2014-10-10, 12:47
Medlem
Jag bor i ett land där det blåser och regnar mest hela tiden (heja Norge) och har mina vilda fåglar som hobby. Har byggt en imponerande matningsplats med rum för många sorters fåglar med olika sorters mat. Den är minst sagt välbesökt.

Men jag vill gärna ge dom små ett lite mera regn- och vindskyddat ställe att sitta på och eventuellt sova på, än en vanlig trädgren. Det är också en bit från matningsplatsen till närmsta träd, så tänkte om det fanns något skydd jag kunde sätta upp nära matplatsen som dom skulle gilla?
Har googlat men bara hittat att fåglar kan övernatta i holkar, och har hittat en slags sovholk. Men där är det ju ganska begränsat med plats - jag har massor av småfåglar

Vet någon om fåglar ens är intresserade i regn- och vindskydd?
Har någon erfarenhet av detta?
Finns det något färdigt att köpa?
Citera
2014-10-10, 13:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Dom klarar sig utmärkt själva, hur tror du det funkar ute i naturen, finns liksom inga värmestugor o krypa in i nu när vädret är surt.
Citera
2014-10-10, 13:41
Avstängd
Vanliga fågelholkar fungerar utmärkt som nattbostad vintertid åt de fåglar som använder skydd, det gör både en hel del småfåglar men också t ex sparv och kattuggla.
Citera
2014-10-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Dom klarar sig utmärkt själva, hur tror du det funkar ute i naturen, finns liksom inga värmestugor o krypa in i nu när vädret är surt.

Tror?
Jag vet att över 60% av fåglar dör under sitt första levnadsår. Det finns många orsaker till det, och en är vintern. De flesta klarar sig inte så utmärkt själva...
Hjälper gärna till lite där om jag kan.

(Samtidigt har jag egentligen inga problem med det naturliga urvalet och att arter/individer dör ut av olika anledningar)

Nu råkar det bara vara sån att jag, istället för att skaffa mig en hög med katter, har tagit mig av småfåglar. Det ger mig mycket glädje och ser därför ingen anledning till att jag inte ska ägna tid och energi på att jag får ha kvar dom
Citera
2014-10-11, 14:23
Medlem
zemeks avatar
Bygga 20 fågelholkar? Jag tror att fåglar inte vill bo precis granne med varandra, utan helst ha ett eget träd. Sätt upp holkarna i olika träd, på norrsidan av stammen så att inte det blir för varmt.
Citera
2014-10-11, 15:58
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Bygga 20 fågelholkar? Jag tror att fåglar inte vill bo precis granne med varandra, utan helst ha ett eget träd. Sätt upp holkarna i olika träd, på norrsidan av stammen så att inte det blir för varmt.

Bara nys rakt igenom.

Du kan sätta holkarna så tätt du vill. De ockuperas av olika arter eller arter som inte hävdar revir.

Vid övernattning eller under kalla vinterdagar sitter de tätt packade i holkarna.

För hög värme är inget problem för fåglar i holk. Möjligen kan man tänka på att inte sätta holken så att ingångshåler är i den förhärskande vindriktningen så det kan regna in genom hålet.

Vad gäller TS fråga tror jag inte vuxna fåglar bryr sig om regnskydd. De sätter sig och trycker i lä till de regnar över om de alls bryr sig om regnet överhuvudtaget.
Citera
2014-10-11, 16:08
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Bara nys rakt igenom.

Du kan sätta holkarna så tätt du vill. De ockuperas av olika arter eller arter som inte hävdar revir.

Morfar byggde en holk med två "rum" i, med hålen på framsidan, men det ena var alltid tomt, och att ha holkarna på norrsidan är väl inte så jobbigt ändå? Onödigt att ha 40 grader varmt i holken när det kan vara 20-25.
Citera
2014-10-12, 12:12
Medlem
najass avatar
Citat:
Morfar byggde en holk med två "rum" i, med hålen på framsidan, men det ena var alltid tomt, .

Bra argument, verkligen

Citat:
och att ha holkarna på norrsidan är väl inte så jobbigt ändå? Onödigt att ha 40 grader varmt i holken när det kan vara 20-25.

Nej det är inte jobbigt, bara fel. Att något är onödigt betyder heller inte att det är dåligt. Fåglar har en kroppstemperatur på just 40 grader och är mycket känsligare för blöta och kyla än de är för värme. Det är som sagt nys att tro att det blir för varmt i en holk i Sverige.

Släpp detta nu och inse att du inte har kunskapen här.

TS har alltså helt rätt i att frågan kring vind/regnskydd är oerhört mycket mer relevant än att det skulle kunna bli för varmt i holkar.

Bättre än att bygga vindskydd är dock förmodligen att plantera hyfsat täta och höga (gärna vintergröna) buskar/träd de kan söka skydd i, typ buxbom eller thuja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in