Hej!
När man jobbar i grupp så blir det ju ofta att man gör typ ett diagram med kanske nån bild i adobe illustrator och sen vill man skicka det till nån som sätter ihop det till en board. Visst kan man spara som pdf men då förlorar man stora delar av förändringsmöjligheterna. Hur gör man egentligen för att skicka en illustrator till någon annan med bilderna som kommer med. Typ det jag gjorde nu innehåller bara typ 5 bilder på ca 250 kb st, skulle jag skicka allt skulle det bli 5 mb typ vilket är inga problem. Men jag antar att linkarna pajar.
Nej - redigeringsmöjligheten påverkas inte av att du sparar som PDF - såvida du inte aktivt väljer att den ska göra det. När du väljer att spara som PDF kommer alternativet BEVARA ILLUSTRATORS REDIGERINGSFUNKTIONER vara ikryssad som default. Om du däremot ändrar PDF-format (tex till 1.4) så kan det påverka en del funktioner, framförallt nyare funktioner, exempelvis nätövertoning ellr transparens...
Illustrator hantera inmonterade bilder på två sätt - antingen som länkade filer och då blir delning ett problem - eller som inbäddade filer. När du monterad bilderna väljer du i länkpaletten att bädda in filerna... Men även i en PDF går det att redigera både vektor OCH pixelgrafik - även om det egentligen inte är meningen att formatet ska användas så (var från början avsett för att skicka tryckoriginal så man kom ifrån kladdet med öppna dokument med allt vad det innebar). Det har dock ändrats och vektorgrafik är idag inga problem att redigera i en PDF från Illustrator. Om man däremot tar en PDF från InDesign så beter den sig annorlunda om den öppnas i Illustrator. Dock handlar det mesta om kunskap...
Och det är klart att det blir rörigt om man inte vet vad man håller på med.
Vad gäller fildelning så funkar väl valfri molntjänst typ Dropbox (som jag visserligen hatar personlige då den hanterar den delade mappen som en lokal mapp...)
/
Senast redigerad av martinator 2014-10-11 kl. 11:54.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!