2014-10-15, 12:18
Medlem
helveteskyrkas avatar
Betalar du för hans ränta så borde du rimligen även äga en del av bostaden.. Skriv fan inte på något innan ni reder ut detta..

Jag hade varit sjukt besviken om min sambo dumpat mig för någon annan och lägenheten jag betalat på inte gav något tillbaka vid försäljning..

Halva hyran absolut.. Men fan inte på hans lån.. Hans lån hans ränta hans amortering hans lägenhet
2014-10-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Betalar du för hans ränta så borde du rimligen även äga en del av bostaden.. Skriv fan inte på något innan ni reder ut detta..

Jag hade varit sjukt besviken om min sambo dumpat mig för någon annan och lägenheten jag betalat på inte gav något tillbaka vid försäljning..

Halva hyran absolut.. Men fan inte på hans lån.. Hans lån hans ränta hans amortering hans lägenhet

Hur resonerar du då?

Ex Hyresrätt:

Hyra - 7000 kr/månad
Totalt - 7000kr/månad att dela på.

Ex Bostadsrätt:

Avgift - 2500 kr/månad
Ränta - 2000 kr/månad
Totalt 4500 kr/månad att dela på.

Vi kan ta ännu mer extrema exempel i Stockholm där avgiften kanske ligger på 700 kr till bostadsrättsföreningen men lägenheterna kostar 4 miljoner.

Avgift - 700 kr/månad
Ränta - ca 6000kr/månad lågt räknat.

Vore det rättvist att den som inte tagit något lån bara betalade 350kr/månad och den som tagit lånen betalade 6500 kr i avgift och ränta?
2014-10-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sveamaria
Tack för era svar.
Jag blir bara fundersam om han är girig eller att han inte vet bättre.
Jag tycker det är konstigt att betala för ett lån han tagit till sin egen förmån.

Jag menar då sitter jag och betalar hans ränta på hans lån.
Jag kommer inte få utnyttja ev. Vinster osv.
Medan han tjänar på att ha mig boendes med honom.
Å andra sidan så delar du ju inte eventuell förlust heller. Ni delar givetvis på de kostnader som lägenheten innebär för din sambo dvs avgift, ränta på lån, el, internet och om det eventuellt är någon mer avgift jag har missat.

För att det ska vara helt rättvist tycker jag även att din sambo tar betalt för slitage i lägenheten precis som man får göra om man bor i en hyresrätt istället. Räkna samman vad det kostar att totalrenovera respektive rum och dela med den förväntade livslängden. Ex badrum. Kostnad för att renovera 100 000kr. Förväntad livsläng 15 år= 180 månader. Kostnad per månad för badrum per månad: 100 000kr/180månader= 555kr/månad. Kök också 100 000 och 15 år=555kr. Övriga rum kräver väl i princip bara lite färg och tapeter. Säg 20 000 per rum för att räkna lågt. Lislängd även här 15 år. Är det en 2:a? 2*20000 genom 180 månader=222kr/månad.

Permånad för boende i din eventuella sambos lägenhet ska du alltså betala: avgift, ränta på lån, el, internet och om det eventuellt är någon mer avgift jag har missat + 1332kr.

Är det hans möbler och hemelektronik? Soffa 10 000 livslängd 10 år= 83kr/månad
Säng 10 000 och 10 år= 83kr/månad
Köksbord + stola 10 000 och 15 år= 55kr/månad

Har sambon bil? Åker du med någon gång? Snällt räknat 40kr/mil

Något jag har missat så får ni andra hemskt gärna hjälpa till att lägga till saker så att vi kommer fram till vad TS borde betala per månad.

TS om din eventuell sambo erbjuder dig att enbart betala ränta + avgift så tycker jag du ska tacka honom väldigt mycket för att han är så generös.
2014-10-15, 14:10
Medlem
Oki
Misstolka mig rätt jag betalar gärna om det är så att det är så man gör när man är i min sits dvs äger noll % av bostaden.

Men jag är heller inte intresserad av att bråka om någon sambolag om det är så att vi skiljer oss...han är en god vän sedan länge.

Sedan är det så här han kommer aldrig att kunna köra bil en bil o därmed aldrig äga en pga sjukdom.

Sedan är det jag som har de flesta möblerna o elektroniken.
Har erbjudit mig att köpa ny soffa t.ex. Osv

Sen tjänar han bättre än vad jag gör och jag pluggar och har 1,5 år kvar på min utbildning.
Tanken är att jag så småningom ska köpa in mig.

Jag vill absolut inte "vinna" på att bo med honom eller att han ska "vinna" på att ha mig som sambo.

Men tycker ni att jag kan lägga fram ett förslag: jag betalar hyra + räntor+ hälften av amorteringen varje månad mot att jag äger en viss % av bostaden?
2014-10-15, 14:19
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka

Hur tänker du nu?

Att betala halva räntan är INTE att betala lånet. Det är att betala kostnaden för att ha lånet, och därmed kunna bo i lägenheten.
2014-10-15, 14:54
Medlem
xposures avatar
Halva hyran.
Amortera anser jag inte att du ska göra.
2014-10-15, 14:58
Medlem
DaEzzs avatar
Jag undrar lite över argumentationen som vissa inlägg driver, menar ni på fullt allvar att det skulle vara någon sorts moralisk praxis att om man träffar någon som efter ett tag vill att man flyttar hem till honom/henne då skulle betala halva räntekostnaden för ett eventuellt bostadslån?

@TS: Du äger ingenting av bostaden, om ni separerar så är bostaden din sambos enskilda egendom och han kan som bekant sparka ut dig i samma stund ni gör slut. Han kan sälja bostaden utan att du kan ha någon åsikt om det, och eventuell vinst är hans till 100%.

Hur gör ni med ränteavdragen? Ska du avkräva honom hälften av återbäringen vid varje deklarationstillfälle?

Det som är objektivt rimligt är att du betalar halva avgiften så länge som du inte äger något av egendomen/bostadsrätten.
2014-10-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag undrar lite över argumentationen som vissa inlägg driver, menar ni på fullt allvar att det skulle vara någon sorts moralisk praxis att om man träffar någon som efter ett tag vill att man flyttar hem till honom/henne då skulle betala halva räntekostnaden för ett eventuellt bostadslån?

@TS: Du äger ingenting av bostaden, om ni separerar så är bostaden din sambos enskilda egendom och han kan som bekant sparka ut dig i samma stund ni gör slut. Han kan sälja bostaden utan att du kan ha någon åsikt om det, och eventuell vinst är hans till 100%.

Hur gör ni med ränteavdragen? Ska du avkräva honom hälften av återbäringen vid varje deklarationstillfälle?

Det som är objektivt rimligt är att du betalar halva avgiften så länge som du inte äger något av egendomen/bostadsrätten.

Han är med på att dela eventuellt på restskatt om vi skulle betala för mycket i räntor osv.
2014-10-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur tänker du nu?

Att betala halva räntan är INTE att betala lånet. Det är att betala kostnaden för att ha lånet, och därmed kunna bo i lägenheten.

Det är jag medveten om. Läs hela tråden. Jag gav ett förslag på en lösning dvs jag är med o betalar räntor plus amortering mot att jag äger viss del av boendet.
Men grundfrågan gällde om jag är skyldig att betala räntor på HANS lån för bostaden.
2014-10-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Det är inte alls rimligt med tanke på att räntan för ett bostadslån kan vara lika hög eller tom högre än avgiften för bostadsrätten.

TS kommer inte vara med och dela på den eventuella vinsten men kommer heller inte vara med och dela på den eventuella förlusten eller betala skatt på vinsten eller mäklararvoden.

Det moraliskt mest riktiga (om nu TS har råd) är att de delar på löpande kostnader och här ingår avgift, el, bredband och ränta minus ränteavdrag.
2014-10-15, 15:19
Medlem
Citat:
Han är med på att dela eventuellt på restskatt om vi skulle betala för mycket i räntor osv.

?

Jag förstår inget.

Menar du att han är med på att dela på eventuell skatteåterbäring för de räntekostnader som han har?
2014-10-15, 15:21
Moderator
tobess avatar
Citat:
Det är jag medveten om. Läs hela tråden. Jag gav ett förslag på en lösning dvs jag är med o betalar räntor plus amortering mot att jag äger viss del av boendet.
Men grundfrågan gällde om jag är skyldig att betala räntor på HANS lån för bostaden.

Det finns ingen lag som berättar för er hur ni ska göra. Varken du eller han är skyldiga att göra ett skit. Däremot betalar han ditt boende om du inte betalar halva räntekostnaden. Om han vill göra det och du inte bryr dig så kan ni givetvis göra även så.

Ni måste, hemska tanke, bestämma det där själva sinsemellan utan statens varma vägledning.

Givetvis kan ni göra så att du hjälper till att betala också amorteringar, det som då bör göras är att sätta in dig som medlåntagare, som ägare till lägenheten o.s.v., frågan är ju om Du har råd att betala av på några lån som studerande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in