Citat:
Ursprungligen postat av
sveamaria
Tack för era svar.
Jag blir bara fundersam om han är girig eller att han inte vet bättre.
Jag tycker det är konstigt att betala för ett lån han tagit till sin egen förmån.
Jag menar då sitter jag och betalar hans ränta på hans lån.
Jag kommer inte få utnyttja ev. Vinster osv.
Medan han tjänar på att ha mig boendes med honom.
Å andra sidan så delar du ju inte eventuell förlust heller. Ni delar givetvis på de kostnader som lägenheten innebär för din sambo dvs avgift, ränta på lån, el, internet och om det eventuellt är någon mer avgift jag har missat.
För att det ska vara helt rättvist tycker jag även att din sambo tar betalt för slitage i lägenheten precis som man får göra om man bor i en hyresrätt istället. Räkna samman vad det kostar att totalrenovera respektive rum och dela med den förväntade livslängden. Ex badrum. Kostnad för att renovera 100 000kr. Förväntad livsläng 15 år= 180 månader. Kostnad per månad för badrum per månad: 100 000kr/180månader= 555kr/månad. Kök också 100 000 och 15 år=555kr. Övriga rum kräver väl i princip bara lite färg och tapeter. Säg 20 000 per rum för att räkna lågt. Lislängd även här 15 år. Är det en 2:a? 2*20000 genom 180 månader=222kr/månad.
Permånad för boende i din eventuella sambos lägenhet ska du alltså betala: avgift, ränta på lån, el, internet och om det eventuellt är någon mer avgift jag har missat + 1332kr.
Är det hans möbler och hemelektronik? Soffa 10 000 livslängd 10 år= 83kr/månad
Säng 10 000 och 10 år= 83kr/månad
Köksbord + stola 10 000 och 15 år= 55kr/månad
Har sambon bil? Åker du med någon gång? Snällt räknat 40kr/mil
Något jag har missat så får ni andra hemskt gärna hjälpa till att lägga till saker så att vi kommer fram till vad TS borde betala per månad.
TS om din eventuell sambo erbjuder dig att enbart betala ränta + avgift så tycker jag du ska tacka honom väldigt mycket för att han är så generös.