• 1
  • 2
2014-10-11, 19:41
Medlem
En cykel körde rätt in i min bil idag när jag stod stilla vid ett övergångsställe. Jag hade stått stilla flera sekunder så det var inte snack om en tvärbromsning eller nåt sånt. Det blev en stor buckla och reva på bakluckan som säkert kostar 10000 kr att reparera. Det måste väl ändå vara cyklistens kostnader.
Om han inte har någon försäkring alls, vad händer då?
Citera
2014-10-11, 19:46
Bannlyst
Det är nästan alltid bilägarens fel så även i detta fallet.
Citera
2014-10-11, 19:47
Medlem
melfokss avatar
Det är ju han som ska pröjsa det.
Citera
2014-10-11, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid36
En cykel körde rätt in i min bil idag när jag stod stilla vid ett övergångsställe. Jag hade stått stilla flera sekunder så det var inte snack om en tvärbromsning eller nåt sånt. Det blev en stor buckla och reva på bakluckan som säkert kostar 10000 kr att reparera. Det måste väl ändå vara cyklistens kostnader.

Läs i redan befintlig tråd:

(FB) Körde på cyklist - vems fel?

Blev själv påkörd när jag stod stilla för något pr sedan och fick stå för allt själv. Du kan försöka få ut ersättning via cyklistens allriskförsäkring.
Citera
2014-10-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Läs i redan befintlig tråd:

(FB) Körde på cyklist - vems fel?

Blev själv påkörd när jag stod stilla för något pr sedan och fick stå för allt själv. Du kan försöka få ut ersättning via cyklistens allriskförsäkring.

Ja fast den tråden handlar om en bil som körde på en cyklist. Här vad det en cyklist som körde in i en bil.
Fick du stå för allt själv? Hjälpte inte ditt försäkringsbolag till med att få in pengar från cyklisten?
Citera
2014-10-11, 20:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja fast den tråden handlar om en bil som körde på en cyklist. Här vad det en cyklist som körde in i en bil.
Fick du stå för allt själv? Hjälpte inte ditt försäkringsbolag till med att få in pengar från cyklisten?

Jag fick inte tag på cyklisten som smet.
Citera
2014-10-11, 20:36
Medlem
Ja då förstår jag. Nej jag har ju alla uppgifter och vittnen och cyklisten erkände på plats att det var hans fel. Men han såg skräckslagen ut när jag nämnde försäkring och reparation av bilen osv.
Citera
2014-10-11, 20:54
Medlem
Det kommer troligen att gå på din trafikförsäkring, cyklar är ju inte belagda med försäkringsplikt och då blir det en självrisk på kanske 1000-1500 som åläggs dig av ditt FB (det är ju din försäkring). Rimligen får cyklisten stå för denna, men om han vägrar kan du nog tvingas stämma honom civilrättsligt för att få ut pengar. Försäkringsbolaget kommer inte att hjälpa dig med det.
Möjligen om cyklisten har någon drulle/olycksfall/klantarselförsäkring att man kan få den till att täcka upp. Det låter jag vara osagt, det är inte mitt expertområde.
Citera
2014-10-11, 21:01
Medlem
Ok. Jag får väl se. Hur som helst blir det massa irriterande styr med verkstad och papper som ska fyllas i osv. Suck.
Citera
2014-10-11, 21:08
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det kommer troligen att gå på din trafikförsäkring, cyklar är ju inte belagda med försäkringsplikt och då blir det en självrisk på kanske 1000-1500 som åläggs dig av ditt FB (det är ju din försäkring). Rimligen får cyklisten stå för denna, men om han vägrar kan du nog tvingas stämma honom civilrättsligt för att få ut pengar. Försäkringsbolaget kommer inte att hjälpa dig med det.
Möjligen om cyklisten har någon drulle/olycksfall/klantarselförsäkring att man kan få den till att täcka upp. Det låter jag vara osagt, det är inte mitt expertområde.

Trafikförsäkringen kommer endast täcka skadorna på cykeln, inte skadorna på bilen, för skadorna på bilen ska täckas så krävs det helkassoförsäkring, kan det vara bra att nämna.

Men om det finns en helförsäkring, så borde det inte vara något problem att med kräva skadestånd för självrisken, alt om endast trafikförsäkring finns, ett skadestånd som motsvarar lagringskostnaderna plus självrisken för trafikförsäkringen. Men det lär man troligvist kräva själv. Cyklisten kan ha en ansvarsförsäkring i en hemförsäkring som täcker skadeståndskrav.
Senast redigerad av miikos 2014-10-11 kl. 21:10.
Citera
2014-10-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Skador på cyklist likväl som personskador i övrigt i sammanhanget ersätts av bilens trafikförsäkring. Det är försäkringstagaren som skall betala självrisken, ingenting som kan återkrävas från cyklisten. Däremot om det är fastställt att olyckan vållats av cyklisten kan denne belastas med kostnaden för uppkomna skador på bilen, att betalas av dennes ansvarsförsäkring, eller om sådan ej finns, direkt av cyklisten ifråga.
Citera
2014-10-11, 21:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Cyklisten får stå för kostnaderna. Har du halv eller helförsäkring på bilen så kan denna täcka skadorna mot självrisk men du får kolla med försäkringsbolaget. Man måste i regel också göra en polisanmälan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in