2014-10-14, 21:33
Medlem
Min dator kollapsade, moderkortet sket sig och socketen var Intels besvikelse 1156.
Ny processor och nytt moderkort samt SSD ska installeras framöver, men hur installerar jag då W7?
Jag kör på piratkopia via USB hade jag tänkt då jag inte pallar ha kvar DVD-brännaren. Men hur kommer det bli efter uppgraderingen, kommer mitt gamla operativsystem kunna bootas? Sitter inte med datorn ikopplad utan väntar på löning innan jag hämtar ut den så kan inte testa mig fram.

Förbereder mig på vad som komma skall istället, antar att butiken inte vill hjälpa mig installera en piratkopia, även om de skulle gjort det för ett par hundringar av karaktärerna att döma.

Hur ska jag göra?
Hur kommer datorn tillbaka efter byte av moderkort och cpu, nollställd? Hårddiskarna är kvar..
Oroar jag mig i onödan och är det enklare än vad jag gör kommande scenario till?
Citera
2014-10-14, 21:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kvar CD/DVD-enheten i datorn? Har du detta så hämtar hem annars en release och bränn ut på en DVD-skiva. Utför din installation via skivan och när du är klar så kan du monterar bort CD/DVD-enheten.
Citera
2014-10-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du kvar CD/DVD-enheten i datorn? Har du detta så hämtar hem annars en release och bränn ut på en DVD-skiva. Utför din installation via skivan och när du är klar så kan du monterar bort CD/DVD-enheten.

Har kvar den men osäker på om den passar till den nya moderkortet, är en äldre variant, stor men tunn "kabel" från läsaren. Kan låna någon annans alltid, men det är det bästa eller?
Citera
2014-10-15, 07:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Har kvar den men osäker på om den passar till den nya moderkortet, är en äldre variant, stor men tunn "kabel" från läsaren. Kan låna någon annans alltid, men det är det bästa eller?

Troligtvis en IDE-kabel. Hör dig runt om du kan låna en med SATA-anslutning.

Jag tycker det är mer bekvämt med en skiva istället för USB-minne. Men det är en smaksak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in