2005-09-10, 09:42
Medlem
Mark Chapmans avatar
Undrar hur mycket fåglar sover? Vet att de kan sova medans de flyger Sover alla djur? Sover myror, getingar och kackerlackor också?
Citera
2005-09-10, 14:29
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Morsans undulat sovar inte länge alls. Den kan t.ex. vara vaken vid 01:00 när jag går och lägger mig och samtidigt vara vaken vid 04:00-05:00. Han sover sittandes på ett ben, med huvudet vridet 180 grader bakåt och huvudet under vingen - på en pinne.
Citera
2005-09-10, 17:08
Medlem
The_Simpsonss avatar
har en grå jako, den sover typ i 9 timmar, sover typ vid 8-10 på kvällen och vaknar typ 6 på morgon, ibland senare, han sitte på ett ben, antingen med huvet 180 grader bakåt eller har huvudet vanligt å blundar
Citera
2005-09-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark Chapman
Undrar hur mycket fåglar sover? Vet att de kan sova medans de flyger Sover alla djur? Sover myror, getingar och kackerlackor också?

Myror, getingar och kackerlackor har inte ens en hjärna, så de sover nog inte. Alla djur sover inte, dock tror jag att alla lite mer komplicerade arter sover, till exempel däggdjur.
Citera
2005-09-12, 20:10
Medlem
Levi-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Simpsons
har en grå jako, den sover typ i 9 timmar, sover typ vid 8-10 på kvällen och vaknar typ 6 på morgon, ibland senare, han sitte på ett ben, antingen med huvet 180 grader bakåt eller har huvudet vanligt å blundar
Kan den prata?
Citera
2005-09-12, 22:01
Medlem
The_Simpsonss avatar
jepp han kan prata, säger mitt namn
Citera
2005-09-13, 18:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Myror, getingar och kackerlackor har inte ens en hjärna, så de sover nog inte. Alla djur sover inte, dock tror jag att alla lite mer komplicerade arter sover, till exempel däggdjur.

Jo, myror, getingar och kackerlackor har självklart en hjärna.
Alla komplexa djur måste ha minst en hjärna för att kunna styra allt.
Men det är inte säkert att vissa insekter sover.
Citera
2005-09-13, 18:48
Medlem
Laments avatar
Under de kallare och mörkare perioderna på året så sover fåglarna genom hela natten. På sommaren när de sjunger så sover de dock väldigt lite. Hur mycket de sover varierar en del mellan olika arter också, samt givetvis i olika länder.

Evolutionen har ju gjort att varje art sover ett speciellt antal timmar för att effektivisera metabolism och dylikt. De djur som bara letar mat och gör viktiga saker under ett fåtal timmar per dygn samt har bra gömställen sover förstås därför väldigt lite. Exempel på ett sånt djur är pungråttan som sover 19 timmar per dygn. De djur som sover minst är t.ex. hästar 2,5 h, får 3,5 h, och kor 4 h. En gissning varför är väl att de måste vara uppmärksamma på rovdjur samt att de äter kolossalt mycket och måste flytta ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in