2016-05-20, 23:09
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det sammanfaller isåfall väl med att det var då kreditexpansionen satte fart.

Även om farten senaste tiden har varit mycket mer halsbrytande hög, så att fenomenet blivit tydligare. Det är dock inte rocket science. Det är vad som händer när man ökar penningmängden utan balans.

Jag gjorde en snabb googling förut, och la ut den här länken:

http://www.washingtontimes.com/news/2012/sep/26/the-fed-keeps-on-printing-money/

Finns dock massor.

Nej, medelklassen är de sparsamma små racksingarna som har lite pengar att röra sig med. Lite frihet och valmöjligheter. Det är vi som pressas ner, p g a kreditexpansion och minusräntor. (Och QE och eventuella helikopterpengar).

Det går inte att hålla jämna steg med en så pass hög, dold inflation. Inte heller bra när pengarna som skapas i så hög grad är skulder, som är räntebärande.

Hur menar du att inflationen är dold? Inflation är väl ändå som är högst påtagligt i det vardagliga livet, priset på mat, hyra, kläder osv? För övrigt så går räntan på QE som gått till att köpa statsobligationer tillbaka till staten, dvs Riksbankens ränteintäkter går tillbaka till svenska staten.
Citera
2016-05-21, 14:06
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Hur menar du att inflationen är dold? Inflation är väl ändå som är högst påtagligt i det vardagliga livet, priset på mat, hyra, kläder osv? För övrigt så går räntan på QE som gått till att köpa statsobligationer tillbaka till staten, dvs Riksbankens ränteintäkter går tillbaka till svenska staten.

Jag menar att inflationen är dold, för att Riksbanken m fl påstår att den inte finns. Deras mätverktyg säger att vi ligger på gränsen till deflation, när alla kan se att priserna går upp.
Citera
2016-05-21, 14:25
Medlem
Citat:
Jag menar att inflationen är dold, för att Riksbanken m fl påstår att den inte finns. Deras mätverktyg säger att vi ligger på gränsen till deflation, när alla kan se att priserna går upp.
Finns ju undersökningar som visar att mat och elektronik är billigare idag än förr, är dessa undersökningar fel?
Citera
2016-05-21, 14:48
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Finns ju undersökningar som visar att mat och elektronik är billigare idag än förr, är dessa undersökningar fel?

Ja. Handlar du inte mat själv?
Citera
2016-05-21, 15:33
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Men det är väl aningen konspirationsteoretiskt? Varför skulle riksbanken hitta på eller ljuga? Jag tycker inte prisläget är särskilt högre idag än för säg 5 år sedan. Däremot är det självklart att riksbankens åtgärder har haft tydlig effekt på kronkursen och därigenom gjort importer dyrare de senaste 1-2 åren.
Citera
2016-05-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ja. Handlar du inte mat själv?
Nej gör jag iofs inte men har läst nån avhandling som visar att mat och elektronik är mycket billigare idag jämfört med förr, orkar inte o sitta o googla, du får tro mig eller får du googla själv.

Min far tex sparar alla kvitton, när han köpte sin första färgtv så kostade den typ 2 månadslöner, kostar väl max en halv månadslön idag.
Citera
2016-05-21, 16:20
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:

Förlåt men det där är trams, chemtrails nästa liksom.

Dock ingår ju inte bostadspriser i KPI.
Citera
2016-05-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
Förlåt men det där är trams, chemtrails nästa liksom.

Dock ingår ju inte bostadspriser i KPI.

Trams...

Ursprungligen så definierades inflation som ökningen av penningmängd och där ingick även bostadspriserna.

Man kan ju undra varför definitioner plötsligt ska ändras till ny tramsdefinitioner.

Jo, kanske för att man vill dölja att inflationen enligt ursprunglig definition legat närmare 10% de senaste 20 åren. Siffror som motiverar betydligt högre räntor än vad vi har idag.
Senast redigerad av L.D. 2016-05-21 kl. 16:37.
Citera
2016-05-21, 16:44
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Men det är väl aningen konspirationsteoretiskt? Varför skulle riksbanken hitta på eller ljuga? Jag tycker inte prisläget är särskilt högre idag än för säg 5 år sedan.

Kolla på hyror, busskort, tågbiljetter, kommunala avgifter, abonnemangstjänster och liknande så hittar du gott om inflation.
Citat:
Statistik från bostadsförmedlingen visar att hyrorna för förmedlade treor i Stockholm ökat med 48 procent på tio år.
http://www.dn.se/sthlm/stockholmarnas-hyror-har-okat-kraftigt/

Citat:
Det bästa inflationsmåttet att styra penningpolitiken efter just nu är KPIX exklusive energi, som rensar för ändrade indirekta skatter, ränteförändringar och energipriser.
Det säger Konjunkturinstitutets nye prognoschef Jesper Hansson till Nyhetsbyrån Direkt på torsdagen efter att Konjunkturinstitutet släppt sin nya konjunkturprognos.
"Skulle man använda Taylorregeln och tvingas välja så är KPIX exklusive energi bäst just nu", säger han.

Sedan går man in på SCB och upptäcker:
Citat:
Från och med publiceringen av januariindex 2016 kommer SCB inte längre publicera den underliggande inflationen enligt måttet KPIX. Detta mått är ett uppdrag och beställaren har sagt upp sitt abonnemang. Övrig publicering av KPI påverkas inte.

Konspiration? Nädå, beställaren har bara sagt upp abonnemanget.

Inflationsiffrorna kan visa precis det som beställaren vill visa. Underskattas inflation blir tillväxten bättre!
Citera
2016-05-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Kolla på hyror, busskort, tågbiljetter, kommunala avgifter, abonnemangstjänster och liknande så hittar du gott om inflation.

http://www.dn.se/sthlm/stockholmarnas-hyror-har-okat-kraftigt/

Sedan går man in på SCB och upptäcker:

Konspiration? Nädå, beställaren har bara sagt upp abonnemanget.

Inflationsiffrorna kan visa precis det som beställaren vill visa. Underskattas inflation blir tillväxten bättre!

Följdfrågan är ju då vem som var beställaren och vem som är beställare till övriga inflationssiffror.
Citera
2016-05-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Trams...

Ursprungligen så definierades inflation som ökningen av penningmängd och där ingick även bostadspriserna.

Man kan ju undra varför definitioner plötsligt ska ändras till ny tramsdefinitioner.

Jo, kanske för att man vill dölja att inflationen enligt ursprunglig definition legat närmare 10% de senaste 20 åren. Siffror som motiverar betydligt högre räntor än vad vi har idag.
Kan ni inte starta nån inflationstråd istället för att kleta ner med massa konspirationsteorier i denna tråd?
Citera
2016-05-21, 16:58
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Trams...

Gunilla Pålsson jobbar för SCB och är en av cirka 70 personer som varje månad är inblandad i att ställa samman de priser som vi privatpersoner möter.

http://www.di.se/artiklar/2016/4/19/intensiv-jakt-pa-inflation/

Menar du att Gunilla Pålsson eller någon annan på SCB redovisar fel priser på tex. ost och skor?

För det är så jag tolkar Vekruset, att varukorgen har blivit dyrare men att SCB mörkar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in