2014-10-11, 17:02
Medlem
När jag var yngre så brukade min mamma laga en rätt på fläskkarré som jag tyckte väldigt mycket om och vill testa att laga själv. Jag har svårigheter med att finna receptet och chansar med en trådstart om någon kanske har ätit samma eller gjort något liknande själv.

Som jag kommer ihåg det så var det en hel bit fläskkarré som fick tillagas tillsammans med någon rejäl tomatsås (grunden var krossade tomater) i en lergryta över dagen i ugnen. Till detta åt vi vanligtvis ris och brytbönor.

Det jag kommer ihåg var att man använde skyn från köttet tillsammans med de krossade tomaterna som sås till rätten. Jag kommer ihåg det som att man tog direkt av såsen från lergrytan, men min mor skulle mycket möjligt kunnat gjort något i det dolda för att piffa till den.

Är det någon som känner igen det jag beskriver? Någon som vet om det har ett speciellt namn?

Jag kommer försöka laga detta imorgon hur som helst och har inhandlat vad jag tror skulle kunna fungera. Jag kommer köra 500 g passerade tomater och 500 g krossade tomater som blandas med en röd chili, rosmarin, pressad vitlök, strimlad gul lök och salt & peppar. Efter att jag har gett köttet en fin yta i panna så åker biten ner tillsammans med såsen i en gjutjärnsgryta i ugnen. Kör 150 grader tills köttet når 80 grader i innertemp, då tar jag ut den och låter den vila en halvtimme i aluminiumfolie för att sedan trancheras i centimeter tunna skivor.

Jag vet inte om det skulle löna sig att köra något form av rub/marinad innan det tillagas, eller om det tar smak från den puttrande såsen?

Ett minne jag har från rätten är att köttet vart så satans mört och saftigt, riktigt gott och billigt! Kom över riktigt fina bitar med mycket insprängt fett.

Alla tips och invändningar på detta mottages gärna

Ha en fin helg!

/Mahatma
Citera
2014-10-11, 17:12
Bannlyst
Låter som en trevlig rätt!
Bästa tipset för att få tag i hennes recept är ju faktiskt att testa sig fram.. det är egentligen bara du som kan smaka fram till det rätta receptet.

Med det sagt, jag tror att du bör marinera köttet innan, alternativt måste du ösa skyn över biten vid jämna mellanrum. Detta för att få den mörheten du pratar om.
Såsen tycker jag att man ska reda upp med lite grädde och kalvfond eller liknande för att framhäva smaken ytterligare.

Lycka till!
Senast redigerad av Helliano 2014-10-11 kl. 17:14.
Citera
2014-10-11, 17:24
Medlem
Dina ingredienser låter väldigt gott! Men, finessen med att tillaga i lergryta är just att inte behöva varken försteka eller ösa. I med allt i den blötlagda grytan och sen skjuts in i den kalla ugnen, på med värmen och tillaga några timmar. Klart!
http://www.matklubben.se/recept/benf...l#.VDlM9_l_s5M
Ett recept på kött tillagat i lergryta.
Senast redigerad av smulemorran 2014-10-11 kl. 17:32.
Citera
2014-10-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Dina ingredienser låter väldigt gott! Men, finessen med att tillaga i lergryta är just att inte behöva varken försteka eller ösa. I med allt i den blötlagda grytan och sen skjuts in i den kalla ugnen, på med värmen och tillaga några timmar. Klart!
http://www.matklubben.se/recept/benf...l#.VDlM9_l_s5M
Ett recept på kött tillagat i lergryta.

Nu har jag dock ingen lergryta och tänkte göra det i en gjutjärnsgryta. Hur blir det speciellt med tillagningen i lergryta jämfört med gjutjärn? Jag personligen har aldrig använt lergryta men mina föräldrar har både gjutjärn och lergryta så något speciellt bör det vara med den. Tror du att det är ok att använda gjutjärn för denna rätt?
Citera
2014-10-11, 18:54
Medlem
En risk som finns med just gjutjärn är att syran från tomaterna kommer reagera med järnet och ge hela grytan en oangenäm järnsmak.
Citera
2014-10-11, 19:37
Medlem
Futureheads avatar
Nu brukar jag iofs använda älgkött men det här kanske kan ge lite inspiration:

Bryn köttet runt om i en stekgryta.
Häll i 500 g krossade tomater, rikligt med paprikapulver, 1-2 gula lökar i klyftor samt 1 dl soya.
In med grytan i ugnen ca 2 h i 175*
Citera
2014-10-12, 02:32
Medlem
Det är mycket längesedan jag lagade något i en lergryta men vitsen med den är ju den långa tiden i låg temperatur. Och att man har hela rätten i en gryta. Håller dock med Mickep att tomaterna inte passar så bra i långkok i gjutjärnsgryta. Har du ingen annan ugnsfast form med lock?
Citera
2014-10-12, 11:58
Medlem
jajahars avatar
http://www.smaskens.nu/2009/04/flask...-ugnen-med.htm

Kan det vara något i den här stilen? Låter väldigt gott.
Citera
2014-10-12, 12:48
Medlem
http://matikvadrat.se/2013/09/27/lan...skkarre-i-ugn/
är också ett bra och enkelt recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in