2015-02-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inte att hitta på, det är att vara förutseende och göra sannolikhetskalkyler. Eftersom Riksbanken sänkt räntan ett antal gånger de senaste åren (är det 5 eller 6 ggr, jag vet inte?) är chansen stor att de fortsätter på den linjen.
Vi lever i tider då osannolika saker händer, allt är möjligt. Ingen hade räknat med 13% uppgång på Stockholmsbörsen på 1 1/2 månad 2015. Vad kan inte hända framöver?

Att räntan sänks 5 gånger är osannolikt...
Citera
2015-02-13, 17:33
Medlem
Red-Cloaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Att räntan sänks 5 gånger är osannolikt...

Nollräntan ansågs också vara osannolik.
Citera
2015-02-13, 17:56
Medlem
knut_1s avatar
Det är inte vinstutvecklingen som driver. En normal cykel brukar det vara dags att gå ur börsen när cirka tre fjärdedelar av högkonjunkturen passerat. Nu har det precis börjat vända från ett bottenläge, men frågan torde vara om vinstutvecklingen lyckas kompensera för multipelexpansionen när räntorna börjar höjas. Bara dessa veckor som gått i år har börsen gått upp över 12%. Kanske dags sänka risken i portföljen? Vad tror ni?
Citera
2015-02-13, 17:58
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Kapital är väl den enda substans som finns på börsen tänker jag.

Du har helt rätt, pengar i sig är ingenting så länge det inte finns folk som tror på det. Vilket gäller systemet i helhet och inte är något ämne specifikt för börsen.

Nej, börsen kraschar inte. Tar du upp OMXS30 över 15 år ser det ut som vi står hur högt som helst, dock har förhållandet mellan olika saker förändrats och samma villkor nu gäller inte som vid kraschen 2000. Nu har vi extremt låga räntor, även inflationen har gjort sitt vilket innebär att börsen inte alls är lika högt värderad som den var för 12 år sedan. Många verkar tro just detta, att man enbart kan stirra på OMXS30 och säga "Ojj!! nu är vi lika högt som förra krasschen, överväärdeeering!!".

Tro på vad du vill, vill du inte tro på pengar behöver du inte. Vill du inte tro på en fortsatt uppgång behöver du inte, ser du absolut ingen anledning till varför vi skulle stiga framöver så investera inte. Jag har dock en annan uppfattning.

Tycker du har en poäng i det du säger.. men å andra sidan, tror jag inte att gemene man tar hänsyn till inflation när räntan går upp igen. Vad gemene man tycker är enligt mig det viktigaste, inte vad ett gäng experter förutspår. Den stora majoriteten avgör vart börsen tar vägen, jag tror på en fortsatt uppgång tills dess att räntan börjar röra sig åt fel håll igen och oljan stiger, då rasar vi
Citera
2015-02-13, 18:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Det är inte vinstutvecklingen som driver. En normal cykel brukar det vara dags att gå ur börsen när cirka tre fjärdedelar av högkonjunkturen passerat. Nu har det precis börjat vända från ett bottenläge, men frågan torde vara om vinstutvecklingen lyckas kompensera för multipelexpansionen när räntorna börjar höjas. Bara dessa veckor som gått i år har börsen gått upp över 12%. Kanske dags sänka risken i portföljen? Vad tror ni?
Det är det jag menar. Börsen slår alla rekord trots att vi fortfarande befinner oss i en lågkonjunktur tillsammans med resten av Europa. Oljepriset är lågt och industrin går på halvfart. Vad ska hända när hjulen börjar snurra på allvar, väntar en fullkomlig explosion av aktiekurserna? 100% uppgång i år?
Citera
2015-02-13, 18:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Tycker du har en poäng i det du säger.. men å andra sidan, tror jag inte att gemene man tar hänsyn till inflation när räntan går upp igen. Vad gemene man tycker är enligt mig det viktigaste, inte vad ett gäng experter förutspår. Den stora majoriteten avgör vart börsen tar vägen, jag tror på en fortsatt uppgång tills dess att räntan börjar röra sig åt fel håll igen och oljan stiger, då rasar vi
Då är det lugnt. Det enda Riksbanken säker kan säga är att vi kommer få leva med låga räntor de närmaste 5-6 åren. Så då väntar åtminstone 5 års stabil börsuppgång, det är bara att köpa.
Citera
2015-02-13, 20:02
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Det är det jag menar. Börsen slår alla rekord trots att vi fortfarande befinner oss i en lågkonjunktur tillsammans med resten av Europa. Oljepriset är lågt och industrin går på halvfart. Vad ska hända när hjulen börjar snurra på allvar, väntar en fullkomlig explosion av aktiekurserna? 100% uppgång i år?

Tja, man kanske kan titta på amerikanska marknaden när räntehöjningarna kommer gång där och se vad som rimligen kommer ske även här så småningom? Kommer verkligen vinstutvecklingen kunna hålla uppe kurserna när räntorna vänder uppåt? Driva kurserna ytterligare uppåt?
Citera
2015-02-13, 20:24
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Men man önskar ju att experterna inta ägnade sig åt att gissa. Det är just detta som gör börshandel så vansklig, ingen kan förutse vad som kommer att hända. Jag vågar nästan påstå att experterna för det mesta har fel, just deras spådomar kommer med största sannolikhet inte att inträffa.
Uttrycket: "börshandlare köper inte de aktier de tror kommer stiga, utan man köper de aktier man tror att andra tror kommer stiga", säger en del om osäkerheter i aktieplaceringar.
Att man faktiskt får ett "mellanår" vet jag inte hur vanligt det är. Men i snitt så =P
Citera
2015-02-13, 20:28
Medlem
annanmedlems avatar
Att både börsen och obligationsmarknaden "slår rekord" samtidigt kan ju tyckas konstigt.

Men anledningen heter väl att man öser ut pengar som ingen har någon vettig idé vad man skall göra med dem ändå.

Man kan ju omvänt fråga sig om saker kollapsade skall man då trycka vidare med ännu mer skulder för att hålla saker och ting uppe?

Är det målet?

Verkligt välstånd byggs ju genom att öka produktionen av varor och tjänster inte av pengar.
Citera
2015-02-14, 11:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Tja, man kanske kan titta på amerikanska marknaden när räntehöjningarna kommer gång där och se vad som rimligen kommer ske även här så småningom? Kommer verkligen vinstutvecklingen kunna hålla uppe kurserna när räntorna vänder uppåt? Driva kurserna ytterligare uppåt?
Ett rimligt scenario borde vara att kursuppgången planar ut på den här nivån och blir kvar där under lång tid, med små variationer. Enligt Riksbanken kommer räntan att vara låg under avsevärd tid, vilket lägger ribban för börsvärdet. Varje ny räntesänkning eller besked om ökade fastighetspriser eller stigande konjunktur från USA kommer ge små glädjeskutt på börskurserna. Något som skulle kunna innebära en större, långvarig nedgång finns liksom inte. Allt sånt har redan hänt, lågkonjunktur med Greklandskris och Ukrainakrig har inte påverkat kurserna och kommer inte att kunna sänka humöret på Stockholmsbörsen.
Citera
2015-02-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ett rimligt scenario borde vara att kursuppgången planar ut på den här nivån och blir kvar där under lång tid, med små variationer. Enligt Riksbanken kommer räntan att vara låg under avsevärd tid, vilket lägger ribban för börsvärdet. Varje ny räntesänkning eller besked om ökade fastighetspriser eller stigande konjunktur från USA kommer ge små glädjeskutt på börskurserna. Något som skulle kunna innebära en större, långvarig nedgång finns liksom inte. Allt sånt har redan hänt, lågkonjunktur med Greklandskris och Ukrainakrig har inte påverkat kurserna och kommer inte att kunna sänka humöret på Stockholmsbörsen.

Ja, antingen så står man kvar på perrongen eller så åker man med börståget! Börsen ska upp!
Citera
2015-02-15, 09:10
Medlem
Man vet att något oväntat alltid inträffar, en sk svart svan. Nej börsen kan dyka av olika anledningar och kreditmarknaden är en bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in