2014-10-20, 12:06
Medlem
Jag inser plötsligt varför vissa säger "Han var född".
Det kommer naturligtvis av att när nån lever så
säger vissa "Han ÄR född", och när han är död så
tror de att de måste säga "Han VAR född".

Det låter fortfarande konstigt och "Han föddes"
fungerar både om en person lever eller är död.
Citera
2014-10-20, 12:32
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag inser plötsligt varför vissa säger "Han var född".
Det kommer naturligtvis av att när nån lever så
säger vissa "Han ÄR född", och när han är död så
tror de att de måste säga "Han VAR född".
Tror och tror. Det är ju det som är normen. Det är snarare du som borde förklara varför normen inte skulle gälla just "vara född".

- Titanic är byggd i Belfast. // Titanic finns fortfarande.
- Titanic var byggd i Belfast. // Titanic finns inte längre (i ursprungligt skick).

Citat:
Det låter fortfarande konstigt och "Han föddes"
fungerar både om en person lever eller är död.
Visst. Den typen av passiv finns (nästan) alltid som ett alternativ. Men det ena utesluter väl inte det andra?

- Titanic byggdes i Belfast.

Att man kan säga Han föddes innebär inte att man måste avstå från att säga Han var född.
Senast redigerad av JaneC 2014-10-20 kl. 12:39.
Citera
2014-10-20, 17:14
Moderator
Kyrpators avatar
Många lärda utläggningar med avancerade grammatiska termer i den här tråden, men för mig handlar det i första hand om geografi. Formuleringen "han var född" används när man berättar VAR någon föddes, inte NÄR. Det är underförstått att födelseorten kanske inte är den ort som personen i fråga i första hand förknippas med. "Komikern Sten-Åke Cederhök framstod som urtypen för en go gôbbe från Göteborg, men han var född i Småland", till exempel.

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att använda formuleringen i fråga om datum om detta är av speciell betydelse i sammanhanget. Till exempel "Han var född 1876 men hade en fullt modern syn på kvinnans ställning i samhället".
Citera
2014-10-20, 17:29
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har alldeles rätt. Jag körde på i fel spår via en feltolkning av vad JaneC skrev. Det är precis tvärtom: Я не убивал Алёшу (preteritum imperfektiv aspekt) betyder Jag dödade inte Aljosja. Я не убил Алёшу (preteritum perfektiv aspekt) betyder Jag fick inte ihjäl Aljosja.
Ok, vad bra. Då är det kanske rentav en fördel om vi överanvänder imperfektiv aspekt.
Citera
2014-10-20, 19:31
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
"Han var född" låter som om nån skulle säga
"Han var sprang" istället för "Han sprang"...
"Han var sprungen", i så fall, men då blir också innebörden en helt annan.
Citat:
Finns det nån språklig förklaring till detta
konstiga språkbruk?
Formen tillför definitivt en litterär dimension; "föddes" låter sakligare och lite tristare. Jag har egentligen ingen aning, men gissar att det bottnar i ett ålderdomligare dialektalt språkbruk. Den passiva formen av perfekt particip var kanske inte bruklig i den miljö författaren ämnar gestalta?

En kompletterande tolkning kan vara att formerna föds/föddes tar fasta på och associerar till själva födseln som händelse, medan formerna är/var född fäster avseende vid tillståndet efter födelsen, alltså livsförloppet i vidare mening. Det att vara född är man ju livet ut, men att födas är ett skeende som enbart äger rum under en kort stund i början av livet.
Senast redigerad av Condottieri 2014-10-20 kl. 20:00.
Citera
2014-10-21, 11:05
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Formen tillför definitivt en litterär dimension; "föddes" låter sakligare och lite tristare.
Annars är det väl ibland så att det tvärtom är participvarianten som är den sakliga och lite torra?

Titanic var bristfälligt konstruerat. // Sakligt.
Titanic konstruerades bristfälligt. // Anklagande?

Detta gäller ju dock inte "födas" som knappast kan vara medvetet eller viljestyrt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in