2014-09-30, 20:02
Medlem
Halloj!

Idag hände en rätt läskig grej.

Tog körkortet för drygt en månad sen, vilket innebär att jag alltid kör rätt lugnt och absolut i rätt hastighet då jag säkert är överdrivet nojig när det gäller hastighetsbegränsningar om man ser till hur majoriteten kör, men så är det.

Idag åkte jag på en vanlig 50-väg. Till saken hör att det på dagen, 7-17 råder 30 som hastighetsgräns. Nu var dock klockan 17.20.

Jag åker med två vänner, varav den ena i framsätet och den andra i baksätet. Den där förrädiska jävla eftermiddagssolen gör sikten svår men jag ser tillräckligt mycket framför mig, det jag bör se helt enkelt. Jag kör i 40-45. Plötsligt smäller det till, jag kollar bak och en äldre kvinna med cykel ligger på marken. Hon ställer sig ganska snabbt upp och leder cykeln av vägen. Jag stannar direkt och springer fram och frågar hur det gick, hon är chockad men hade inte skadat sig alls, inga större skador på cykeln heller.

På vägen jag körde stod bilar till höger om mig parkerade. Hon cyklade alltså ut på vägen från en trottoar, alltså ingen cykelbana eller cykelöverfart, precis framför en parkerad bil på en 50-väg. Jag samt mina vänner anser att detta inte är mitt fel, även om jag såklart ska försöka väja så gott det går. Självklart kunde jag kört ännu saktare pga solen och allt, men jag höll trots allt under hastigheten för vägen.

Hon är chockad, kräver att få mitt nummer vilket jag såklart ger ut och säger att hon kontaktar mig ifall hennes cykel tagit skada eller att hon tagit skada så att jag kan ersätta det. Självklart, tänker jag då.

Nu i efterhand har jag alltså insett att jag rimligtvis inte är den skyldiga i detta scenario, vad säger ni om detta?

PS: Min bil tog skada och en lampa pajade, kan jag kräva henne på ersättning för detta?
(Kommer knappast att göra detta, men kan vara bra att veta vad som gäller för cyklister vs bilister i såna här scenarion).

Tack på förhand!!
Citera
2014-09-30, 20:09
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cefozo
Halloj!

Idag hände en rätt läskig grej.

Tog körkortet för drygt en månad sen, vilket innebär att jag alltid kör rätt lugnt och absolut i rätt hastighet då jag säkert är överdrivet nojig när det gäller hastighetsbegränsningar om man ser till hur majoriteten kör, men så är det.

Idag åkte jag på en vanlig 50-väg. Till saken hör att det på dagen, 7-17 råder 30 som hastighetsgräns. Nu var dock klockan 17.20.

Jag åker med två vänner, varav den ena i framsätet och den andra i baksätet. Den där förrädiska jävla eftermiddagssolen gör sikten svår men jag ser tillräckligt mycket framför mig, det jag bör se helt enkelt. Jag kör i 40-45. Plötsligt smäller det till, jag kollar bak och en äldre kvinna med cykel ligger på marken. Hon ställer sig ganska snabbt upp och leder cykeln av vägen. Jag stannar direkt och springer fram och frågar hur det gick, hon är chockad men hade inte skadat sig alls, inga större skador på cykeln heller.

På vägen jag körde stod bilar till höger om mig parkerade. Hon cyklade alltså ut på vägen från en trottoar, alltså ingen cykelbana eller cykelöverfart, precis framför en parkerad bil på en 50-väg. Jag samt mina vänner anser att detta inte är mitt fel, även om jag såklart ska försöka väja så gott det går. Självklart kunde jag kört ännu saktare pga solen och allt, men jag höll trots allt under hastigheten för vägen.

Hon är chockad, kräver att få mitt nummer vilket jag såklart ger ut och säger att hon kontaktar mig ifall hennes cykel tagit skada eller att hon tagit skada så att jag kan ersätta det. Självklart, tänker jag då.

Nu i efterhand har jag alltså insett att jag rimligtvis inte är den skyldiga i detta scenario, vad säger ni om detta?

PS: Min bil tog skada och en lampa pajade, kan jag kräva henne på ersättning för detta?
(Kommer knappast att göra detta, men kan vara bra att veta vad som gäller för cyklister vs bilister i såna här scenarion).

Tack på förhand!!

Inte ditt fel
Citera
2014-09-30, 20:16
Bannlyst
Att du ens gav ut ditt riktiga nummer
Senast redigerad av BajsK0rven 2014-09-30 kl. 20:19.
Citera
2014-09-30, 20:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cefozo
...vad säger ni om detta?

Det kan finnas en del matnyttigt i denna tråd:

(FB) Cyklist (stopplikt)

Generellt sett är det hennes fel eftersom hon cyklade in i dig där du inte har någon väjningsplikt gentemot henne.
Citera
2014-09-30, 20:32
Medlem
Bunsofsteels avatar
Ur skadeståndshänseende har du som framför bil strikt ansvar, alltså oavsett vems "fel" det är.

Din trafikförsäkring kommer betala skadorna som uppstått på allt utom din egen bil.

Du kommer bli av med ev. bonus på din bilförsäkring.
Citera
2014-09-30, 20:35
Medlem
miikoss avatar
Ja, man kan kräva cyklisten på skadestånd för skadorna på bilen.

Din trafikförsäkring kan behövas användas ersätta ev. skador på cyklist och cykel. Det spelar ingen roll att cyklisten bröt mot utfartsregeln. (Ev så kan ersättningen jämkas, men det är mer en fråga för försäkringsbolaget.) Detta då cyklar inte är trafikförsäkrade.
Senast redigerad av miikos 2014-09-30 kl. 20:38.
Citera
2014-09-30, 20:51
Medlem
felleboy90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ur skadeståndshänseende har du som framför bil strikt ansvar, alltså oavsett vems "fel" det är.

Din trafikförsäkring kommer betala skadorna som uppstått på allt utom din egen bil.

fan, min cykel börjar bli lite sliten. Tror jag imorrn ska cykla in i närmsta bil för att få lite ersättning
Citera
2014-09-30, 20:57
Medlem
toby79s avatar
Från Trafikskadelagen:

12 § Trafikskadeersättning med anledning av personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Ersättning till förare som har gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri kan även jämkas, om föraren därvid genom vårdslöshet har medverkat till skadan. Har personskada lett till döden, kan ersättning som avses i 5 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) också jämkas, om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet.
Trafikskadeersättning med anledning av sakskada kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan. I fall som avses i 10 § andra stycket skall sådan medverkan till sakskada anses föreligga, om vållande i samband med förandet av det skadade fordonet eller det fordon varmed den skadade egendomen befordrades eller bristfällighet på fordonet har medverkat till skadan. Vidare skall i fall som avses i 11 § tredje stycket sådan medverkan till sakskada anses föreligga, om vållande i samband med spårdriften eller bristfällighet i någon anordning för denna har medverkat till skadan.
Jämkning enligt första eller andra stycket sker efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som har förekommit på ömse sidor och omständigheterna i övrigt. Lag (2001:734).

Sen ett tillägg till personen som ifrågasatte att lämna korrekta kontaktuppgifter:
Det är olagligt att inte lämna sina uppgifter.
TrF 2 kap 8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen. I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.
Citera
2014-09-30, 20:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Nej, så är det inte. Naturligtvis kan en cyklist anses som vållande och därmed kan skadorna på fordonet ersättas via cyklistens ansvarsförsäkring. Att strikt ansvar föreligger innebär inte att vållandet flyttas över. Det kan däremot innebära att jämkning sker av det belopp som ersätts via ansvarsförsäkringen.

Det kan även innebära att trafikförsäkringen täcker skador som uppkommit för cyklisten trots att den anses vållande.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-09-30 kl. 21:03.
Citera
2014-09-30, 21:54
Medlem
Du lämnade telefonnummer, men tog du uppgifter på cyklisten? Gjort anmälan till ditt försäkringsbolag?
Citera
2014-09-30, 23:18
Medlem
provocative77s avatar
Google är inte min bästa vän så jag får skaka fram, gammal information ur huvudet.
1990 tog jag något som kallas, körkort. Detta gjorde jag i en studentstad utan backar, dvs Linköping. Är det något som finns gott om i den staden är dessa Kamikazecyklister.
Enl min lärare så är det alltid bilistens försäkring som ersätter skador vid kollision med cykel. Anledningen till detta berodde tydligen på två saker.
1. Cykeln är inte försäkringspliktigt o cyklisten har inget krav på personförsäkring.
2. En cyklist behöver till skillnad mot en bilist genomgå en utbildning med tillhörande prov för att framföra sitt fordon.
Sedan gäller alltid trafikens grundregel som innebär att man alltid ska köra så ingen olycka händer.

Som sagt. Detta gällde 1990. Kan säkert vara ändrat. Hur som så är det ändå dumt att köra på cyklister då lacken ofta tar skada.
Citera
2014-10-01, 08:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Hur som så är det ändå dumt att köra på cyklister då lacken ofta tar skada.

Problemet uppstår när det är cyklisten som kör på, speciellt när den kör på en bakskärm efter att bilen nästan passerat platsen där cyklisten plötsligt och vettlöst dök fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in