2014-10-07, 20:12
Medlem
har funderat på lite olika teleportrar och ifall det är samma mäniska som går in som kommer ut s.a.s.

teleporter 1: här bryts kroppen ner efter att alla dina tankar kopieras (typ i en extern hdd eller liknande)
atomerna skickas sedan vidare till output telepotern medans dina tankar skickas via ngn form utav kabel, alternativt internet.
din fysiska kropp byggs ihop, sedan implanteras minnena och tadaa, färdigt!
Citera
2014-10-07, 20:14
Medlem
cammos avatar
Har också tänkt på det.

Men det logiska är ju att det är en kopia som kommer fram och originalet förstörs.
Men för alla så blir det ju som en teleportering, förutom killen som dör då.
Citera
2014-10-07, 20:20
Medlem
Väldigt närbesläktat ämne: (FB) Vem är tankarna till?

Hur hade det blivit med en på pricken identisk kopia? Skulle det finnas exakt samma 'jag' i båda två, där enda skillnaden är olika positioner, för samma fenomen, i rummet?
Citera
2014-10-07, 20:37
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Frågeställningen får mig att tänka på denna tråden: https://www.flashback.org/t1954121.

På sätt och vis kan man ju säga att den som var jag som barn inte längre finns. Både utsida och insida är ju utbytta.
Citera
2014-10-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Har också tänkt på det.

Men det logiska är ju att det är en kopia som kommer fram och originalet förstörs.
Men för alla så blir det ju som en teleportering, förutom killen som dör då.

precis som jag tänker att den gamla mäniskan dör och att den som kommer ut på andra sidan blott är en kopia.
fast om man skickar över tankarna istället för att kopiera dem? dvs du får samma tankar i en kropp som är byggd utav samma atomer. ligger ens egna medvetande i din tankebana eller i helheten utav digsjälv?

en följdfrågeställning som jag kom att tänka på; om du dör och blir återuppväckt, är det du då?
järnan är ju frånkopplad och avstängd ett bra tag i vissa fall?
Citera
2014-10-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Frågeställningen får mig att tänka på denna tråden: (FB) Vi dör flera gånger under vårat liv.

På sätt och vis kan man ju säga att den som varjag som barn inte längre finns. Både utsida och insida är ju utbytta.

njaa.. jag håller med till viss del, men om vi säger såhär... ett företag drivs runt utav 10 individer, varje år så slutar en och en ny börjar.
även fast en byts ut varje år så kommer hen att komma in i företagsandan.
om man dock skulle byta ut alltihop så hade det inte längre varit samma företag då företagsandan hade dött ut
Citera
2014-10-07, 21:19
Medlem
derivats avatar
Det blir trångt i himlen när folk börjar teleportera sig i framtiden
Citera
2014-10-07, 21:31
Medlem
stevie1971s avatar
Det är samma människa på samma sätt som en kopia av en dator med samma program är samma dator. Det är inte samma individ, men datorn bryr sig inte!
Citera
2014-10-07, 21:49
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Det blir trångt i himlen när folk börjar teleportera sig i framtiden

Nej teleporti fungerar inte så.. Tror jag..

Håller dom inte på att teleportera kvarkar eller atom just nu i skrivande stund typ? Måste ju vara där grunden ligger till att få iväg oss.
Citera
2014-10-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevie1971
Det är samma människa på samma sätt som en kopia av en dator med samma program är samma dator. Det är inte samma individ, men datorn bryr sig inte!

jag håller med om att drt inte är samma individ, fast jag menat ju att man använder samma delar, bara att man plockar isär dem och sätter ihop dem igen... typ som ett tält
Citera
2014-10-08, 03:10
Medlem
"No man ever steps in the same river twice, for it's not the same river and he's not the same man" -Heraclitus
Citera
2014-10-08, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
"No man ever steps in the same river twice, for it's not the same river and he's not the same man" -Heraclitus

Tempora mutantur nos et mutamur in illis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in