• 1
  • 2
2014-10-09, 21:20
Medlem
Hej

I kort så har jag separerat med mitt ex sedan 6mån sedan, vi har en underbar son på 2år. Då mitt ex är extremt bestämmande och jag varit sjuk och nere så bestämde hon direkt att hon skulle köpa ut mig ur lägenheten och att sonen skulle bo hos henne. Min son går på dagis i närheten så visst, verkar vettigt. Sen har hon lagt upp det på detta sätt:

Sonen bor 100% hos henne;

-Jag kommer hämtar honom mån-tis och sitter och "passar" honom i hennes lägenhet tills hon kommer hem. Ofta kommer hon inte hem direkt efter jobbet utan passar på att gå ut eller träna etc. Så jag matar honom, leker badar och lägger honom, sen när hon kommer hem kl.20-22 så åker jag hem till min lägenhet. Varannan fre-sön _bor_ han hos mig. Detta pågick i de första månaderna.

Hon ville att jag betalar underhåll, dela på dagis och försäkring samt att hon behåller barnbidraget. Det jag inte tänkte på var att alla dagar jag är hos henne med min son, så räknas det INTE så vi har växelvis boende.

Sedan 1-2månader så åkte jag hem till mig med honom mån-tis samt varananan fre-sön och det gillades INTE. Det var allt ifrån att jag rövar bort min egen son, han är för lite etc. Han älskar mig oerhört mycket, så han mår inte dåligt av det.

Jag nämnde det att jag gärna vill att vi delar på barnbidraget och skrev ut blanketten där bägge skriver på. Det blev ett "ok" först, men när jag lämnade pappret till henne så vägrade hon skriva på och påstod att "han bor hos mig". Men alla gånger jag tagit honom till mig, det är nästan 50/50, räknas inte det? Det är hon som sätter reglerna hela tiden, mycket bråk. Ok, så jag skickade in en annan blankett om delat barnbidrag där det blir ärende av det och hon tyckte att jag gick bakom ryggen.

Nu vill hon att jag betalar halva dagis, försäkring och en massa annat, men hon vägrade att dela på barnbidraget. Möjligt nu att jag får till att hon eller FK, vet ej om de kan göra det, till ett gemensamt konto så att vi bägge kan ta därifrån.

Synpunkter? Jag tyckte det var orättvist att hon kräver underhåll etc. men inte vill dela barnbidraget samt att jag är där och "passar" honom.
Citera
2014-10-09, 21:31
Avstängd
micro113s avatar
Nej, det räknas inte

Är vad som räknas. Skall man ha halva barnbidraget så skall man också ta halva ansvaret i allt ekonomiskt.

Citat:
Nu vill hon att jag betalar halva dagis, försäkring och en massa annat, men hon vägrade att dela på barnbidraget. Möjligt nu att jag får till att hon eller FK, vet ej om de kan göra det, till ett gemensamt konto så att vi bägge kan ta därifrån.
Nej, inte när barnet bor hos henne...

I övrigt är kravet att du skall betala underhållsbidrag - inte hälften av allt.
Senast redigerad av micro113 2014-10-09 kl. 21:33.
Citera
2014-10-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akatora
Hej

I kort så har jag separerat med mitt ex sedan 6mån sedan, vi har en underbar son på 2år. Då mitt ex är extremt bestämmande och jag varit sjuk och nere så bestämde hon direkt att hon skulle köpa ut mig ur lägenheten och att sonen skulle bo hos henne. Min son går på dagis i närheten så visst, verkar vettigt. Sen har hon lagt upp det på detta sätt:

-Jag kommer hämtar honom mån-tis och sitter och "passar" honom i hennes lägenhet tills hon kommer hem. Ofta kommer hon inte hem direkt efter jobbet utan passar på att gå ut eller träna etc. Så jag matar honom, leker badar och lägger honom, sen när hon kommer hem kl.20-22 så åker jag hem till min lägenhet. Varannan fre-sön _bor_ han hos mig. Detta pågick i de första månaderna.

Hon ville att jag betalar underhåll, dela på dagis och försäkring samt att hon behåller barnbidraget. Det jag inte tänkte på var att alla dagar jag är hos henne med min son, så räknas det INTE så vi har växelvis boende.

Sedan 1-2månader så åkte jag hem till mig med honom mån-tis samt varananan fre-sön och det gillades INTE. Det var allt ifrån att jag rövar bort min egen son, han är för lite etc. Han älskar mig oerhört mycket, så han mår inte dåligt av det.

Jag nämnde det att jag gärna vill att vi delar på barnbidraget och skrev ut blanketten där bägge skriver på. Det blev ett "ok" först, men när jag lämnade pappret till henne så vägrade hon skriva på och påstod att "han bor hos mig". Men alla gånger jag tagit honom till mig, det är nästan 50/50, räknas inte det? Det är hon som sätter reglerna hela tiden, mycket bråk. Ok, så jag skickade in en annan blankett om delat barnbidrag där det blir ärende av det och hon tyckte att jag gick bakom ryggen.

Synpunkter? Jag tyckte det var orättvist att hon kräver underhåll etc. men inte vill dela barnbidraget samt att jag är där och "passar" honom.
Betalar du underhåll nu?
Citera
2014-10-09, 21:56
Bannlyst
Personligen så tycker jag att du ska ha en bit av barnbidraget pga att du är med din son. Om hon inte vill betala hälften av barnbidraget så tycker jag att hon ska betala alla pengar du spenderar på din son. T.ex. bensin.
Citera
2014-10-09, 22:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjulbok
Personligen så tycker jag att du ska ha en bit av barnbidraget pga att du är med din son. Om hon inte vill betala hälften av barnbidraget så tycker jag att hon ska betala alla pengar du spenderar på din son. T.ex. bensin.
Varför ska han ha betalt för att vara med sin son?
Citera
2014-10-09, 22:27
Medlem
Om du betalar underhåll så ska du absolut inte betala halva dagis/försäkring.

Om underhållet går genom fk så kan du redovisa de dagar du har din son, och då betalar du ev mindre.

Barnbidraget..ja sonen bor väl där mestadels? Vem står för kläder osv?
Citera
2014-10-09, 23:12
Medlem
provocative77s avatar
Barnbidrag o underhåll ska gå,till barnens försörjning. Där ingår även hyra av bostad samt försäkringar o dagis.
I princip betalar man bara barnets halva kostnader i underhåll medan den andre betalar andra halvan. Det tänker man inte på när den "försörjande" föräldern betalar vid behov.
Då det är ganska glasklart att du inte har några större omkostnader om barnet så har du inte heller någon rätt till BB.
Det ni borde göra är att gå igenom hur mkt du ska betala i underhåll tillsammans med en oberoende part (Soc).
Kan ni inte komma överens så,betalar du inte en krona mer till henne utan låter Försäkringskassan justera underhållet. Glöm inte att de pengar de betalar ut kommer de sedan kräva dig på. De kommer bli mellanhand.
Citera
2014-10-10, 14:04
Medlem
Hmmm..lite olika bud, men det andra problemet kring BB är att jag inte ser att man son har nya kläder. Nu på 6mån har hon beställt lite kläder på nätet, men annars tycker jag att han har för tajta kläder. Helst skulle jag vilja se vad hon köper i runda slängar. Att inte använda upp 1000kr på kläder är helt förståligt han behöver inte kläder men jag har en känsla att resten går till henne. Att jag sen skall betala halva maten, blöjor när jag själv har honom flera dagar hemma hos mig (mat/blöjor) känns fel.

Det börjar bli dags att flytta från det här skitlandet snart för övrigt. De borde bara dela på barnbidraget vid gemensam vårdnad och växelvist boende inte låta kvinnor få all makt.

Såg att ngn skrev att för att få halva bb skall man dela på alla utgifterna. Ja det är ju för fan det jag gör! Men ändå räknas inte det då hon säger att han bor hos henne. varför skall man ha växelvist boende för då?
Senast redigerad av akatora 2014-10-10 kl. 14:07.
Citera
2014-10-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akatora
Hmmm..lite olika bud, men det andra problemet kring BB är att jag inte ser att man son har nya kläder. Nu på 6mån har hon beställt lite kläder på nätet, men annars tycker jag att han har för tajta kläder. Helst skulle jag vilja se vad hon köper i runda slängar. Att inte använda upp 1000kr på kläder är helt förståligt han behöver inte kläder men jag har en känsla att resten går till henne. Att jag sen skall betala halva maten, blöjor när jag själv har honom flera dagar hemma hos mig (mat/blöjor) känns fel.

Det börjar bli dags att flytta från det här skitlandet snart för övrigt. De borde bara dela på barnbidraget vid gemensam vårdnad och växelvist boende inte låta kvinnor få all makt.

Såg att ngn skrev att för att få halva bb skall man dela på alla utgifterna. Ja det är ju för fan det jag gör! Men ändå räknas inte det då hon säger att han bor hos henne. varför skall man ha växelvist boende för då?

som andra också skrivit, du ska betala halva av barnets kostnader. Och nej,i regel köper man inte kläder för 1000kr/mån. Ibland mer ibland mindre. (Tänk vinterkläder osv)

Och som sagt, ta underhållet genom FK, så kan dom dra av om du har honom mer.

Men glöm inte att 1250 är minsta underhåll. O. Du tjänar bra mkt mer än henne så kan du få betala mer, då barnet ska ha liknande levnadsvillkor hos båda föräldrarna.

Jag får både underhåll och bb själv, men tro mig.. det är inte jag som vinner på det i längden. Det kostar jäkligt mkt att ha barn.

Du betalar underhåll (1250) utan tjafs men bråkar om 450..märkligt.
Citera
2014-10-10, 17:37
Medlem
gubbjavlars avatar
Enligt Konsumentverket/Swedbanks undersökning kostar det för en vanlig familj drygt 3,2 miljoner kronor att försörja två barn till dess de blir myndiga.

Ta det underhåll du betalar per år och multiplicra med 18 år. Då ser du ganska snabbt och det blir du eller hon som kommer få betala mest...

Är det dessutom så att hon kommer behöva ta ut mer föräldraledigt/gå ner i arbetstid/stanna hemma och VABa mer än du, så är det ju ytterligare en kostnad på hennes sida.

Jag skulle hävda att det är ytterst sällsynt att den som har mesta vårdnaden inte går med rejäl ekonomisk förlust jämfört med den andra föräldern.

Jag vet ju inget om just er situation, men gör gärna den lilla räkneövningen så ser du ju i alla fall om du har anledning att bråka om 450 kr i månaden.
Senast redigerad av gubbjavlar 2014-10-10 kl. 17:39.
Citera
2014-10-10, 18:18
Medlem
provocative77s avatar
Köp kläder som han bara får använda hos dig. Ge inte mamman ett öre mer än du måste.
Citera
2014-10-10, 18:23
Medlem
Mooons avatar
Det lär ju bara gå ut över den lille killen. Barn kostar ju.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Köp kläder som han bara får använda hos dig. Ge inte mamman ett öre mer än du måste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in