• 1
  • 2
2014-10-09, 20:52
Medlem
Jag läste för ett tag sedan här ett inlägg som gav mig denna fundering.

Kommer tron på Jesus via evangeliet eller kommer tron på Jesus via oss?

Jag tror själv inte på Jesus på det viset ord beskriver.
Dock tro jag på han via det han är.

Jag är inte kristen för fem öre vad jag vet.
Citera
2014-10-09, 20:58
Medlem
H1ONEs avatar
Som muslim tror man på Jesus förutom att han skulle dött vid korset.
Citera
2014-10-09, 21:29
Medlem
Anklagares avatar
Det beror på vad du menar med "tro". Om du menar att du tror att han existerade på riktigt så är du inte ensam om det utan delar den akademiska konsensussynen.

Om du därutöver tror att Jesus är gud samt guds son som dessutom offrade sig själv till sig själv för att fullfölja en profetia han själv skapade om sig själv så är du kristen.
Om du istället tror att Jesus var en av flera av gud valda profeter och att han inte dog på korset så lutar du mer mot den islamska tron, iaf. när det rör din tolkning av Jesus.
Citera
2014-10-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Det beror på vad du menar med "tro". Om du menar att du tror att han existerade på riktigt så är du inte ensam om det utan delar den akademiska konsensussynen.

Om du därutöver tror att Jesus är gud samt guds son som dessutom offrade sig själv till sig själv för att fullfölja en profetia han själv skapade om sig själv så är du kristen.
Om du istället tror att Jesus var en av flera av gud valda profeter och att han inte dog på korset så lutar du mer mot den islamska tron, iaf. när det rör din tolkning av Jesus.

Med tro menar jag det känslorna berättar mer än vad logiken berättar.
Kan man tror på något som inte logiken berättar som sant men som känslor ändå väljer att följa?
Citera
2014-10-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Som muslim tror man på Jesus förutom att han skulle dött vid korset.

Så man tror på jesus som muslim utan att vara kristen?
Vad tror man på då, att han existerade och gjorde det han gjorde?
Att han kan vara guds son?

Kan man vara icke kristen och ändå tro på allt bibeln säger?

Jag tror man kan det.
Citera
2014-10-09, 21:44
Bannlyst
Du kan tro på vad du vill .
Citera
2014-10-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Kan man tror på något som inte logiken berättar som sant men som känslor ändå väljer att följa?

Logik är ett sätt att tänka. Men man kan tänka på fler sätt.
Det som logiken säger är sant följer logikens regler.
Ett icke-fritt sätt att tänka. Se logiken mer som ett verktyg.
Passar bra till vissa uppgifter.

Ibland får man bara ta det man tycker passar in bäst/Ser snyggast ut/Känns bra.
Senast redigerad av ivanivan 2014-10-09 kl. 21:49.
Citera
2014-10-09, 22:57
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Ja du tänker såååå!

Självklart kan man det, namnet för det är kognitiv dissonans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Ibland får man bara ta det man tycker passar in bäst/Ser snyggast ut/Känns bra.

Beror helt och hållet på vad syftet är. Om du är ute efter att tro på så många sanna saker och så få falska saker som möjligt så kan man inte nöja sig med saker som är logiskt felaktiga.
Citera
2014-10-09, 23:34
Medlem
Citat:

Beror helt och hållet på vad syftet är. Om du är ute efter att tro på så många sanna saker och så få falska saker som möjligt så kan man inte nöja sig med saker som är logiskt felaktiga.

Om man är ute efter den logiska sanningen så kan man inte nöja sig med logiska felaktigheter, nej.
Men om man är ute efter sanningen så går det alldeles utmärkt.
Citera
2014-10-10, 09:26
Medlem
MLEs avatar
Man kan ju givetvis tro på Jesus som historisk person och på bibelns historiska händelser. Likaväl som vi tror att det har funnits andra människor före oss och att det har hänt olika saker.

Vi behöver kanske se mera till detta, vad är det Jesus har varit med om, vad är det han försöker säga till oss.
Citera
2014-10-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Man kan ju givetvis tro på Jesus som historisk person och på bibelns historiska händelser. Likaväl som vi tror att det har funnits andra människor före oss och att det har hänt olika saker.

Vi behöver kanske se mera till detta, vad är det Jesus har varit med om, vad är det han försöker säga till oss.

Precis vad jag tycker med.
Man kan läsa och tycka på olika vis utan att man behöver vara religiös.
Man kan läsa Platons idéer och ta vara på det som verkar vettigt, utan att man för den sakens skull blir platonisk.

De flesta tycker nog det där som Jesus gjorde är något positivt och vettigt på olika vis,
men håller inne med det för att inte bli klassad som religiös då religioner ofta beskrivs mer negativt än positivt.
Citera
2014-10-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ja du tänker såååå!

Självklart kan man det, namnet för det är kognitiv dissonans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Lol,
Precis. lite paradoxal mänskligt beteende.
Man äter kakan kvar och ändå har den kvar. (fysiskt omöjligt men psykiskt möjligt)
Tänker att allt sker i huvudet och där är denna ologik användbar.
När man väl blandat ihop det som inte går att blanda ihop så sker en reaktion, de emergerar med varandra..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in