• 1
  • 2
2014-10-07, 22:30
Hejsan.

Min tjej är rätt dum och tänker ställa sig som medlånare till en bil för sin polare. Jag har helt emot detta, aldrig i världen säger jag.

Hur som helst så föreslog jag att de skulle skriva ett skuldebrev där det står att hennes polare är skyldig henne summan som min tjej då kan bli blåst på, så vad som en hända så har hon det brevet hon kan skicka till kronofogden.

Jag förstår då att min tjej sitter med alla kort och kan blåsa henne när väl lånet är borta.

Skulle detta fungera för att göra det mer "säkert" för min tjej? Om ni fattar vad jag tänker.

Kom inte med saker som att hon inte bör göra det. Jag har försökt med allt och vill verkligen inte att hon ska göra det, men hon vill ändå, jag vill bara hjälpa henne göra det så lindrig som möjligt.
Citera
2014-10-07, 22:37
Medlem
MADs avatar
Problemet med skuldebrev är att om personen i fråga som lånar pengar sabbar sin ekonomi totalt så kommer skuldebrevet jäkligt långt ner på listan om det finns andra fordringsägare. Det är mao inte säkert att hon får tillbaka pengarna även om det finns ett skuldebrev.
Sen beror det väl på hur mycket pengar det rör sig om. Men är det så pass mycket att det skulle försämra din flickväns ekonomi drastiskt om hon var tvungen att betala själv så skulle jag klart avråda från det.
Regeln är att aldrig låna ut mer pengar än vad du har råd att förlora.
Citera
2014-10-07, 22:41
Medlem
Polyklorfenols avatar
Tjejen är lika skyldig att se till att lånet blir betalt som kompisen. Inga andra papper kan hindra det.
Citera
2014-10-07, 23:00
Medlem
Den andra personen får köpa en billigare bil helt enkelt, lätt som en plätt, alt spara längre.
Citera
2014-10-07, 23:54
Medlem
Enydrions avatar
om kompisen inte betalar lånet så kan din tjej krävas av banken på hela beloppet, hon får sedan kräva kompisen bäst hon vill...

(så har jag fattat att det funkar)
Citera
2014-10-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
om kompisen inte betalar lånet så kan din tjej krävas av banken på hela beloppet, hon får sedan kräva kompisen bäst hon vill...

(så har jag fattat att det funkar)

precis så är det... man kan bli betalningsskyldig såsom det vore ens eget lån...
Citera
2014-10-08, 19:19
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Problemet med skuldebrev är att om personen i fråga som lånar pengar sabbar sin ekonomi totalt så kommer skuldebrevet jäkligt långt ner på listan om det finns andra fordringsägare. Det är mao inte säkert att hon får tillbaka pengarna även om det finns ett skuldebrev.
Sen beror det väl på hur mycket pengar det rör sig om. Men är det så pass mycket att det skulle försämra din flickväns ekonomi drastiskt om hon var tvungen att betala själv så skulle jag klart avråda från det.
Regeln är att aldrig låna ut mer pengar än vad du har råd att förlora.

Jag vet detta. Har försökt förklara för henne. Det handlar om drygt 30k.

Men det går väl inte att ta bort risken mer än att skriva ett skuldebrev på 30k så ifall hon blir blåst så kan hon skicka det till kronofogden och ha större chans att få tillbaka dem någongång än utan ett brev eller?
Citera
2014-10-08, 19:33
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menar
Jag vet detta. Har försökt förklara för henne. Det handlar om drygt 30k.

Men det går väl inte att ta bort risken mer än att skriva ett skuldebrev på 30k så ifall hon blir blåst så kan hon skicka det till kronofogden och ha större chans att få tillbaka dem någongång än utan ett brev eller?

Det är ju absolut ingen nackdel att ha ett skuldebrev tvärtom.
Men som sagt är det ingen garanti för att hon ska få tillbaka pengarna, men det är ju ett bevis på att hon lånat ut dom.
30 000 kr klarar man ju av att förlora utan att ekonomin kärvar ihop sig under någon längre tid.
Citera
2014-10-08, 22:23
Medlem
Att vara medlåntagare, borgensman osv är inte samma sak som att själv låna ut pengar. Visst kan man skriva ett falskt skuldebrev men hur kul är det att driva in en falsk skuld med kronofogdens hjälp?
Citera
2014-10-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är ju absolut ingen nackdel att ha ett skuldebrev tvärtom.
Men som sagt är det ingen garanti för att hon ska få tillbaka pengarna, men det är ju ett bevis på att hon lånat ut dom.

Fast nu skulle hon inte låna ut några pengar och därför finns det ingen skuld att reglera i ett skuldebrev. Att ställa upp på ett avtal som säger att man är solidariskt återbetalningsskyldig innebär att man är just solidariskt återbetalningsskyldig. Tänker man inte vara solidariskt återbetalningsskyldig skriver man inte på något avtal från första början om man tänkt sig att skippa ansvar.
Citera
2014-10-08, 23:11
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Fast nu skulle hon inte låna ut några pengar och därför finns det ingen skuld att reglera i ett skuldebrev. Att ställa upp på ett avtal som säger att man är solidariskt återbetalningsskyldig innebär att man är just solidariskt återbetalningsskyldig. Tänker man inte vara solidariskt återbetalningsskyldig skriver man inte på något avtal från första början om man tänkt sig att skippa ansvar.

Jag har nog läst din post lite dåligt. Jag fokuserade på skuldebrevet vilket inte är direkt relevant i det här fallet.

Jag kan inte se nåt sätt att lösa det här på. Om flickvännens kompis struntar i att betala så kan din flickvän egentligen inte göra något. Hon äger ju inte bilen heller som hon i så fall skulle kunnat sälja.
Har hon kollat om kompisen ens har råd att ha bil?
Det kostar trots allt en hel del per månad att bruka bilen också.
Citera
2014-10-09, 13:02
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Såna här saker är som uppbäddat för att de ska bli osams om. Det bästa är självklart som du säger att hon inte ställer upp alls. Ska hon nu nödvändigtvis göra det så är det bättre om hon går i enkel borgen för sin kompis. Vid enkel borgen så blir din tjej inte betalningsskyldig förrän kronofogden gjort allt de kan för att få betalt av kompisen först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in