• 2
  • 3
2021-05-31, 23:23
Medlem
Rebelxs avatar
Riksbanken har en bunker inte så långt från Stockholm.
Och såna kontroller/bevakning det var där trodde jag man bara hade på "Area51" typ.

Trodde det var valutareserven (eller delar av den) som fanns där, men vem vet kanske det även ligger några ton guld där och skräpar.

Hursomhelst så har jag nog skrivit på papper där jag lovat att inte säga så mycket om vad jag sett, och har säkert redan sagt för mycket så ni behöver inte fråga om fler detaljer.

Men såna ställen verkar onekligen existera iaf.
Citera
2021-06-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Riksbanken har en bunker inte så långt från Stockholm.
Och såna kontroller/bevakning det var där trodde jag man bara hade på "Area51" typ.

Trodde det var valutareserven (eller delar av den) som fanns där, men vem vet kanske det även ligger några ton guld där och skräpar.

Hursomhelst så har jag nog skrivit på papper där jag lovat att inte säga så mycket om vad jag sett, och har säkert redan sagt för mycket så ni behöver inte fråga om fler detaljer.

Men såna ställen verkar onekligen existera iaf.

Oj oj oj. Nu hoppas jag verkligen invandrarna tar över Sverige och rånar denna hemliga bas. Så att jag kan skratta dig i ansiktet.
Citera
2021-06-04, 17:24
Medlem
I London vet jag att dom har en del
Citera
2021-06-04, 18:47
Medlem
Enok1Halvars avatar
I källaren på Karlsborgs fästning fanns det väl ett tag, eller är det nått annat jag minns fel om ?
Citera
2021-06-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Geografisk spridning minskar risken för stöld, men vore förödande om dessa skulle
hamna i fel händer, och rätt spännande om hanteringen, då funderingen är,
förvarar Sverige andras länders guldreserver i detta vilda västern land Sverige
men var isåfall

Den 31 december 2020 ägde Riksbanken 125,7 ton guld och
marknadsvärdet på guldet var då 62,9 miljarder kronor.
(trodde det skulle vara mer än så)

Nästan hälften av Riksbankens guld förvaras hos Bank of England i Storbritannien,
där världens största kommersiella guldmarknad har sin bas. Genom placeringen hos
Bank of England kan en stor del av Riksbankens guld omsättas med mycket kort
varsel om behovet skulle uppstå. (tydligen flyttas dessa runt)

https://www.riksbank.se/sv/om-riksba.../guldreserven/

Det kan vara intressant att förstå hur mycket (eller lite) guld 125,7 ton egentligen är. Det låter mycket men med en densitet på 19,3 ton/kbm blir det 6.51kbm eller om man så vill en kub med sidan 1,87m.

Inte så mycket som man först kan tro.

Hur mycket guld finns det då i t.ex. Fort Knox, ser det ut som i scenerna från Goldfinger?
30 april 2021 fanns det 147,341,858.382 oz av den amerikanska reserven där. Med 0.0311034768kg/oz blir det 4582ton.
Detta motsvarar 237,4kbm eller en kub med sidan 6,2m.
Alternativt kan man se det som att det skulle få plats i en lägenhet på 100 kvadratmeter och 2,40m i takhöjd.
Citera
2021-06-07, 23:17
Medlem
Trådens fråga är var Riksbankens guldreserv finns.
49% av guldet finns i ett valv här: 51.51408725363924, -0.08838894715284946
10% av guldet finns i ett valv här: 40.70840592699522, -74.00874889106379

Resten vet jag inte utan har bara mina misstankar.
Citera
2025-03-08, 15:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Lär dig svenska istället. Vart syftar på ett mål, var syftar på en placering.

VAR är guldet?
VART ska guldet?

Vart är guldet = guldet åker runt runt i en bepansrad värdetransportbil.
Citera
2025-03-08, 15:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Vi kan ju se vad de säger själva:

"Här finns Riksbankens guld
Riksbankens guldreserv förvaras hos centralbankerna i Storbritannien (Bank of England), Kanada (Bank of Canada), USA (Federal Reserve Bank of New York), Schweiz (Swiss National Bank) samt hos Riksbanken. Det framgår av ny information om Riksbankens guld- och valutareserv. Riksbankens guldreserv uppgår till 125,7 ton vilket motsvarar 37 miljarder kronor."
Citera
2025-03-08, 18:12
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Att Sverige har en guldreserv är det väl knappast någon som tvivlar på. Från begynnelsen var väl tanken att guldreserven skulle motsvara (bland annat) det totala värdet av all valuta som fanns utgivna dvs sedlar och mynt. Men så är det naturligtvis inte idag. Självfallet "var" guldreserven är placerad är givetvis en mycket väl bevarad hemlighet. Av säkerhetsskäl givetvis. Så om du trodde att FBs medlemmar skulle veta detta och i denna tråden upplysa om adress (kordinater) var guldet är placerat så får du nog fortsätta spekulera i.
Citera
2025-03-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Tja, låt oss säga så här:

Om du försöker råna Fort Knox så blir du skjuten och där slutar historien.

Försöker du råna en svensk motsvarighet så skulle jag bli förvånad om ens vakterna har vapen (då kan de ju skada eventuella rånare) och om de mot all förmodan skulle lyckas gripa dig utan så kan du anmäla dem för övervåld och få ett stort skadestånd. Därför är det bättre att de gömmer det.

Det är skillnad på brott och brott även här i Sverige, om någon skulle försöka råna Sveriges gulddepåer så är det inte direkt några vanliga regler som gäller för väktarna av det guldet, det är inte direkt securitas som sitter där, det är personer som får vissa specialförband inom militären att framstå som scouter. Det är Sveriges hela framtid det handlar om isåfall, det är inte som att skydda Sverige från några gangstrar. Det går förmodligen över Säpo t.o.m.
Citera
2025-03-11, 17:37
Medlem
Hofmanns avatar
Vi testar med deduktion: inte hemma hos mig.

Om alla ni andra också checkar av kan vi utgå från det resultatet och leta med andra medel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in