2014-10-07, 15:51
Medlem
Hej!
Sitter på jobbet med en del leverantörsbevakning av inkommande gods.
För att underlätta jobbet och i brist på ett bra affärssystem så förlitar jag mig på Excellistor.

När leverantörerna är sena med leveranser så får jag helt enkelt scrolla genom listan och se vilka datum som har passerat vilket känns osäkert.

För att underlätta detta vill jag att Excel per automatik skall rödmarkera cellerna för de datum som passerat och gulmarkera dagens datum för att enkelt och snabbt hitta kritiska datum.

Jag har försökt med villkorssysrd formatering men får det inte att funka felfritt. Kan få dagen datum att ändra färg, även gårdagen, förra månaden men inget enkelt sätt att få ALLA passerade datum att markeras.

Läst att det ska gå genom att skriva in formler i reglerna men lyckas inte.

Är det någon som har koll på hur jag ska gå till väga och vilka formler jag ska använda?

Måste jag skriva in datumen på något specifikt vis? Kan jag använda "2014-10-07" eller måste det typ stå 7/10/2014 för att formeln ska fatta?

Grymt tacksam för svar
2014-10-07, 16:06
Medlem
Antar att denna skulle fungera för dig: http://www.youtube.com/watch?v=m22s0TUaNMs
2014-10-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.spencer
Antar att denna skulle fungera för dig: http://www.youtube.com/watch?v=m22s0TUaNMs

Tack för länken men det var inte riktigt det jag letade efter.

Jag vill ju att cellerna med själva datumen skall ändra färg per automatik när ett dagens datum inträffat och en annan färg när det har passerat.

Så alla datum som är gamla ska vara rödmarkerade och alla dagens datum skall vara gula.

Jag tror det kan göras med villkorsstyrd formatering där man själv skriver in en formel, men finns det andra sätt så är det självklart välkomnat

Jag kanske formulerar mig flummigt men hoppas ni hajjar!
2014-10-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degar1
Tack för länken men det var inte riktigt det jag letade efter.

Jag vill ju att cellerna med själva datumen skall ändra färg per automatik när ett dagens datum inträffat och en annan färg när det har passerat.

Så alla datum som är gamla ska vara rödmarkerade och alla dagens datum skall vara gula.

Jag tror det kan göras med villkorsstyrd formatering där man själv skriver in en formel, men finns det andra sätt så är det självklart välkomnat

Jag kanske formulerar mig flummigt men hoppas ni hajjar!

Steg 1:

I cell A1: skriv 2014-10-07
I cell B2, B3 och B4: skriv 2014-10-01, 2014-10-07 och 2014-10-20.

Markera dessa tre celler och:

Välj villkorsstyrd formatering och new rule  format only cells that contain (nr 2 uppifrån)

Sen behöver du formulera 3 regler:

Regel 1: Cell value equal to (cell) A2 – och så väljer du lämplig färg (gul?)
Regel 2: Cell value greater than (cell) A2 – grön färg? Varan är ju ännu inte försenad
Regel 3: Cell value less than (cell) A2 – röd färg?

När dessa regler är formulerade kommer dessa celler att få den färg som du angivit. Du kan varje dag justera cell A2 med dagens datum. Givetvis måste dessa celler har samma format. Du kan alltså inte skriva datumet i ett format i cell A2 och i ett annat i B2-B4.
2014-10-07, 17:25
Medlem
Monoceruss avatar
Jag skulle skapat en cell någon stans i en flik där jag lägger in dagens datum.

Sedan ska en dold flik bredvid datum fliken, där 1 mindre än dagens datum och 0 större eller = dagens datum.

Sedan villkorsstyrd formatering med en regel som säger om cellen bredvid datumet = 1 gult och om den är 0 så blir den röd.

Går kanske att lösa enklare genom att göra jämförelsen med datumet direkt i en egen regel för villkorsstyrd formatering, men du måste lägga in datumet någons stans i ditt ark.

=today ger dagens datum.
2014-10-07, 17:29
Medlem
Monoceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Controllern
Steg 1:

I cell A1: skriv 2014-10-07
I cell B2, B3 och B4: skriv 2014-10-01, 2014-10-07 och 2014-10-20.

Markera dessa tre celler och:

Välj villkorsstyrd formatering och new rule  format only cells that contain (nr 2 uppifrån)

Sen behöver du formulera 3 regler:

Regel 1: Cell value equal to (cell) A2 – och så väljer du lämplig färg (gul?)
Regel 2: Cell value greater than (cell) A2 – grön färg? Varan är ju ännu inte försenad
Regel 3: Cell value less than (cell) A2 – röd färg?

När dessa regler är formulerade kommer dessa celler att få den färg som du angivit. Du kan varje dag justera cell A2 med dagens datum. Givetvis måste dessa celler har samma format. Du kan alltså inte skriva datumet i ett format i cell A2 och i ett annat i B2-B4.

Du han före på bollen, som du måste ju använda =TODAY för att få det dynamiskt; eller i alla fall om man öppnar om arket varje dag eller börjar med att trycka f9.
2014-10-07, 21:08
Medlem
Tack för svaren

Jag ska testa imorgon när jag är på jobbet!

Tycker det känns märkligt att det inte finns förvalt som regel i villkorsstyrd formatering.
Finns ju liknade "förinställda regler"

"Format only cells that contain"
Format only cells with "Date Occurring"

Today
Yesterday
Last week
Last month
osv....

Borde ju finnas "older dates than today"

Aja! Ska prova era tips iaf
2014-10-07, 21:17
Moderator