Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Inte vet jag.. Jag påstod inte det heller.
Jag sa att de kanske inser att allt är väldigt idiotiskt. Att inse något är inte samma sak som att veta, enligt mig. Detta är kanske semantik. Men man kan ju ha en felaktig insikt? Och om vi utgår ifrån (som du verkar göra) att vetskap är något objektivt och beständigt, så.. ja, så håller ju inte din kritik - av det osunda förnuftet.
Vad jag menade var att filosofin inte är människor.
Människor tar livet av sig av många anledningar.
Kanske oftare av någon händelse mer än av tänkandet.
Jag tror jag inte att det beror på någon slutgiltig kunskap.
Jag upplever inte att filosofin ger svar som är sanna trotts att man letar efter en slutgiltig sanning.
En filosof letar svar för att dom saknar svar. Sanning kan endast existera om man har svaren.
En filosof är ingen sanning. Alltså tar man inte livet av sig PGA någon sanning man erfarit. Nihilism är ingen sanning som leder till något direkt orsak till självmord.
Meningslöshet upplever vi alla till och från oavsett vilken filosofi vi har om livet.
Vetenskapen är enligt mig en metod som vi använder oss av för att utforska något ur något perspektiv. Vi tar hänsyn till det som verkar påverka. Vi ser dock inte hela sanningen utan mer delar som verkar fungera bra.. Börjar man rota i vad det beror på det som sker, så kommer man snart fram till att vi inte vet.. därför är inte vetenskap någon faktisk sanning, utan mer en erfarenhet som ger teorier.