Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-13, 17:56
Medlem
Dålig rubrik kanske men kom inte på någon bättre

Har varit så här för mig några år nu.
Lite svårt att veta var jag ska börja men kanske går lättare om jag bara gör en lista helt enkelt.

Har svårt att påbörja viktiga saker tex betala räkningarna och när jag gör det är det för sent och någon eller några har redan gått till inkasso. Känns nästan som det är nåt i huvudet som säger stopp. Likadant med städning och sånt, förmår mig inte att börja
förrän kanske en liten stund innan min nu fd sambo kommer hem. Tog slut mellan oss för allt detta drev henne till vansinne och hon orkade inte längre.

Blir väldigt lätt distraherad när jag prata med någon, hör jag ett samtal i bakgrunden eller
om tv:n är på så kommer jag på mig själv att lyssna på det istället och har du säkert missat hälften av vad personen jag pratar med sagt.

Har väligt svårt att organisera, tar städningen igen som exempel, går och städar lite i köket och tar en paus och går ut och röker och sen istället för att för att gå ut i köket igen och städar färdigt så börjar jag städa lite i vardagsrummet. För det mesta slutar det med att jag fastnar vid datorn för jag börjar tänka på nånting och måste kolla närmare på det, kanske nåt ord som dyker upp huvudet jag inte vet vad det betyder.

När jag vet att det är något jag ska göra så är jag helt insöad på det, tänker inte på något annat.
tex i fredags skulle jag och brorsan in till stan och klämma lite på nya iphone, hela förmiddagen sitter jag och tänker på när ska vi åka, vilka affärer ska vi till. ska vi äta nåt när vi är där inne, jag skulle behöva en ny tröja, undrar om brorsan vill gå in i en klädaffär, hur ska jag berätta för honom att jag måste in i en klädaffär.

Ständiga panikångestattacker. Hamnar med någorlunda jämna mellanrum i deppression och har på senare tid även fått självmordstankar. Hade jag inte haft min dotter så vet jag faktiskt inte om dessa tankar även blivit handling men jag tänker fan inte göra henne faderslös.

Tål absolut inga motgångar, så fort nånting inte går som jag vill blir jag arg.

Har väldigt svårt att prata om känslor. Så fort ett samtal börjar handla om känslor vill jag prata om nåt annat. Likadant med när jag måste prata om allvarliga saker med min fd sambo så vill jag egentligen bara fly.

När jag läser en lite längre text så läser jag orden men jag får inget sammanhang i det utan jag måste ibland läsa samma sak flera gånger.

Har även svårt att ta instruktioner som när man börjar ett nytt jobb och någon
förklara en sak så fastnar kanske 10% och måste gå och fråga samma sak flera gånger.

Har varit och sökt hjälp för detta nu vårdcentralen har skickat en remiss för en neuropsykriatisk utredning. Läkaren hade lite misstankar om någonting med autismspektrumtillstånd, kommer inte riktigt ihåg exakt vad han sa. Men vad menas med detta? Har läst lite om add för det hade läkaren också någon misstanke om och visst, en del stämmer in men inte allt. Och autism ser framför mig en som sitter och vaggar fram och tillbaka men sån är jag ju inte. Kanske finns flera sorters autism.

Blev lite rörig text detta men hoppas någon fattar vad jag menar iaf.
Citera
2014-10-13, 19:37
Medlem
Ganska.Uddas avatar
Låter helt klart som AD(H)D. Känner igen mig i mycket du beskriver och jag har diagnosen ADD.
Citera
2014-10-14, 18:21
Medlem
Vi är alla olika och fungerar olika dessutom. Många agerar som du i liknande situationer som det där med nya uppgifter på jobbet som du ska lära dig att du tar in tex 10% sen måste du fråga flera gånger endå för det sitter inte . Helt normalt. Med tiden kommer du säkert slappna av mer och vara mindre spänd då tar du in mer och lär dig bättre. Det där med chefen och instruktioner irriterar många. Speciellt när man är ung blir man lättare arg och irriterad och man tål inte negativa kritik.
Det är bara att bita ihop.
Bli inte deppig och nere för det. Din ångest har kanske utvecklats från dina låga tankar om dig själv.
Säger det ännu en gång...ät och sov bra de påverkar psyket. Röker du så har du säkerligen B vitaminbrist som alla får med tiden så det kan påverka nerverna ännu mer. Planera att du ska slutföra saker. Lägg upp hur du ska slutföra dina saker tex städningen.
koncentrationssvårigheter får man även av näringsbrist och av hjärnskador. Prova att äta dig "frisk" öka på vitamindepåerna och omega 3 är super för hjärnan. Speciellt om du skulle råka ha ADHD.
Prova ta bort gluten ur din kost också. Se resultat efter 3 månader. Kan ge enorma koncentrationssvårigheter för den som är överkänslig. Mat kan likaväl vara medicin som gift som förstör ditt liv.
Senast redigerad av iqiqiqiq 2014-10-14 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in