Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
I Koranen läser man att det inte var Jesus på korset och att det var en annan person på korset i Surah 4:157. Många muslimer (däribland subaruu) tillämpar dock andra teorier såsom Venturinis tes att Jesus bara svimmade och vaknade i kistan. Den har inget stöd i Koranen och de enda som håller vid den är Ahmadiya-sekten i Pakistan.
"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him;
but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it.
They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain.
Rather, Allah raised him to Himself.
And ever is Allah Exalted in Might and Wise."
För mig är det inget märkligt. Jag vet vem "den andra" var. Jag är inte trinitarist.
"17När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: »Frukta icke.
Jag är den förste och den siste 18och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket." (UB 1)