2018-10-24, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Det finns inget språk som säger det är en gud men det är 3 Fadern Heliga anden och Jesus undrar hur ni kan få dom 3 till 1 och samtidigt så skall Jesus vara Guds son!!!
Det är något som inte den mänskliga hjärnan kan få och gå ihop!

Visst kan trinitarianismen omedelbart verka vara hopplöst komplex, men den går faktisk att förklara på ett relativt logisk sätt. Nämligen genom att betrakta dom olika delar som symmetrier som är varandras spegelbilder.
Citera
2018-10-24, 16:55
Medlem
Citat:
Det finns inget språk som säger det är en gud men det är 3 Fadern Heliga anden och Jesus undrar hur ni kan få dom 3 till 1 och samtidigt så skall Jesus vara Guds son!!!
Det är något som inte den mänskliga hjärnan kan få och gå ihop!
Med symbolspråk kan man få ihop det mesta.
Den äldsta symbolerna för kristendomen är triquertan=treklövern och triangeln.
Citera
2018-10-24, 23:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Med symbolspråk kan man få ihop det mesta. Den äldsta symbolerna för kristendomen är triquertan=treklövern och triangeln.

Ichthys (fisken) är äldre. Treenigheten blev doktrin först efter det första kyrkomötet i Nicaea.
Citera
2018-10-24, 23:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det finns inget språk som säger det är en gud men det är 3 Fadern Heliga anden och Jesus undrar hur ni kan få dom 3 till 1 och samtidigt så skall Jesus vara Guds son!!! Det är något som inte den mänskliga hjärnan kan få och gå ihop!

Se detta diagram för en förklaring:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shield_of_the_Trinity
Citera
2018-10-24, 23:53
Medlem
Religion är ett annat ord för vidskepelse, tramset om vilken typ av vidskepelse som är rätt blir skrattretande för en utomstående. Troll, änglar, vättar, profeten, gud, allah, djävlar och nu vad för dumheter som hittas på - sluta lägg tid på löjligt trams och börja lev i stället.
Citera
2018-10-25, 10:25
Medlem
Citat:
Om du hade tittat noga på programmet så hade du förståt, det handlade om själva skrivstilen och inte innehållet..
Hej Tarek.
1975 i Sanaa i Jemen hittades en gammal koran i en moske som man inte kunde tyda pga gammaldags arabiska.
1981 kom två tyska experter på gammal arabiska och studerade texten och tog kort av den som sedan konfiskerades av jemenitiska myndigheter...
Intressant att se vad Jay berättar här:
http://www.himlentv7.se/vod/player/18843/?vod_player=alternative
Hur kan koranen "alltid ha funnits i himlen och kommit exakt som den är nu" -
såsom det påstås i islam -
om det visar sig att den är ändrad?
Det håller inte...
Intressant hela programmet,
och från 18:00 i filmen talas om
denna gamla koran.
Sen har vi ju klippmosken, i Jerusalem -
som medvetet byggdes på Judiska
Templets mark, där Yeshua/Jesus var -
ja i denna moske finns det påstådda verser i koranen som inte finns i dagens koran!
Även detta talas det om 23 min in i filmen.

Gud Välsigne dig Tarek! 💖
Citera
2018-10-25, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Det är tämligen lustigt, att nån från én religion försöker "shanghaja" delar av en annan religion.

I detta fall med hjälp av det absurde i att dels göra det retroaktivt, och dels göra det med hjälp av induktiva argument.
Citera
2018-10-25, 11:08
Medlem
gabrielle2s avatar
Varför är det så förbannat viktigt att placera Jesus i en religion.
Religioner är skapelser utav människor.
Om nu Jesus har funnits är han väl mest " orden" och förkunnare till orden.
Jag ser på Jesus som en rebell. Ägs inte utav någon religiös gruppering.
Citera
2018-10-25, 11:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Varför är det så förbannat viktigt att placera Jesus i en religion.
Religioner är skapelser utav människor.
Om nu Jesus har funnits är han väl mest " orden" och förkunnare till orden.
Jag ser på Jesus som en rebell. Ägs inte utav någon religiös gruppering.

Oavsett om det kallas en "religion" eller en "tro", så finns det faktisk grundläggande metafysiska principer som skiljar sig mellan olika religioner/tron (frånsett i new age'ismens religions-synkretism, som bara är trams).
Citera
2018-10-25, 12:10
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Oavsett om det kallas en "religion" eller en "tro", så finns det faktisk grundläggande metafysiska principer som skiljar sig mellan olika religioner/tron (frånsett i new age'ismens religions-synkretism, som bara är trams).
Ja det vet jag men jag tycker att Jesus nu då tillhör alla och inte en religion.
Jag anser att religioner i sig är avgudarna man skrivit om.Man dyrkar religionen och ledaren inom religionen( tro på oss)
Jesus tillhör oss( muslimer) Jesus tillhör oss ( kristna) och judarna vill inte ha med Jesus att göra överhuvudtaget.
Sjukt allt, tycker jag.
Profet ena gången, son andra gången, Gud tredje gången, ett avskräde fjärde gången.
Människor försöker äga en varelse som tillhör alla människor, om han nu funnits.
Tröttnat på alla rabiata religioner, präster mm.
Citera
2018-10-25, 12:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det vet jag men jag tycker att Jesus nu då tillhör alla och inte en religion.

1. Jesus "tillhör" inte mig.

Och/eller:

2. Menar du att Jesus "tillhör" jihadismen.

Citat:
Jag anser att religioner i sig är avgudarna man skrivit om.Man dyrkar religionen och ledaren inom religionen( tro på oss)

Det är en starkt överdrivit generalisering; det finns gott om religioner som profilerar det personliga trosaspektet. Visserligen inom ramen av en definierat tros-doktrinalism, men det är ju också det den helt individuella "tro" gör.
Citera
2018-10-25, 12:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
1. Jesus "tillhör" inte mig.

Och/eller:

2. Menar du att Jesus "tillhör" jihadismen.

Det är en starkt överdrivit generalisering; det finns gott om religioner som profilerar det personliga trosaspektet. Visserligen inom ramen av en definierat tros-doktrinalism, men det är ju också det den helt individuella "tro" gör.
Med "alla" menar jag religionerna Islam, Judendomen och Kristendomen. Inte dig. Du tillhör väl enbart dig själv och du är ingen religion.
Jag menar ingenting mer än de religioner jag tagit upp.
Religiösa krigare är ännu mer galna. Jihadda hit och dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in