2014-10-15, 09:51
Medlem
Hej
Min sambo har köpt en lägenhet och tanken är att jag ska flytta med in i nya bostaden.

Nu har vi kommit fram till diskussionen om hyra, ränter mm
Jag äger NOLL procent av boendet och vi ska skriva papper på att han äger allt till 100%.

Nu vill han att jag ska betala räntan på lånet/bostaden och jag har sämre ekonomi än honom så jag säger att vi får ta det med banken.

Vad tycker ni? Vad säger lagen?
Är det fel av mig eller honom?

Tack på förhand
2014-10-15, 10:00
Medlem
Argrashs avatar
Din fråga var ganska otydlig men om du undrar ifall du ska betala halva räntekostnaden så är svaret ja. Enligt lag kan din pojkvän ta ut hur mycket hyra han vill men rent moraliskt borde du inte amortera på lånet.
Medlem
-Mystics avatar
Personligen skulle jag aldrig gå med på det..hade helt tänket betalat halva bostadsrättsavgiften alternativt driftkostnaden.

Det mest schyssta är väl att han låter dig dela på alla kostnader mot att du får andelar i bostadsrätten?
Moderator
tobess avatar
Lagen säger ingenting.

Personligen tycker jag att du rimligen bör betala halva räntan och halva månadgsavgiften, eftersom det är faktiska boendekostnaderna, och att han står för 100% av amorteringen eftersom det är hans lån och bostad.
2014-10-15, 10:08
Medlem
G0G0s avatar
Skulle kolla upp vad motsvarande hyresrätt kostar per månad i området och sedan erbjuda honom hälften av detta.
Hans kostnader är ju helt ointressanta för dig som inte har något ägande i lägenheten.
2014-10-15, 10:09
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Lagen säger ingenting.

Personligen tycker jag att du rimligen bör betala halva räntan och halva månadgsavgiften, eftersom det är faktiska boendekostnaderna, och att han står för 100% av amorteringen eftersom det är hans lån och bostad.

Kan bara instämma med tobes. Om det hade varit en hyreslägenhet hade ni självklart delat på hyran. Det här är en bostadsrätt med andra benämningar på utgifterna, kort och gott så är "hyran" i det här fallet månadsavgiften + räntan, och i ert fall, delat på två. Din sambo bör själv amortera på bostadsrätten då all framtida vinst som görs vid försäljning juridiskt sätt är hans.
2014-10-15, 10:16
Medlem
Tack för era svar.
Jag blir bara fundersam om han är girig eller att han inte vet bättre.
Jag tycker det är konstigt att betala för ett lån han tagit till sin egen förmån.

Jag menar då sitter jag och betalar hans ränta på hans lån.
Jag kommer inte få utnyttja ev. Vinster osv.
Medan han tjänar på att ha mig boendes med honom.
2014-10-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Kan bara instämma med tobes. Om det hade varit en hyreslägenhet hade ni självklart delat på hyran. Det här är en bostadsrätt med andra benämningar på utgifterna, kort och gott så är "hyran" i det här fallet månadsavgiften + räntan, och i ert fall, delat på två. Din sambo bör själv amortera på bostadsrätten då all framtida vinst som görs vid försäljning juridiskt sätt är hans.

Ja, med ett litet tillägg:

Dra av för ränteavdraget.

Ni som tycker TS sambo är en hjärtlös elaking - även om TS får betala avgift + (ränta - ränteavdrag) så kommer detta med största sannolikhet fortfarande bli mycket billigare än motsvarande hyresrätt.

Alternativet vore att TS sambo sätter sina pengar på banken och får avkastning på dem och de istället sätter sig i en hyresrätt i sämre läge och till en högre månadskostnad.
2014-10-15, 10:31
Medlem
Forsetess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveamaria
Tack för era svar.
Jag tycker det är konstigt att betala för ett lån han tagit till sin egen förmån.

Jag skulle säga att det är du som är girig och inte vet bättre. Delar man boende ska man dela på boendekostnaderna.
2014-10-15, 10:33
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveamaria
Tack för era svar.

Hans eventuella vinst han kan göra på lägenheten i framtiden har ju inte ett skvatt med räntekostnaderna att göra. Ränta är en utgift som är en del av den månadskostnad som lägenheten har. Bor ni bägge två i den ska ni naturligtvis betala hälften av kostnaden för detta boende.

Amortering däremot är en helt annan sak, det ska han såklart sköta själv eftersom han äger lägenheten.

Han tjänar.....är du 90-talist? Du tjänar ju EXAKT lika mycket på att bo med honom, nämligen hälften av boendekostnaden.

Tänk om, tänk rätt!
2014-10-15, 11:57
Medlem
Om ni ska bo tillsammans ska väl alla bostadsutgifter såsom hyra, ränta, el och vatten osv delas lika, inte sant?
2014-10-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Om ni ska bo tillsammans ska väl alla bostadsutgifter såsom hyra, ränta, el och vatten osv delas lika, inte sant?

Då tråden ligger i juridik - det finns givetvis inga lagar på detta men om båda jobbar och tjänar pengar så är de så de flesta väljer att lösa det.

Sen tjänar oftast en person i ett förhållande lite mer men då brukar det jämna ut sig då den personen (oftast mannen) betalar när de käkar ute, behöver en ny gräsklippare, tanka bilen osv.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in