Citat:
Ursprungligen postat av
Petrvs
Det framgår inte alls att banken sagt sitt. Att få ett lån på 30 k går väl typ alltid om man inte har betalningsanmärkningar till tusan. Jag antar att det handlar mer om att kompisen kommer få betydligt betydligt lägre ränta om tjejen går i borgen.
Ett lån på 30.000kr kan man absolut få oavsett sin ekonomi förutsatt att man saknar prickar hos kronofogden. Dock är det som du skriver i regel från institut som tar skyhög ränta eftersom de vet vilken risk de tar. Uppenbart är TS flickväns kompis en person med hyfsat kass kreditvärdighet och med TS frågeställning handlar det inte om att få ner räntan, frågan blir snarare om kompisen verkligen har råd med lånet?
En människa med ordning på sin ekonomi känner till sina förutsättningar för att få ett lån. Har man en ordnad ekonomi är det inga problem att få ett "billigt" banklån. Har man däremot strulat på olika sätt, har en låg/osäker inkomst ställs det krav på medgäldenärer, då risken helt plötsligt ökade.
Att banken kräver en medgäldenär borde få varningsklockan att ringa hos de flesta... Men vad vet jag... Jag kanske är lurad? Kanske skulle jag kunna få ner räntan på mitt bolån ytterligare om jag skaffade mig en medgäldenär? Fast jag anar att banken skulle börja fundera om jag som har hyfsat bra kreditvärdighet om jag började tala om medlåntagare... Typ: "Eh, ok... Han har schysst ekonomi men propsar på en medlåntagare.. Vad är det som inte stämmer?".