2014-10-10, 16:04
Medlem
Il n'y a qu'un problème philosophique vraiment sérieux: c'est le suicide. Juger que la vie vaut ou ne vaut pas la peine d'être vécue, c'est répondre à la question fondamentale de la philosophie. Le reste, si le monde a trois dimensions, si l'esprit a neuf ou douze catégories, vient ensuite. Ce sont des jeux; il faut d'abord répondre.

There is but one truly serious philosophical problem, and that is suicide. Judging whether life is or is not worth living amounts to answering the fundamental question of philosophy. All the rest — whether or not the world has three dimensions, whether the mind has nine or twelve categories — comes afterward. These are games; one must first answer.

- Albert Camus

Citera
2014-10-10, 16:19
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Il n'y a qu'un problème philosophique vraiment sérieux: c'est le suicide. Juger que la vie vaut ou ne vaut pas la peine d'être vécue, c'est répondre à la question fondamentale de la philosophie. Le reste, si le monde a trois dimensions, si l'esprit a neuf ou douze catégories, vient ensuite. Ce sont des jeux; il faut d'abord répondre.

There is but one truly serious philosophical problem, and that is suicide. Judging whether life is or is not worth living amounts to answering the fundamental question of philosophy. All the rest — whether or not the world has three dimensions, whether the mind has nine or twelve categories — comes afterward. These are games; one must first answer.

- Albert Camus

Det, eller hur man dödar Gud. Var Albert Camus en filosof?

Jag tycker Jacques Rancière verkar intressant..

Is there any knowledge in the world which is so certain that no reasonable man could doubt it? This question, which at first sight might not seem difficult, is really one of the most difficult that can be asked. When we have realized the obstacles in the way of a straightforward and confident answer, we shall be well launched on the study of philosophy—for philosophy is merely the attempt to answer such ultimate questions, not carelessly and dogmatically, as we do in ordinary life and even in the sciences, but critically, after exploring all that makes such questions puzzling, and after realizing all the vagueness and confusion that underlie our ordinary ideas. - Bertrand Russell
Citera
2014-10-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
En teori kan vara att många filosofiskt lagda människor helt enkelt tidigt i sina liv inser att alltet är väldans idiotiskt, varför det på alla sätt och vis är onödigt att uthärda ett liv, varpå de tar livet av sig?

Om de anser att enda anledningen är att göra världen bättre för sina medmänniskor... så kanske de inte orkar leva enkom för det ansvaret.

Frågan är egentligen om ni tror att de bästa filosoferna, de potentiellt bästa filosoferna, helt enkelt tröttnade innan de kom fram ens till startlinjen.

Hur vet dom att dom vet att allt är väldigt idiotiskt.
Då är dom inte filosofer utan något annat.
Citera
2014-10-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så bara för att det endast existerar subjektiva värden i livet så är det en vettig filosofisk slutsats att ta livet av sig? Håller inte med om det. Det är inte filosofi, det är självömkan.

Vettig är den inte. Du måste frångå dessa värden du applicerar på saker och ting. Den filosofiska slutsatsen som många når är att ingenting spelar någon roll. Den slutsatsen är alltså varken vettig eller ovettig, men vi kan utgå här ifrån att den är sann. Om vi hela tiden ska ha en tanke i bakhuvudet som säger: "är det vettigt det jag tänker nu? är denna slutsats bra eller dålig för mig som person?" så kommer vi aldrig att nå några sanningar.
Självömkan orsakar inte en suicid slutsats, den följer från förnuftsmässiga premisser. Hopplöshet, däremot, kan gott följa. Huruvida hopplösheten är befogad eller inte låter jag vara osagt. Det som måste förstås är att självmordet som sådant inte följer någon form av känslotillstånd.
Citera
2014-10-10, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Hur vet dom att dom vet att allt är väldigt idiotiskt.
Då är dom inte filosofer utan något annat.

Inte vet jag.. Jag påstod inte det heller.

Jag sa att de kanske inser att allt är väldigt idiotiskt. Att inse något är inte samma sak som att veta, enligt mig. Detta är kanske semantik. Men man kan ju ha en felaktig insikt? Och om vi utgår ifrån (som du verkar göra) att vetskap är något objektivt och beständigt, så.. ja, så håller ju inte din kritik - av det osunda förnuftet.
Citera
2014-10-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Det är sant att för mycket tankar om livets mening leder till depression. Så är man någorlunda smart så undviker man sådana tankar?

Vi kan också undvika att tänka på tredje världens fattiga barn, för det gör oss också ledsna. Att vår koldioxid förstör atmosfären bör vi också bortse ifrån: det känns tråkigt och deprimerande att tänka på.

Ignorance is bliss . Är det något du tycker är ett bra livsmotto?
Citera
2014-10-10, 16:49
Medlem
Citat:
Inte vet jag.. Jag påstod inte det heller.

Jag sa att de kanske inser att allt är väldigt idiotiskt. Att inse något är inte samma sak som att veta, enligt mig. Detta är kanske semantik. Men man kan ju ha en felaktig insikt? Och om vi utgår ifrån (som du verkar göra) att vetskap är något objektivt och beständigt, så.. ja, så håller ju inte din kritik - av det osunda förnuftet.

Vad jag menade var att filosofin inte är människor.
Människor tar livet av sig av många anledningar.
Kanske oftare av någon händelse mer än av tänkandet.
Jag tror jag inte att det beror på någon slutgiltig kunskap.
Jag upplever inte att filosofin ger svar som är sanna trotts att man letar efter en slutgiltig sanning.
En filosof letar svar för att dom saknar svar. Sanning kan endast existera om man har svaren.
En filosof är ingen sanning. Alltså tar man inte livet av sig PGA någon sanning man erfarit. Nihilism är ingen sanning som leder till något direkt orsak till självmord.

Meningslöshet upplever vi alla till och från oavsett vilken filosofi vi har om livet.

Vetenskapen är enligt mig en metod som vi använder oss av för att utforska något ur något perspektiv. Vi tar hänsyn till det som verkar påverka. Vi ser dock inte hela sanningen utan mer delar som verkar fungera bra.. Börjar man rota i vad det beror på det som sker, så kommer man snart fram till att vi inte vet.. därför är inte vetenskap någon faktisk sanning, utan mer en erfarenhet som ger teorier.
Senast redigerad av peertop 2014-10-10 kl. 17:20.
Citera
2014-10-10, 18:40
Citat:
Vad jag menade var att filosofin inte är människor.

Klart att filosofin är människor.
Citera
2014-10-10, 18:54
Medlem
Citat:
Klart att filosofin är människor.

Så jag är mina tankar och mitt medvetande är den människa jag är?
Jag tror nog min högra tå klagar lite här.
Citera
2014-10-10, 19:00
Citat:
Så jag är mina tankar och mitt medvetande är den människa jag är?
Jag tror nog min högra tå klagar lite här.

Jag tror inte din högra tå klagar. Vilken är din högra tå förresten?

Det är tur att du lever, för en filosofi baserad på en tås metafysiska tankar hade nog inte levt vidare även om du tog livet av dig för att du hade uppnått en högre sanning.
Citera
2014-10-10, 19:45
Se, här har vi en som klagar:

Citat:
Jag vet knappt vart jag ska börja, under hela mitt liv har folk sett mig som någon slags madrass eller bara smuts som man bara kan trampa ner på.
I arbetslivet, under hela min uppväxt av min familj, alla mina "vänner".
När jag väl sätter ner foten för att visa att jag inte tycker att detta beteende från folk runt omkring en är okej så blir allting mitt fel istället och hatet mot mig förstärks ännu mer.

Alla människor är ruttna inombords, alla vänner drar subtila skämt, hånar mig och ljuger en rakt upp i ansiktet.
Folk som du tror är dina närmsta och som du tror att du kan berätta allting för hugger dig i ryggen, det finns ingenting som heter geniun kärlek, lojalitet och ärlighet.

Jag har många gånger undrat ifall det är mig det är något fel på, är jag den ända som känner såhär?

Jag har även ett hälsoproblem som gör att till och med folk ute, som jag inte känner eller aldrig har sett förut föraktar mig, ingen vill vara i närheten av mig.

Många som skulle fått gå igenom vad jag går igenom dagligen skulle förmodligen brytit ihop för längesedan.
Jag vill inte ha någons sympati tror mest att jag skriver det här som en slags sista memoar.

Jag tar emot allt hat, från alla, hela mitt liv utan att klaga, jag är ensam.
Jag har många gånger funderat på att ta mitt liv men inte så starkt som idag.

Vad finns det egentligen att leva för i denna genomruttna värld?

(FB) Den här världen är rutten. Sista vägen ut, självmord.
Citera
2014-10-10, 20:33
Medlem
Citat:
Se, här har vi en som klagar

Locka hit skribenten, så får vi se om användaren har något filosofiskt att säga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in