• 1
  • 2
2014-10-10, 17:46
Medlem
Att snusa kan vara mellan 10-100 ggr farligare än att röka.
Då är min fråga till er, vad är det faliga med snus?
Citera
2014-10-10, 17:52
Medlem
Det farliga är att man blir beroende av någonting för att det är så förbaskat gott. Resten skiter jag ärligt talat i. Dör jag i förtid av snusande så är det värt det.

För övrigt finns det nog ganska många trådar om ämnet.
Citera
2014-10-10, 17:53
Medlem
S-cups avatar
Hur svårt kan det vara att googla egentligen? Men visst, jag kan göra jobbet åt dig din latmask.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/p...port0512yy.pdf

Utdrag från rapporten:
"Ett flertal cancerframkallande ämnen har påvisats i snus..."
"Experimentella undersökningar har visat att snusextrakt kan stimulera celltillväxt men också framkalla cytotoxiska och genotoxiska skador. Reaktiva ämnen och metaboliter i snus kan framkalla syrestress, rubbad tiol- och jonbalans, skador i DNA och hämmad enzymfunktion, vilket leder till påverkan av genuttryck och biologiska funktioner..."
"Den vanligaste skadan av snus i munnen är snusläsionen. Daglig användning, användning av lössnus, snus med högt pH eller hög nikotinhalt ger allvarligare skador"
"Frilagda tandhalsar är vanligt förekommande på platsen där prillan placeras. Denna skada är irreversibel. En svensk studie har visat på ett samband mellan gingivit och snusanvändning och en annan antyder ett samband mellan parodontit och snusbruk, speciellt hos blandbrukare av cigaretter och snus."

osv... Men om du verkligen är intresserad rekommenderar jag att du läser hela rapporten; eller åtminstone sammanfattningen. Men bara faktumet att det ser vidrigt ut, gör att du ser korkad ut samt att det förstör dina tänder borde vara anledning nog att sluta.
Citera
2014-10-10, 17:53
Medlem
Alla studier som har gjorts visar inget samband mellan svensktillverkad snus och cancer, det är bara amerikanskt tillverkat skit snus som innehåller alla dåliga skit ämnen.
Citera
2014-10-10, 18:09
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaa-Solon
Alla studier som har gjorts visar inget samband mellan svensktillverkad snus och cancer, det är bara amerikanskt tillverkat skit snus som innehåller alla dåliga skit ämnen.
Källa på det tack?
Citera
2014-10-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Källa på det tack?

den här kanske http://www.swedishmatch.com/en/Snus-...n-snus/Cancer/

men då jag läste på artikeln så va det inte mer än vanligt.
Citera
2014-10-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusveteranen
Att snusa kan vara mellan 10-100 ggr farligare än att röka.
Då är min fråga till er, vad är det faliga med snus?
Att röka är minst mellan 100 och 1000 gånger farligare än att snusa. Nikotin i sig är ju dödligt i högre doser, i doser man får i sig vid normal tobaksanvänding ökar det blodtrycket. Hos gravida kan det orsaka spontanabort, för tidig födsel m.m. Snus orsakar tandlossning och missfärgade tänder.

Amerikans dip har samma nivåer av nitrosaminer som snus och orsakar således ej cancer. Tobak som prepareras genom rökning och jäsning har betydligt högre andel nitrosaminer och orsakar munhålecancer. Det kom en forskningsrapport för några år sedan som kopplade samman snus med ökad risk för cancer i bukspottskörteln, den rapporten har inte kunnar verifieras och anses av en hel del vara rätt uselt utförd (bl.a. kontrollerade man inte om patienterna hade andra riskfaktorer för cancern, som ex.vis. alkoholintag och om de rökt tidigare.)

Det finns ett gäng läkare på Karolinska som fullständigt hatar snus och gör allt för att bevisa att det är livsfarligt. Enbart nikotin sålt av läkemedelsföretagen är acceptabelt! Folkhälsomyndigheten går på samma linje och publicerar bara fakta som talar för att snus är farligt (samt några påhittade http://velvetgloveironfist.blogspot....ing-again.html. ) De avbeställde en forskningsrapport om hemska bilder på cigarettpaket. från Karolinska när den inte visade vad de ville. http://www.lifesciencesweden.se/nyhe...st-om-rokinfo/

Om snus skulle ge munhålecancer borde svenska män i statistiken vara kraftigt utsatta, Sverige har Europas lägsta incidens av denna cancerform.

Här finns ett antal bra bilder och en mycket bra text skriven av Clive Bates, förra generalsekreteraren i ASH UK (Action on Smoking and Health)
http://www.clivebates.com/?p=434
Citera
2014-10-10, 18:54
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaa-Solon
den här kanske http://www.swedishmatch.com/en/Snus-...n-snus/Cancer/

men då jag läste på artikeln så va det inte mer än vanligt.
Happ, där ser man. Tack för källan
Citera
2014-10-10, 19:12
Medlem
Zaedrewss avatar
De har försökt bevisa i decennier hur farligt snuset är men inte lyckats. Det enda farliga det är är för plånboken för det är inte billigt att snusa
Citera
2014-10-17, 03:33
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De har försökt bevisa i decennier hur farligt snuset är men inte lyckats. Det enda farliga det är är för plånboken för det är inte billigt att snusa

Så fan heller. Jag fick många bieffekter av snus och bieffekter när jag sedan slutade, med strålande mage, stark stress, panikångest mm som tog lång tid innan det gick över. Så det är i helvete inte ofarligt. Jag fick också så mycket sura uppstötningar av snussaften att jag blev torr som fan i munnen samt att läkaren sa att jag hade fått en inflammation i halsen av sura uppstötningar, orsakade sv snus.
Citera
2014-10-17, 08:53
Bannlyst
Snus är inte farligt alls tycker jag.
Citera
2014-10-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Så fan heller. Jag fick många bieffekter av snus och bieffekter när jag sedan slutade, med strålande mage, stark stress, panikångest mm som tog lång tid innan det gick över. Så det är i helvete inte ofarligt. Jag fick också så mycket sura uppstötningar av snussaften att jag blev torr som fan i munnen samt att läkaren sa att jag hade fått en inflammation i halsen av sura uppstötningar, orsakade sv snus.
Självklart kan vissa personer få problem med vilken substans som helst, hört talas om allergier t.ex?

Det betyder dock inte att det är ett allmänt problem med själva substansen i fråga, uppenbarligen så är det ju en extremt liten andel som får dom besvär du beskriver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in