Citat:
Ursprungligen postat av
Carma
Hur länge har du sysslat med aktier? Det är lätt att dissa Nokia nu men det fanns en tid när Nokia dominerade mobiltelefonmarknaden som Apple gör nu med sin Iphone. Nokia var revolutionerande med användarvänlig mobil med inbyggda roliga spel när konkurrenterna gjorde tråkiga, klumpiga mobiler. Nokia började tappa sin dominans när Apple kom med sin Iphone.
Vad är det som säger att inte samma sak som hände Nokia kan hända Apple? Det kan dyka upp en ny revolutionerande produkt som ingen kan förutse precis som Iphone gjorde med Nokia så kan en helt ny revolutionerande produkt i framtiden sänka Apple.
Jag började med aktier 2008, före det hade jag bara fonder men inget intresse utan bara köpte lite fonder då och då.
2008 fick jag upp ögonen för aktier och började läsa bloggar och böcker och idag är det ett av mina stora intressen.
Nej Apple är något helt annat än tex Nokia men fördelen för mig och andra som är intresserade så går det ju följa hur det går för Apple i varenda rapport så då ser man i god tid om de ändrar på något i bolaget som gjorde att jag en gång började köpa dem och då lämnar jag med en gång.
2015 slog Apple alla rekord igen, har fett med pengar på kontot, har byggt en stor vallgrav i och med sitt namn och att de "låst" in sina kunder.
Köp vilka bolag du vill men kom inte dragandes med att " ingen har en spåkula" och att det bara är tur, all information finns där, orkar du inte leta upp den så skit i det.
Kommer ihåg för ett par år sedan när Apple rasade på börsen, de obildade polarna svamlade om "att bolaget och aktiens pris är det Sanna värdet" jag skrattade mig fördärvad och försökte för döva öron förklara att priset på en aktie och ett bolags värde sällan har något att göra med varandra och förr eller senare så blir aktiens pris och bolagets värde likt, det är en naturlag.
Skratten har fastnat i halsen på dem, men garanterat så kommer de gapa lika högt nästa gång aktien rasar (vilket den självklart kommer att göra med jämna mellanrum).