2014-10-10, 21:17
Medlem
Har i nuläget ca 335k i diverse fonder, under de senaste veckorna har de minskat med 15k i värde. Börjar fundera på om det inte är dags att sälja av hela skiten och "ta hem vinsten", framtidsutsikterna med den nya regeringen osv känns ju inte superljus. Jag sparar ca 8k varje månad och bor i hyresrätt, har inga funderingar på bostadsrätt/hus så funderar isf var jag ska placera pengarna ist. Någon som vill komma med lite input?
Citera
2014-10-10, 21:43
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbedadde
Har i nuläget ca 335k i diverse fonder, under de senaste veckorna har de minskat med 15k i värde. Börjar fundera på om det inte är dags att sälja av hela skiten och "ta hem vinsten", framtidsutsikterna med den nya regeringen osv känns ju inte superljus. Jag sparar ca 8k varje månad och bor i hyresrätt, har inga funderingar på bostadsrätt/hus så funderar isf var jag ska placera pengarna ist. Någon som vill komma med lite input?

Har lagt 80% av mitt kapital i Obligationsfonder numera, ex Carnegie Obligationsfond.
Citera
2014-10-10, 21:45
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vart fick du luft ifrån?

Visst avanza zero är skit bra. Punkt slut där då?
Så en indexfond som slår avanza zero med 5 procent och 1,4% avgift är fortfarande sämre då eller?

Visst. Visa mig en fond som kommer att slå Avanza Zero med 5 %. Naturligtvis kommer vissa fonder att slå index under korta perioder, men det är inte statistiskt troligt att den just du väljer kommer att göra det, och om du ska jämföra en fond med 1,4 % avgift mot en avgiftsfri, så måste din fond konsekvent och långsiktigt överprestera mot index. Det är ännu mer osannolikt.

Tagga ner, för helvete. Jag förstår vad du säger utan att du ska förolämpa alla som diskuterar med dig. Jag är här för att lära mig.
Citera
2014-10-10, 21:53
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Visst. Visa mig en fond som kommer att slå Avanza Zero med 5 %. Naturligtvis kommer vissa fonder att slå index under korta perioder, men det är inte statistiskt troligt att den just du väljer kommer att göra det, och om du ska jämföra en fond med 1,4 % avgift mot en avgiftsfri, så måste din fond konsekvent och långsiktigt överprestera mot index. Det är ännu mer osannolikt.

Tagga ner, för helvete. Jag förstår vad du säger utan att du ska förolämpa alla som diskuterar med dig. Jag är här för att lära mig.

Granit småbolag och Didner & Gerge Småbolag har slagit Avanza Zero senaste tre åren t.ex.
Stockholmsbörsen är dock ett ganska volatilt index att jämföra mot och har därför klassats som medel-högrisk, tror Avanza zero klassades som 6 av 7 fram till nyligen då den blev 5 av 7.
Citera
2014-10-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Granit småbolag och Didner & Gerge Småbolag har slagit Avanza Zero senaste tre åren t.ex.
Stockholmsbörsen är dock ett ganska volatilt index att jämföra mot och har därför klassats som medel-högrisk, tror Avanza zero klassades som 6 av 7 fram till nyligen då den blev 5 av 7.

Dock så är båda dessa Småbolagsfonder, vilket inte riktigt är jämförbart med OMXS30 som innehåller de 30 största bolagen.

Jag säger inte att det inte finns aktivt förvaltade fonder som slår index över tid, jag menar bara att för en nybörjare är en gratis indexfond en jättebra början, och när man sedan känner sig mer hemma kanske man vill byta till någon aktivt förvaltad fond som man tror på.
Senast redigerad av _Baste_ 2014-10-10 kl. 22:05.
Citera
2014-10-10, 22:58
Medlem
sigurts avatar
Ja på en månad har man sett den totala vinster på 100k gå ner till 40k, det känns ju inte så värst roligt. Men det är ju bra att man inte behöver pengarna nu, man "vet" ju att det kommer gå upp igen.

Bara hoppas att det inte tar flera år.

Ni som håller på med TA-grafer osv, jag skulle vilja på ett enkelt sätt se en graf över börsens utveckling under många år för att se när den verkligen är lågt värderad.

Då hade jag tänkt gå in hårt i avanza zero med belånade pengar.

Jag tycker graferna på avanza inte är så enkla att se, det är ju bara en graf och inga linjer som visar botten osv.

Några tips här?
Citera
2014-10-11, 00:23
Medlem
senapslamms avatar
Handlare och de förmögna sålde ut på toppen för några veckor sedan. Nu när allmänheten börjar diskutera det hela är det förmodligen för sent. Du kommer sälja på botten och få köpa tillbaks på toppen. Undantag är europa. Ingen vill ha europeiska aktier sedan tyska tillväxten kollapsat helt.
Citera
2014-10-11, 00:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Handlare och de förmögna sålde ut på toppen för några veckor sedan. Nu när allmänheten börjar diskutera det hela är det förmodligen för sent. Du kommer sälja på botten och få köpa tillbaks på toppen. Undantag är europa. Ingen vill ha europeiska aktier sedan tyska tillväxten kollapsat helt.

Sålde faktiskt av 33% vid toppen av osäkerhet samt köpte bara ränta med månadssparandet därefter. Känns okej nu men kunde likaväl varit så att jag gått miste.

Varför skulle man sälja resten vid botten och vänta på att kurserna kommit upp igen innan man köper?

Är inte det bästa att bara fortsätta köpa?

Isåfall i omgångar ifall den skulle fortsätta ner?
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-11 kl. 00:47.
Citera
2014-10-11, 01:42
Medlem
Börsen stiger ändå alltid i längden, bara att köpa i dipparna och vänta.
Citera
2014-10-11, 04:17
Medlem
haha trevligt att man gick in med lite cash i avanza zero för nån månad sen och nu är man typ 9% ner bra start! jag som hade hoppats snitta 10% upp per år
Citera
2014-10-11, 04:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxpuff07
haha trevligt att man gick in med lite cash i avanza zero för nån månad sen och nu är man typ 9% ner bra start! jag som hade hoppats snitta 10% upp per år

Det som är så skönt med att räkna snitt per år.... Att dipparna inte spelar någon roll för om 10år när du räknar ut snittet så har allt planats ut.
Citera
2014-10-11, 08:13
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Dock så är båda dessa Småbolagsfonder, vilket inte riktigt är jämförbart med OMXS30 som innehåller de 30 största bolagen.

Jag säger inte att det inte finns aktivt förvaltade fonder som slår index över tid, jag menar bara att för en nybörjare är en gratis indexfond en jättebra början, och när man sedan känner sig mer hemma kanske man vill byta till någon aktivt förvaltad fond som man tror på.

Varför skulle de inte vara jämförbara? Menar du att man bara får jämföra fonder som också placerar efter OMXS30?
Jag hävdar att du ska jämföra mot risken och där har omxs30 varit likvärdig när det gäller risk i och med att omxs30 är väldigt konjukturkänslig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in