Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-07, 16:40
Medlem
Utan att sträva efter det har jag blivit en föredragshållare som engageras då och då. Typ "Apollo visar obilder och berättar om gamla Grekland". Det verkar finnas en oändlig marknad hos PRO-föreningar och liknande för detta.

För föreningar som lever på medlemmarnas avgifter begär jag 990 kr i arvode. Jag har fått lära mig att under 1000 kr behöver föreningen inte betala arbetsgivaravgifter och inte heller skicka kontrollavgift. Men så sade en nitisk kassör att detta med en 1000-kronorsgräns bara var en myt, det var full skatt från första kronan minsann.

Någon som vet vad lagarna och i synnerhet praxis säger?
Citera
2014-10-07, 17:17
Medlem
Riddarhusets avatar
100 skr eller mer, där går gränsen. E är en fysisk person eller ett dödsbo och ersättningen inte är en utgift i enskild näringsverksamhet som drivs av utbetalaren är det 1 000 skr. Oavsett om kontrolluppgift lämnas skall du skatta för hela beloppet.
Citera
2014-10-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
100 skr eller mer, där går gränsen. E är en fysisk person eller ett dödsbo och ersättningen inte är en utgift i enskild näringsverksamhet som drivs av utbetalaren är det 1 000 skr. Oavsett om kontrolluppgift lämnas skall du skatta för hela beloppet.
Helt korrekt, men uppdragsgivaren behöver mycket riktigt inte betala arbetsgivaravgift om det för en given person rör sig om under 1000 kronor per kalenderår, denne behöver ej heller dra av preliminärskatt. Däremot skall kontrolluppgift utfärdas, och som påpekas, skatt betalas av arbetstagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in