2014-10-09, 22:29
Medlem
Jag vill härmed varna för att betala några pengar till Intrum Justitia på skulder de bevakar åt sina borgenärer.

Jag har en avbetalningsplan med IJ sedan år tillbaka och jag sköter mina inbetalningar enligt plan som jag gjort upp med dem. Skulden är en enda skuld, med tillhörande avbetalningsplan.

Från ingenstans fick jag nu i veckan lust att ringa den ursprungliga fordringsägaren, företaget jag fick räkning från början. Jag ville se hur mycket de fått, när de fått, om de får regelbundet samt hur mycket som finns kvar.

Inte en krona har bolaget fått. Någonsin. Mina pengar har Intrum Justitia behållt själva och företaget från början tror att IJ bevakar fordran åt dem.

Mitt tips är därför att gör upp med era ursprungliga fordringsägare direkt. betala alla delbetalningar dit, ignorera all post och förslag om delbetalningar från Intrum Justitia. Till slut kommer ursprungliga fordringsägaren meddela Intrum Justitia att de fått alla pengar och att Intrum kan avsluta sin bevakning. i det läget får ni en slutfaktura från Intrum justitia på 180kr.
Citera
2014-10-09, 22:31
Medlem
Jag vill slutligen säga att detta är anmält vidare. Jag finner mig givetvis inte i detta och Intrum kommer få någon slags påföljd för sitt osannolika beteende (hoppas jag)
Citera
2014-10-09, 22:33
Medlem
MADs avatar
Du är säker på att det är skulden du betalat och inte bara ränta?
Citera
2014-10-09, 22:33
Medlem
TrotsTrollets avatar
Oj!!! Det låter ju helt sjukt.

Har du provat att ringa till IJ för att få saken förklarad? Jag tycker att du borde göra det i alla fall. Och tack för varningen förresten.
Citera
2014-10-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du är säker på att det är skulden du betalat och inte bara ränta?

Ja.

Intrum Justitia har skrivit på ett papper att jag håller på att delbetala si och så mycket på den här skulden. Det papperet har jag. Fortsättning följer.
Citera
2014-10-09, 22:39
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Ja.

Intrum Justitia har skrivit på ett papper att jag håller på att delbetala si och så mycket på den här skulden. Det papperet har jag. Fortsättning följer.

Låter ju helt bedrövligt, ska följa fortsättningen och se hur det går för dig.
Citera
2014-10-09, 22:42
Medlem
Brutes avatar
Är det inte så att IJ har köpt skulden av företaget?
Att de alltså på förhand har fått låt säga 70% av det faktiska skuldbeloppet, för att få loss pengarna och låta någon annan (IJ) sköta inkasserandet via avbetalningsplan.

//Brute
Citera
2014-10-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Är det inte så att IJ har köpt skulden av företaget?
Att de alltså på förhand har fått låt säga 70% av det faktiska skuldbeloppet, för att få loss pengarna och låta någon annan (IJ) sköta inkasserandet via avbetalningsplan.

//Brute

Nej, bolaget från början äger skulden, i annat fall hade han kläckt det när vi samtalades vid i telefon i veckan. Kreditkillen på bolagets ekonomiavd sa ju att han ser skulden, den är si och så stor och inte en krona har inkommit. Ever. Dessutom har inte denuntiationsbrev gått ut. (om den bytt ägare) nu var det ju inte så
Citera
2015-02-09, 20:03
Nån uppdatering av ärendet?
Citera
2015-04-22, 08:26
Undrar också då jag ska avbetala till dom, visserligen en minde summa ändå. (Sedan reagerade jag på deras så kallade bokföringsavgift varje månad, 60 spänn...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in