• 1
  • 2
2014-10-08, 12:39
Medlem
Undrar om det finns skonsammare tvättmedel än den jag använder för tillfället som är Via classic color sensitive?

Jag använder redan extremt lite tvättmedel vid tvätt men det luktar ändå för mycket tvättmedel efter tvätt. Kan det bli att denna sortens tvättmedel luktar starkare om paketen har varit öppen under 2+ år? Förvarar paketen i en påse, men den har varat så länge att den kanske blivit "dålig" ?

Har kört 3 tvättar med endast vatten idag bara för att få bort tvättmedlet igen efter tvättning av sängkläderna, ska det behöva vara så? Vid första tvätten använde jag drygt en tesked av tvättmedel.
Citera
2014-10-08, 12:49
Medlem
S-cups avatar
Om du stör dig på lukten så är det bara att du köper oparfymerat, det är vad jag gör .
Citera
2014-10-08, 12:51
Bannlyst
Vem tvättar med parfym öht?
Citera
2014-10-08, 12:52
Medlem
GulligaGullans avatar
Prova ocean oparfymerat, både miljö, astma och allergivänligt.
Kolla oceanprodukter.se
Citera
2014-10-08, 12:59
Medlem
ZethMalkovis avatar
Ica Basic (skämt)
Citera
2014-10-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Om du stör dig på lukten så är det bara att du köper oparfymerat, det är vad jag gör .

Oj, ja asså det jag använder, Via color classic sensitive "är" parfymfri, iallafall står det det med stora bokstäver på paketet, men man känner ändå lukt liksom.
Citera
2014-10-08, 13:48
Medlem
Passepartouts avatar
Kan tvättnötter va' nåt?
http://www.webbsmart.se/product.html...category_id=66
http://www.amzonet.net/Tvattnotter.html
Citera
2014-10-08, 13:57
Medlem
Fruktkonfektyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probo
Har kört 3 tvättar med endast vatten idag bara för att få bort tvättmedlet igen efter tvättning av sängkläderna, ska det behöva vara så? Vid första tvätten använde jag drygt en tesked av tvättmedel.

Jag tycker det låter som något fel på maskin som inte sköljer bort medlet. Är det mycket skum i maskinen efter en körning med tvättmedel?
Citera
2014-10-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktkonfektyr
Jag tycker det låter som något fel på maskin som inte sköljer bort medlet. Är det mycket skum i maskinen efter en körning med tvättmedel?

Du har nog helt rätt, efter att alla mina 5 tvättar var klara och sängkläderna torkade så var det likadant fortfarande, så det är inte mitt medel alls som är boven, det är något parfymerat medel som på något vis stannat kvar i maskinen även efter att jag kört 10 individuella tvättar på samma maskin (började tvätta igår, fram till idag). Så jag har ingen aning vad jag ska göra nu, får köra med nyinköpta sängkläder för jag kan inte tvätta i maskinen i dethära huset, fyfan.

Jag läste i andra trådar om att folk körde klorin i maskinen för att "städa" den, är det något jag borde göra under nästa tvättid? Det ska vara bakteriedödande, men är det bra mot rester av andras tvättmedel med?
Citera
2014-10-09, 16:48
Medlem
PaulPaljetts avatar
När jag gör rent tvättmaskinen gör jag följande:
  • Ut med diskmedelsfacket och gör rent invändigt, det är sjukt vad pulvertvättmedel kan klegga fast
  • Ut med eventuellt filter och gör rent det, där kan sitta mycket skit
  • Gör rent trumman invändigt manuellt (med svamp eller borste, glöm inte gummilisten)
  • Kör en 90/95-graders tvätt med citronsyra (typ en matsked)
  • Kör en tvätt med tvättmedel som innehåller TAED (vittvättmedel)
  • ????
  • PROFIT!
Citera
2014-10-09, 18:32
Medlem
cineramas avatar
Om det redan framgår så ursäkta mig, men om du bor i flerfamiljebostad med gemensam tvättstuga så kanske det är det som är problemet, en tvättmaskin är full av klägg i innanmätet tyvärr så allt "blandas" ihop från resterna. Man kan rengöra en del om man har turen att ha en tvättmaskin med löstagbar doseringsfack, annars får man be värden installera en sådan med tanke på allergi mfl.

Annars gör som P Paljett säger.
Citera
2014-10-09, 22:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Kan tvättnötter va' nåt?
http://www.webbsmart.se/product.html...category_id=66
http://www.amzonet.net/Tvattnotter.html

Sök på tvättnötter här i bostadsforumet, det finns en tråd om det. Bland annat länkades norska tester där tvättar med enbart vatten fick bättre resultat än tvättnötterna... Det verkade väldigt tveksamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in