Citat:
Ursprungligen postat av
lfh
Många svar, tack. Riktar inte resten av inlägget till någon specifik, utan folk som känner sig träffade i allmänhet.
Att det är huvudsakligen psykologiska effekter som påverkar kursen på de sikterna är jag helt med om. Men alla andra sitter och gör exakt samma sak, och försöker förutspå dig likt du försöker förutspå honom. Jag ser ingen anledning till att tro att du/någon annan faktiskt står ut ur mängden och har statistiskt högre avlastning. Även om jag är helt övertygade om att ni är helt övertygade om att ni klarar just det, exakt som alla andra. Biaser och andra psykologiska effekter gör det tyvärr väldigt lätt att verktygs sig själv om sånt.
Med frågan om "känsla" används ville jag mest komma fram till ifall ni gör något som inte ett data-script skulle kunna göra? För som jag ser det försöker ni konkurrera med superdatorerna på wallstreet, som har investerar miljoner på att hitta de mest kompetenta ingenjörerna/analytikerna/psykologerna i världen för att skriva scripten. Medan ni är enskilda personer med en vanlig laptop som i bästa fall har eb master i ekonomi/ingenjör och sen sitter och analyserar datan manuellt, utan att filtrera bort den mänskliga faktorn.
Jag tror du tänker lite fel(iaf som jag ser det), att andra tänker likadant är i viss mån väldigt positivt både när det gäller TA och FA. Det är heller ingen tävling där den ena måste förlora pengar för att någon annan ska kunna tjäna pengar. Vid varje given tidpunkt så finns det ju mängder av lyckosamma köp eller sälj, blankning eller belåning för att tjäna pengar. Trenden har varit upp sedan människan slutade gå på alla fyra.
De allra flesta har fått TA om bakfoten och tror att det handlar om att spå framtiden när det egentligen handlar om att manövrera bland sannolikhet. Om det är flera som tänker likadant så blir det en självuppfyllande profetia sas. Däremot så finns det ju alltid historien om Turtle soup-traders vilket motsäger enkelheten i kunna ersätta människan med ett script.
Tex så rate:ar Bulkowski, en enligt skolboken, Head and shoulder-formation som 1 av 21 där 1 är bäst. Ändå är formationen inte perfekt utan har en viss failure-rate som allt annat tex beroende på hur den är uppbyggd osv. och då ska vi inte ens prata om hur många HaS-formationer som ropas ut åt höger och vänster utan att ens vara i närheten av att passa in i ”skolboksbeskrivningen” öht.
Dubbeltopp? A and A, A and E, E and A osv.
Kil? I vilket läge och åt vilket håll?
Bulkowski har utgått från en enorm mängd statistik och använt sig av "perfect trades” för att sålla. Ändå blir det inte glasklart eller perfekt, det finns alltid en felmarginal i de backtrades han gjort vilket visar(för att upprepa) att det ALLTID finns en felmarginal, ibland mindre och ibland större.
Samtidigt finns det ett fint exempel i närtid, flera marknader, däribland OMX vände 2009 i en klockren Pipe Bottom.. varför blev det så? Är det bara en slump eller är charten kanske ibland lite förklarande för hur sentimentet varit vid det givna tillfället?
Då ska man även vara medveten om att formationer bara är en gren av TA som helhet. Det finns massor av andra.
Däremot måste alla ställa sig väldigt skeptiska till de som bensäkert tror sig kunna spå framtiden, kan man inte ens motivera sin ståndpunkt utan drar sig emot dumförklaringar av den som frågar osv. så bör man vara extra skeptisk.
Magkänslan.. Ja den finns nog alltid där helt enkelt. Människan är finurlig och försöker skaffa sig olika system för hur man inte ska utgå från magkänslan. Man skaffar sig en strategi. Hur man bygger upp strategin utan magkänsla är en annan fråga.
Oavsett om den handlar om att man ska använda sig av TA (vilken form av TA?) FA(vilken form av FA?)
Den nya tidens FA-pöjkar pratar net-nets, Z-score, deep value osv.
Ämnet är intressant och det finns så mycket villfarelser och tramspellar på båda sidor som vill förkasta både det ena och andra.