Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-10-10, 12:27
  #49
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Klart att det finns gott om skillnader, dom dricker nog inte en öl eller ett glas vin lika ofta som en "normal" rökare tar en cigg (eller vad han/hon brukar).. Där ligger nog ganska stor del i "behovet".

Själv snusar jag, höll uppe 2002 till 2005 då skulle jag hämta en sak på macken, hämtade ut det och utanför kom jag på mig själv med en nyköpt dosa Snus.. Jag skrattade lite åt mig själv men snusade upp den dosan (och tyvärr många mer). Sedan dess har jag hållt uppe två gånger, mest för att se om jag kan..
Har även odlat en tobak som inte ska bilda mätbara mängder nikotin, snusat upp de som vanligt, allt som hände var att jag (hör och häpna) blev otroligt sugen på JORDNÖTTER. Tyckte det var konstigt men hittade studier som visade att just jordnötter innehåller rätt mycket av en alkaloid som finns små mängder i tobak. [Vanligtvis utgörNikotin 80-85% av tobakens totala alkaloid mängd, just denna alkaloid utgör oftast 0,5-2%(något mer för rökare då den även bildas i rök]
-givetvis kan jag inte svära på att det har ett samband men att man under tiden det tog att snusa 2,5kg snus alltid känna ett sug på något man knappt äter annars är på annat sätt oförklarligt.

-hoppas att du förstår mina tankar (och inte bara tycker att jag glider från ditt ämne). Ett beroende kan se så olika ut och en vana i sig kan vara ett "beroende" eller en del i ett beroende utan att man ens tänker på det..
Jo då jag förstår :-) Intressant att höra faktiskt! Man kan nog få fram mycket spännande om det här!
Citera
2014-10-15, 00:27
  #50
Medlem
NecroBytes avatar
Beroende på nikotin tar jävligt länge faktiskt, längre än vad andra droger gör. Plus att när du röker får du inte i dig så mycket nikotin, asså du får en stor kick som snabbt går över och det tror jag inte ändrar hjärnan snabbt. Mupp
Citera
2014-10-19, 18:19
  #51
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Beroende på nikotin tar jävligt länge faktiskt, längre än vad andra droger gör. Plus att när du röker får du inte i dig så mycket nikotin, asså du får en stor kick som snabbt går över och det tror jag inte ändrar hjärnan snabbt. Mupp

Tror du missade nåt väldigt viktigt i min text innan du kommenterade....
Citera
2015-04-15, 23:30
  #52
Medlem
Vikilitas avatar
Kan det va så att jag betingar platser med rökning? Tex min balkong eller på vissa ställen jag brukar festa. Och på samma sätt betingar andra platser med ickerökning och därför har lätt att hålla upp då och där?
Citera
2015-04-17, 13:21
  #53
Medlem
Drumedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Kan det va så att jag betingar platser med rökning? Tex min balkong eller på vissa ställen jag brukar festa. Och på samma sätt betingar andra platser med ickerökning och därför har lätt att hålla upp då och där?

Kan ligga något i det.
Är själv en periodrökare, och blir enbart lite sugen när jag tex går till bussen.
Men kan hålla mig hemma och sådant.
Skulle inte kalla mig beroende av cigg, men snus däremot, utan snus så blir jag ett kioskmongo med pms. Sover även med snus ibland. Lika bra att lägga ner rökandet nu när du kan, tänk om du inte kan lägga av en dag, då är det inte lika rockigt.
Citera
2015-04-17, 18:30
  #54
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Kan ligga något i det.
Är själv en periodrökare, och blir enbart lite sugen när jag tex går till bussen.
Men kan hålla mig hemma och sådant.
Skulle inte kalla mig beroende av cigg, men snus däremot, utan snus så blir jag ett kioskmongo med pms. Sover även med snus ibland. Lika bra att lägga ner rökandet nu när du kan, tänk om du inte kan lägga av en dag, då är det inte lika rockigt.

Jag vet jag försöker faktiskt gå över till snus :-) Går ganska bra. Jag behöver typ bara en natta-cigg nu annars går det bra!
Citera
2015-04-17, 18:51
  #55
Medlem
Drumedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Jag vet jag försöker faktiskt gå över till snus :-) Går ganska bra. Jag behöver typ bara en natta-cigg nu annars går det bra!

Kämpa på! Tänk hur gött det är på vintern att slippa gå ut i snöstormen för att få i dig ditt nikotin, du kan bara ligga i soffan och trycka in en snus.
Citera
2015-04-18, 00:43
  #56
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Kämpa på! Tänk hur gött det är på vintern att slippa gå ut i snöstormen för att få i dig ditt nikotin, du kan bara ligga i soffan och trycka in en snus.
Haha ja. Sant. Men sen får jag börja tänka på mina tänder istället och dyra tandläkaravgifter ;-)
Citera
2015-04-18, 01:21
  #57
Medlem
Mankas avatar
Jag har varit beroende av kaffe, slutade tvärt för ett bra tag sen, likadant med alkohol, likadant med sex och onani, men tobaken... Det går inte. Första jag gör på morgonen är toa och en snabb intag av mjölk och direkt på första ciggen. Du har en Guda gåva att inte behöva cigg så starkt.
Dock har jag aldrig rökt en hel ask på en dag. Jag har försökt sluta 15 tal gånger, som längst utan nikotin 5 dagar. Med nicorette 12 dagar. Men den lasten unnar jag mig, cigg.
Citera
2015-04-18, 06:06
  #58
Avstängd
Plaguetongues avatar
protip! sluta röka innan du blir beroende

Citera
2018-09-22, 14:42
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Jag har rökt i 11 år. Men jag tycker inte om att röka bland folk som inte själva röker och vill inte besvära andra. Därför röker jag aldrig på stan och på jobbet osv. Jag väntar hellre till jag kommer hem (röker även på fester där majoriteten röker osv).
Detta är inga som helst problem för mig och ibland är det inte bara några timmars väntan det handlar om utan ibland handla det till och med om veckor!
Om jag åker på resa tex (flera dagar/nån vecka), och åker i sällskap med ickerökare, så håller jag upp med rökandet hela resan! och det går hur bra som helst. Jag mår inte dåligt på nåt sätt och kan väldigt lätt koppla bort suget om jag vill.
Det fungerar precis på samma sätt med kaffe också, som jag också druckit i lika många år som jag rökt.

Jag vet såklart hur det är att vara "lite sugen" (var jag aldrig sugen skulle jag ju inte fortsätta!) men jag vet inte hur det känns att få abstinens eller må dåligt över flera uteblivna cigaretter eller kaffekoppar. Hur jag än håller upp känner jag aldrig nåt.

Varför är detta så lätt för mig? Är det vanligare än jag tror? Nån som har det lika dant?

Jag tror att du är beroende och att det är därför som du inte slutar
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback