2014-10-09, 21:30
Medlem
Tja, funderar på att köpa en finsk reggad bil för att slippa p-böter och tullar. Den är reggad på någon pundare i Finland. Så kan jag få någon böter när jag blir stoppad i den?
Citera
2014-10-09, 22:52
Moderator
tobess avatar
Du får ju inte köra med utländska skyltar i all evighet. Nu är det ju lite tolkningsfrågor, men detta gäller om man importerar en bil med avseende att använda den i Sverige:

Citat:
När du flyttar till Sverige med din bil får du använda bilen i högst en vecka efter att du har fört in den. Under den veckan måste du ha en giltig trafikförsäkring. Om du vill ansöka om tillfällig registrering under en längre tid måste du ha en svensk trafikförsäkring – ett så kallat ”Trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering”.

Om du är medborgare i ett annat nordiskt land och vistas tillfälligt i Sverige får du högst köra med en utlandsregistrerad bil i Sverige i upp till ett år.

Vägtullarna slipper du, böterna kommer du inte undan såvida inte du har någon målvakt som står som ägare till bilen.
Citera
2014-10-09, 23:27
Medlem
Temporarias avatar
Flera i min vänskapskrets gör det. Man slipper trängselskatt, försäkring och besiktning. Olagligt? Kanske, men kan de göra någonting?
Citera
2014-10-09, 23:44
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporaria
Flera i min vänskapskrets gör det. Man slipper trängselskatt, försäkring och besiktning. Olagligt? Kanske, men kan de göra någonting?
Vad skulle hända vid ev. olycka?
Citera
2014-10-10, 06:56
Medlem
Citat:

Fast du får väl bara köra 6? månader med ett utlandsregistrerat fordon i Sverige. Sen så kan ju parkeringsanmärkningar och kontrollavgifter skickas utomlands. De nordiska länderna har bra samarbete sedan tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av hp-sauce
Vad skulle hända vid ev. olycka?

Det vanliga vid olyckor där skador uppkommer på andras egendom är ju att Trafikförsäkringsföreningen ersätter de uppkomna skadorna och sedan ställer regresskrav på fordonets ägare (i vissa fall så kan kraven även ställas mot föraren).
Citera
2014-10-10, 13:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har dom inte krav på försäkring och besiktning även i Finland?
Citera
2014-10-10, 14:26
Medlem
Temporarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har dom inte krav på försäkring och besiktning även i Finland?

Det är ingen som kan tvinga en att försäkra sin bil, men blir man tagen med det så blir det ett surt läge.

Bara för att det finns en konsekvens så betyder det inte att man inte har något annat val.
Citera
2014-10-10, 14:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är ingen som kan tvinga en att försäkra sin bil, men blir man tagen med det så blir det ett surt läge.

Bara för att det finns en konsekvens så betyder det inte att man inte har något annat val.
I Sverige så får man ju dock betala försäkringen via Trafikförsäkringsföreningen till skyhögt pris om man inte väljer att försäkra så är bilen påställd så bör man fixa en försäkring. Vet inte om Finland har något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in