2014-10-12, 09:11
Medlem
SuraStinas avatar
Jag anlitade Eminenta att utföra en besiktning av ett fritidshus jag köpte för ett år sedan. Huset hade redan sålts till en köpare som hoppade av i elfte timmen och denne hade låtit göra en besiktning av just Eminenta. Jag valde att trots allt köpa en egen besiktning då jag själv ville träffa besiktningsmannen och gå igenom allt, samt ha mina personuppgifter inskrivna i protokollet. Jag anlitade samma besiktningsman, träffade honom och gick igenom allt på plats och fick en bra överblick vilka problemområden/risker fanns. Eftersom snubben redan skrivit ett protokoll till den första säljaren så uppskattade jag att det skulle ta ca 15 min att göra ändringarna.

Problemet var bara att när besiktningsmannen levererade protokollet till mig så hade han med fyra-fem småfel, varav ett var stavningen på mitt namn. Jag påpekade genast detta och bad honom korrigera. Trots 6-7 påminnelser under sju månaders tid (mejl, sms, telefonsamtal) så lyckades besiktningsmannen inte göra detta. Han skyllde på mycket jobb, problem med sitt eget hus, att han skulle "göra det nästa vecka" osv. Jag förklarade flera gånger att det var bara att ringa mig om han inte förstod vad jag ville ha korrigerat, men det gjorde han aldrig. Till slut tröttnade jag och kontaktade huvudkontoret och bad dem ta personen i örat och leverera det korrigerade besiktningsprotokollet till mig. Jag fick påminna Eminenta (inkl högsta chefen!) vid 3 tillfällen under en tvåmånadersperiod för att äntligen få mitt protokoll! Jag bad redan från början om en förklaring till dröjsmålet på 10 mån, samt en ordentlig ursäkt. De skickade mig tillslut protokollet och ett "konstruerat" mejl från besiktningsmannen där det såg ut som att han faktiskt skickat den två månader tidigare till min epostadress, men det hade han de facto aldrig gjort. Alltså en ren fippling med ett mejl som sen vb:ades för att få det att se ut som att han hade levererat det första gången jag kontaktade huvudkontoret. Varken snubben eller huvudkontoret gav mig någon orsak till dröjsmålet eller ens en ursäkt, trots att jag faktiskt påpekade att jag förväntade mig en ursäkt från dem.

Så min fråga är- har någon annan råkat ut för detta bluff-företag Eminenta? Jag tycker det är under all kritik att det kan få ta 10 mån och ett 10-tal påminnelser att få ett korrekt besiktningsprotokoll som man betalat 10 lax för. Inte minst för att man vill ha detta underlag innan man sluter affären gällande fastigheten. Och dessutom med tanke på att snubben inte hade många minuters arbete att utföra för att casha in de bonuspengarna. Att de sen inte kan bjuda på en ursäkt är verkligen lågt.

Och min andra fråga är- finns det några customer rating sajter (svenska alltså) där man kan skriva och berätta precis hur dåliga man tycker de är så att andra blir varnade? Jag vet att det finns någon sådan sajt där folk rejtat Tre, McDonalds, klädaffärer, försäkringsbolag mm men har glömt hemsideadressen. Det var nån stor sajt av tyngd där även dessa företag återkommit med officiella ursäkter och kompensation till den som klagar. Hoppas att en posting där kan få Eminenta att skärpa sig.
Senast redigerad av SuraStina 2014-10-12 kl. 09:15.
Citera
2014-10-12, 16:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Och min andra fråga är- finns det några customer rating sajter (svenska alltså) där man kan skriva och berätta precis hur dåliga man tycker de är så att andra blir varnade? Jag vet att det finns någon sådan sajt där folk rejtat Tre, McDonalds, klädaffärer, försäkringsbolag mm men har glömt hemsideadressen. Det var nån stor sajt av tyngd där även dessa företag återkommit med officiella ursäkter och kompensation till den som klagar. Hoppas att en posting där kan få Eminenta att skärpa sig.

Vet ingenting om Eminenta, men de vanligaste sajterna för att skriva omdömen är väl Reco och Rejta. Jag vet dock inte om det här företaget finns på någon av sajterna. Jag tycker att du ska skriva ett omdöme om du är missnöjd, besiktningar gör man ju inte så ofta så jag antar att chansen är ganska stor att folk anlitar firman de väljer för första gången.
Citera
2014-10-28, 15:53
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vet ingenting om Eminenta, men de vanligaste sajterna för att skriva omdömen är väl Reco och Rejta. Jag vet dock inte om det här företaget finns på någon av sajterna. Jag tycker att du ska skriva ett omdöme om du är missnöjd, besiktningar gör man ju inte så ofta så jag antar att chansen är ganska stor att folk anlitar firman de väljer för första gången.

Tack för tips på rejtingsajterna. Såg att det framkommit mycket kritik gentemot dem på Rejta, där de inte heller skött sina uppgifter eller levererat besiktningar. Flera andra refererade också till dem som enbart intresserade av pengar och ej av kunden, och när folk framfört klagomål så har ingen av personalen återkommit med en ursäkt eller förklaring. Precis som i mitt fall med andra ord. Hoppas att en post där kan göra att fler varnas för dessa bluffmakare!
Citera
2014-10-28, 16:34
Medlem
SuraStinas avatar
Fann också att de har åtminstone 11 ärenden mot sig hos ARN, och jag kommer anmäla också. Dessutom finns de i Lexbase och på Råd och Röns svarta lista. Verkligen ett skumraskföretag!

Läs mer här:
http://www.reco.se/eminenta-besiktni...ge-ab-jarfalla
Citera
2014-10-28, 16:54
Medlem
haru betalat?
Citera
2014-10-28, 18:46
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn