2014-10-09, 18:34
Medlem
Hej!

Jag har tänkt sälja en vara till en som bor i England. Han säger att han kan skicka pengar till mitt bankkonto men behöver isf mitt namn, kontonummer, bankens namn swift och iban.

Om vi har kommit överens om låt säga 4000 sek, och han räknar om det till pund först och skickar summan i pund, blir det en valutadiff isf när pengarna överförs och växlas till svenska? Kommer jag förlora på det?

Han kan tänka sig skicka via paypal också men paypal tar 3.4% i avgift och det kan blir några hundra kronor vilket känns onödigt mycket.

Är det säkert att lämna ut namn ihop med kontonummer i övrigt till en helt random person?

Mvh
Citera
2014-10-09, 18:49
Medlem
frank_pes avatar
Beroende på vilken bank du har så tror jag ändå att det är bästa sättet, när jag gjort utlandsöverföringar från Handelsbanken så finns det olika alternativ t.ex kan jag välja att mottagaren betalar avgifterna för både min bank och sin egna.
Många banker har valutaväxlingspåslag på ca 1,5% men Forex Bank tar bara 1% och GE Money Bank ingenting extra ...ditt namn och kontonummer kan du lämna ut för med de uppgifterna kan man bara sätta in pengar till dig.
Citera
2014-10-09, 19:01
Medlem
ok, tack för svaret.

Men nu är det ju jag som är mottagaren och jag vill inte gärna stå för dessa kostnader utan vill att betalaren ska stå för de. Ska jag lägga på lite extra på betalningen så den täcker den summan isf? eller kommer det upp hos honom att han måste betala 1.5% (eller hur mycket det nu är) så det dras en avgift direkt från hans konto, och sen att den summan som var tänkt att skickas (4000) kommer fram oförändrad?
Senast redigerad av Andraoz 2014-10-09 kl. 19:11. Anledning: fddfd
Citera
2014-10-09, 20:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraoz
ok, tack för svaret.

Men nu är det ju jag som är mottagaren och jag vill inte gärna stå för dessa kostnader utan vill att betalaren ska stå för de. Ska jag lägga på lite extra på betalningen så den täcker den summan isf? eller kommer det upp hos honom att han måste betala 1.5% (eller hur mycket det nu är) så det dras en avgift direkt från hans konto, och sen att den summan som var tänkt att skickas (4000) kommer fram oförändrad?
Har du kollat i villkoren vad din bank tar ut?
Jag tycker det är överdrivet av dig att ta ut extra för att du valt att ha en bank med dessa avgifter för som jag skrev finns det bättre alternativ men om köparen skall betala alla avgifter så ber du att detta skall bockas i vid överföringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in