Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-07, 23:30
  #1
Medlem
Vikilitas avatar
Jag har rökt i 11 år. Men jag tycker inte om att röka bland folk som inte själva röker och vill inte besvära andra. Därför röker jag aldrig på stan och på jobbet osv. Jag väntar hellre till jag kommer hem (röker även på fester där majoriteten röker osv).
Detta är inga som helst problem för mig och ibland är det inte bara några timmars väntan det handlar om utan ibland handla det till och med om veckor!
Om jag åker på resa tex (flera dagar/nån vecka), och åker i sällskap med ickerökare, så håller jag upp med rökandet hela resan! och det går hur bra som helst. Jag mår inte dåligt på nåt sätt och kan väldigt lätt koppla bort suget om jag vill.
Det fungerar precis på samma sätt med kaffe också, som jag också druckit i lika många år som jag rökt.

Jag vet såklart hur det är att vara "lite sugen" (var jag aldrig sugen skulle jag ju inte fortsätta!) men jag vet inte hur det känns att få abstinens eller må dåligt över flera uteblivna cigaretter eller kaffekoppar. Hur jag än håller upp känner jag aldrig nåt.

Varför är detta så lätt för mig? Är det vanligare än jag tror? Nån som har det lika dant?
__________________
Senast redigerad av Vikilita 2014-10-07 kl. 23:34.
Citera
2014-10-07, 23:39
  #2
Medlem
Du röker väl antagligen för lite för att bli beroende. Varför inte sluta om du kan? Tobak ger inget rus, kostar mycket och förstör din kropp, med andra ord helt värdelöst. Rök cannabis istället.
Citera
2014-10-07, 23:40
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Alla har inte lika lätt att bli beroende av saker och ting. En del går igång och får kickar av allt, andra inte.

Var glad för det, för då får du det lättare än många andra den dag du beslutar att inte längre vilja förkorta ditt liv och dö i cancer och/eller KOL.
Citera
2014-10-07, 23:46
  #4
Medlem
LegaliseItNows avatar
Du har självdiciplin helt enkelt.
Citera
2014-10-07, 23:47
  #5
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snjor
Du röker väl antagligen för lite för att bli beroende. Varför inte sluta om du kan? Tobak ger inget rus, kostar mycket och förstör din kropp, med andra ord helt värdelöst. Rök cannabis istället.

Nej jag röker inte för lite. Så trög är jag inte så jag skulle ställa en sån här fråga i så fall..
Cannabis kan du få ha för dig själv och häslofrågor ingår inte i min trådstart ;-)
Citera
2014-10-07, 23:48
  #6
Medlem
SeMeNoMores avatar
Varför i hela friden fortsätter du?
Nikotin har låg tillvänjningsrisk så att man kan röka länge utan att bli beroende är inget konstigt. Om man då röker relativt irreguljärt så är det ännu svårare, sen verkar det som att du har någon fallenhet för det.
Citera
2014-10-07, 23:52
  #7
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Alla har inte lika lätt att bli beroende av saker och ting. En del går igång och får kickar av allt, andra inte.

Var glad för det, för då får du det lättare än många andra den dag du beslutar att inte längre vilja förkorta ditt liv och dö i cancer och/eller KOL.

Det är förjävligt att röka jag vet :-) Men häslofrågor kan jag ta i en annan tråd.
Syftet med min trådstart är de tre frågorna jag ställde i slutet.
Vet att det finns många brighta människor på flashback så jag chansade! ;-)
Citera
2014-10-07, 23:55
  #8
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Du har självdiciplin helt enkelt.

Det har jag säkert. Men om man inte känner av beroendet så är ju biten med självdiciplin inte så svår ;-)
Citera
2014-10-07, 23:59
  #9
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Varför i hela friden fortsätter du?
Nikotin har låg tillvänjningsrisk så att man kan röka länge utan att bli beroende är inget konstigt. Om man då röker relativt irreguljärt så är det ännu svårare, sen verkar det som att du har någon fallenhet för det.

Även efter så lång tid som 11 år?
Citera
2014-10-08, 00:14
  #10
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Du har självdiciplin helt enkelt.

This.

Jag röker nu, men gått av olika droger osv utan några större problem. Klart man blir sugen när ciggen är slut och man av någon anledning inte kan gå iväg och liknande, men kan sluta tvärt.
Citera
2014-10-08, 00:34
  #11
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
This.

Jag röker nu, men gått av olika droger osv utan några större problem. Klart man blir sugen när ciggen är slut och man av någon anledning inte kan gå iväg och liknande, men kan sluta tvärt.
Härligt att det finns fler.
Men som jag sa lite högre upp - om man inte känner av något beroende så är ju biten med självdiciplin ingen match! :-D
Citera
2014-10-08, 00:47
  #12
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Även efter så lång tid som 11 år?
Ja du har det svart på vitt. Vad skulle det annars vara som ligger bakom det? Det är den enda möjliga förklaringen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback