Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-07, 19:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Precis, och några tidningsrubriker att en tjugondel av landets alla industrier brunnit har vi inte haft.

Nej men börsen kan vara för högt värderat med 5% innan och marknaden inse det först nu och då är det inte konstig om börsen faller med 5% på en dag utan någon yttre händelse! Ingen vet vad börsen bör vara värderat till och därför kan ingen säga att börsen är korrekt värderat eller för högt eller för lågt. Kanske är börsen fortfarande övervärderat med 10 eller 20%? Då kan börsen falla ytterligare 10-20% och börsen kommer fortfarande inte att vara billig!
Citera
2014-10-07, 20:16
  #14
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Nej men börsen kan vara för högt värderat med 5% innan och marknaden inse det först nu och då är det inte konstig om börsen faller med 5% på en dag utan någon yttre händelse! Ingen vet vad börsen bör vara värderat till och därför kan ingen säga att börsen är korrekt värderat eller för högt eller för lågt. Kanske är börsen fortfarande övervärderat med 10 eller 20%? Då kan börsen falla ytterligare 10-20% och börsen kommer fortfarande inte att vara billig!


Marknaden inser att den är 5% för dyr men ingen kan säga att börsen är korrekt värderad? Kom igen.

ONT: Väldigt lurigt läge för OMXS iom. att DAX är svag samtidigt som det finns en del orosmoment i makromiljön (Kina, IS, Ebola mm.) Står likvid några dagar framöver..
Citera
2014-10-07, 20:32
  #15
Medlem
Lite blandad oro för den tyska industrikonjunkturen, oljepriset, uteblivna EU-stimulanser, IS, Ebola, Kina, kanske något mer.

Frågan är: Vad är din sparhorisont? Sparar du regelbundet? Har du "råd" att bli av med pengar?

I alla typer av börs har du tre val: Sälj, ligg kvar, köp mer. Hur tänker du?
Citera
2014-10-07, 20:56
  #16
Medlem
Caparzos avatar
Det finns en tid för allt som sker på denna jord. En tid för skratt, en tid för gråt. En tid att så, en tid att skörda. En tid för uppgång och en tid för nedgång. En naturlig del på börsen är att det går ned. Det är lika naturligt som att HM kränger ut sitt varulager till jul på REA. Skillnaden på börsen är att du aldrig vet när rean kommer och hur stor rean kommer att vara. Osäkerheten ligger som en våt filt över börsen.

Pessimisten ser svårigheter i varje möjlighet. Optimisten ser möjligheter i varje svårighet. Är man långsiktig delägare av kvalitetsbolag och planerar att vara nettoköpare på marknaden är nedgångar en välsignelse att välkomna med öppna armar. Håll ögonen öppna och var ödmjuk, men paniksälj inte. Världen kommer att fortsätta att snurra och företag kommer att pumpa ut produkter, det är så det fungerar. Försöker du timea marknaden riskerar du att få stå med ett lappverk av misslyckade affärer i näven.
Citera
2014-10-07, 21:13
  #17
Medlem
mrtowlies avatar
Köpläge.
Citera
2014-10-07, 21:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissve
Senaste tiden har OMX30 minskat med 6-8%.
Minskningen startade för ca 12 dagar sedan.
Har detta med regeringsskiftet att göra? Är det en ny börskris på ingång?

Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.
Får lite panik för var dag som går då det bara går neråt.

Vad är det som ligger bakom detta?
Ragnarök. Köp guld! Fysiskt! Mynt! Krugerrand!
Citera
2014-10-07, 21:33
  #19
Medlem
-6% på två veckor är inte speciellt mycket, men givet att volatiliteten varit 12% det senaste året är det hyfsat extremt (värst i år).
Ett bevis på att börsen gått bra de senaste åren borde vara alla facebookgrupper om aktier fulla med nybörjare som startas, ska bli intressant hur de reagerar när samma nedgång sker men med en volatilitet på 30%.
Citera
2014-10-07, 21:39
  #20
Medlem
Cryptins avatar
Som många säger så är det ju svårt att avgöra om börsen är rätt värderad eller ej, att förutspå global finanskris är omöjligt. Men, min uppfattning är att vid varje rapportsäsong så har vinsterna uteblivit och börsen fallit under rapportperioden, för att sedan klättra vidare till nästan rapportsäsong, och falla igen. Av det skulle man kunna tycka att den kanske gjort sig "förtjänt" av att korrigeras nu före rapporterna.

Sedan verkar vi ju ha en del problem nere i Europa där ekonomin stagnerat, och det känner vi av även i Sverige som har Europa som främsta exportmarknad.
Försöker man läsa på vad det är som händer nu i ekonomin så hittar du betydligt mindre info nu, än vad du t.ex. gjorde i början av året - tillväxtekonomier som skulle kollapsa (Argentina, m.fl.) Ukraina, osv. Sånt hittar du inte nu - dvs jag tror inte vi går mot någon större kris nu, då dessa oftast uppstår kring ett rejält snedsteg, som t.ex. 2008 och Lehman brothers och amerikanska bolånebubblan.

Jag känner att jag gjorde rätt som för någon månad sedan började vikta över alla mina småbolagsfonder till obligationsfonder och räntefonder.

Dock ligger jag kvar med 30% av mitt kapital i Oljebranschen - ligger -30% i den sektorn nu..
Citera
2014-10-07, 21:58
  #21
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Som många säger så är det ju svårt att avgöra om börsen är rätt värderad eller ej, att förutspå global finanskris är omöjligt. Men, min uppfattning är att vid varje rapportsäsong så har vinsterna uteblivit och börsen fallit under rapportperioden, för att sedan klättra vidare till nästan rapportsäsong, och falla igen. Av det skulle man kunna tycka att den kanske gjort sig "förtjänt" av att korrigeras nu före rapporterna.

Sedan verkar vi ju ha en del problem nere i Europa där ekonomin stagnerat, och det känner vi av även i Sverige som har Europa som främsta exportmarknad.
Försöker man läsa på vad det är som händer nu i ekonomin så hittar du betydligt mindre info nu, än vad du t.ex. gjorde i början av året - tillväxtekonomier som skulle kollapsa (Argentina, m.fl.) Ukraina, osv. Sånt hittar du inte nu - dvs jag tror inte vi går mot någon större kris nu, då dessa oftast uppstår kring ett rejält snedsteg, som t.ex. 2008 och Lehman brothers och amerikanska bolånebubblan.

Jag känner att jag gjorde rätt som för någon månad sedan började vikta över alla mina småbolagsfonder till obligationsfonder och räntefonder.

Dock ligger jag kvar med 30% av mitt kapital i Oljebranschen - ligger -30% i den sektorn nu..
Nedgången är redan ett faktum.Gjort är gjort.En del bolag har mycket högre kurs fortfarande än i somras.
Stora frågan är: När går det upp igen?
Det gäller att vara med när det går upp igen.Finns mycket pengar att tjäna när det går upp.
Citera
2014-10-07, 22:23
  #22
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Nedgången är redan ett faktum.Gjort är gjort.En del bolag har mycket högre kurs fortfarande än i somras.
Stora frågan är: När går det upp igen?
Det gäller att vara med när det går upp igen.Finns mycket pengar att tjäna när det går upp.

Fast man kan nog särskilja nedgång och korrigering, även om det resulterar i samma sak på ditt placeringskonto.

En nedgång hade du ex. kring "valutakrisen" och tillväxtmarknanderna, Ukraina m.m. i början av året.
Nu känns orsakerna till nedgången lite mer vaga om man jämför med då, och kanske snarare är en korrigering av en börs där värderingen stigit utan att vinsterna stigit.
Citera
2014-10-07, 22:25
  #23
Medlem
FrankBucks avatar
Den 30 september hade vi en topp på 1416 på OMX30, och idag har vi en low på 1337 det är en nedgång på 5,2 % på 7 dagar.

den 24 juli hade vi en topp på 1404 och den 8 augusti hade vi dykt klart till 1331, dvs. 5,57 % på 15 dagar

Det är bara titta på en chart så ser ni att vi har haft en 6 st snarlika dippar bara under detta år. För att sätta lite perspektiv på det hela så hade vi den 3 oktober 2008 ett index på 780 och den 10 oktober samma år 622, det är 20,26 % nedgång på 7 dagar.
Citera
2014-10-07, 22:27
  #24
Medlem
losfers avatar
Köpläge! Jag o frugan har månadsparat i fonder de senaste 15 åren o sett grymma ras o helt galna uppgångar. Men total sett så har det varit en fin resa.
__________________
Senast redigerad av losfer 2014-10-07 kl. 22:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback