2014-10-11, 12:03
Medlem
zjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fin-ans
Börsen stiger ändå alltid i längden, bara att köpa i dipparna och vänta.

Stämmer verkligen inte. Japanska börsen var högre värderad på 80-talet än idag.
Citera
2014-10-11, 12:14
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Visst, här är en monthly graf på OMX30 sedan 2001

Var är din "börskrasch"? Förklara gärna varför detta är en krasch och varför den kommer nu? Vad i dagens läge leder till en krasch? Oro över höjda räntor? Minskad tillväxt? EBOLA? IS? Något annat som påverkar den globala ekonomin? Förklara gärna hur du definierar en krasch dessutom. Vore kul att veta hur du motiverar detta och hur folk resonerar.
Citera
2014-10-11, 12:34
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zjack

Yep en bubbla Nikkei 225

Blir alltid påmind om denna film (Rouge Trader) när jag tänker på Nikkei 225 en verklighetsbaserad historia och handlar om tradern Nick Leeson som fick ner en av Englands äldsta banker Barrings Bank.

Personligen tror jag ledningen visste vad de höll på med, för när en bank krashar så försvinner bara pengarna till en annan bank som säljer och eftersom de alla sitter på samma pott så spelar de ingen roll det är bara spararna/kunderna samt invånarna i landet som blir ripped off.

Därför är det viktigt att förstå mönstret som en viss marknad har och räkna med att de kan hända saker på vägen ner och upp.

Btw det går även att se på Nikkei 225 att den kommer gå ned och den följer resten av världsmarknaden fast i sitt egna mönster.
Citera
2014-10-11, 12:54
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joesko
Var är din "börskrasch"? Förklara gärna varför detta är en krasch och varför den kommer nu? Vad i dagens läge leder till en krasch? Oro över höjda räntor? Minskad tillväxt? EBOLA? IS? Något annat som påverkar den globala ekonomin? Förklara gärna hur du definierar en krasch dessutom. Vore kul att veta hur du motiverar detta och hur folk resonerar.

Mönster och korrelationer med andra marknader. Allt som behövs är en trigger och sen är du där nere. Fundamental data kan man skapa fram för att ändra en kursriktning men i slutändan når kursen en psykologisk smärtgräns där de flesta överväger att sälja och trenden nedåt skapas helt enkelt.

Marknaden är 70% Psykologi, 20% Money Management och 10% Trading teknik om du förstår det så förstår du också varför vissa mönster upprepar sig över tid.
Citera
2014-10-11, 13:45
Medlem
Citat:

Marknaden är 70% Psykologi, 20% Money Management och 10% Trading teknik om du förstår det så förstår du också varför vissa mönster upprepar sig över tid.

Baserat på vad?

Kan du bryta ned respektive "variabel", definiera begreppen och hur de hör ihop.
Citera
2014-10-11, 14:17
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Baserat på vad?

Kan du bryta ned respektive "variabel", definiera begreppen och hur de hör ihop.

Jag sa ju att 70% är psykologi det är ingen teknik som jag kan bryta ned för dig bara så där. Vet du inte hur människor fungerar så är det svårt att tajma marknaden. Samt ju mer du gräver in dig i detaljer desto lättare är det att missa den stora bilden.

Jag följer bara de stora ekonomiska nyheterna och letar efter trendändringar och tänker ur andras perspektiv.

Det finns klassiska misstag som alla människor gör när de handlar och det finns även saker som som är självklara som många glömmer att utgå ifrån, att t ex nedåt är alltid enklare än uppåt i en trend.

De flesta kurvorna/trenderna har lättare för att peka nedåt, speciellt när en viss top har "testats".

Med andra ord så styr de "basic stuff" folks beslut oftare än något annat avancerat som man försöker komma på, det är liksom som toppen på isberget och hela botten under som driver det hela är masspsykologin.

För att förstå masspsykologi så måste man själv kunna tänka i såna banor.

Men tumregeln/utgångspunkten är: Kan du tänka ut det så kan någon annan också göra det, sedan får du utveckla den tanken själv och försöka outsmarta den det är så du för ett övertag på börsen och är steget före.

Andra variabler/faktorer är rädsla och girighet som också styr folks beslut, samt hopp, många investeringsbeslut tas baserat på känslor av massan, de sällan de gräver in sig i detaljer och siffror.

Keep it simple liksom så ser du den stora bilden och vart kursen är på väg.
Senast redigerad av Key. 2014-10-11 kl. 14:35.
Citera
2014-10-11, 14:47
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zjack

Tack, det blir rätt tröttsamt med alla som drar dessa "sanningar" och tror sig förstå allt. Japan är ett ekonomiskt exempel vi bör ta lärdom av, jag tror att låga räntor är förödande på sikt...

Hur hedgar man sig bäst mot en svag börs de kommande 20åren eller en ev börskrasch?
Citera
2014-10-11, 15:05
Medlem
redd467s avatar
Citat:
Senaste tiden har OMX30 minskat med 6-8%.
Minskningen startade för ca 12 dagar sedan.
Har detta med regeringsskiftet att göra? Är det en ny börskris på ingång?

Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.
Får lite panik för var dag som går då det bara går neråt.

Vad är det som ligger bakom detta?

Det här händer med börsen:

http://www.prudentbear.com/2014/10/derivatives-story-2014.html#.VDkrArCsWQk
Citera
2014-10-11, 15:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Tack, det blir rätt tröttsamt med alla som drar dessa "sanningar" och tror sig förstå allt. Japan är ett ekonomiskt exempel vi bör ta lärdom av, jag tror att låga räntor är förödande på sikt...

Hur hedgar man sig bäst mot en svag börs de kommande 20åren eller en ev börskrasch?

Sen hur stor relevansen är kan man diskutera.

Man kan inte avgöra framtiden genom att kolla på det förflutna även om vi människor spenderar väldigt mycket tid med att försöka göra just det.
Citera
2014-10-11, 15:41
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sen hur stor relevansen är kan man diskutera.

Man kan inte avgöra framtiden genom att kolla på det förflutna även om vi människor spenderar väldigt mycket tid med att försöka göra just det.

Det här systemet är inte hållbart i alla fall, dvs Bretton Woods system

Varje 30-40 år kommer ett nytt monetärt system in, vi är på slutet av denna.
140 Years Of Monetary History In 10 Minutes Kolla klippet på Nixon hur han ljuger med sitt kroppsspråk (sveper handen under näsan) när han introducerar systemet.
Senast redigerad av Key. 2014-10-11 kl. 15:47.
Citera
2014-10-11, 15:45
Medlem
Woooqes avatar
kan det vara så illa att det kan vara en ny finanskris vi är påväg att hamna i? enligt vissa verkar det ju vara det!

jag är ny på börsen sen några veckor, är det normalt med såna här stora tillbakagångar? händer det ofta att börsen ligger på minus så här långt in på året?

bör jag vara orolig över mina aktier och fonder ?
Citera
2014-10-11, 15:49
Medlem
Citat:
För att förstå masspsykologi så måste man själv kunna tänka i såna banor.

Hade du förstått det hade du även kunnat bryta ned det i dess beståndsdelar och det räcker inte att du upprepar något du läst i en bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in