2014-10-07, 05:24
Medlem
God morgon, vet inte vart jag skulle skriva detta inlägg, provar här!

Jag kommer på torsdag att åka till Malmö från Stockholm i en lite äldre bil och sedan tillbaka till Stockholm. Det rör sig om en Fiat Punto 2003. Jag har kört denna sträcka flera gånger fast med nya bilar och har aldrig behövt oroa mig för att det ska börja "ryka under huven".

Jag undrar då om det finns något jag ska tänka på, så att inte bilen helt plötsligt stannar någonstans i ingenstans.

Bilen har gått 7500 mil och är i riktigt bra skick, bytte olja sist efter nyår.

Så min fråga helt enkelt: Vad ska man tänka på innan en lite längre resa i en lite äldre bil, som är i gott skick? Notera jag kan inte så mycket om bilens tekniska egenskaper.

Ska jag byta olja? Luftfilter? Kamrem redan nu? (byts vid 10k mil)

Tacksam för svar.
Citera
2014-10-07, 07:15
Medlem
gniff754s avatar
Kolla nivån på olja och kylvätska innan du kör. Kör du sen i normal laglig hastighet eller kanske något under då den kanske inte är så snabb så borde det inte vara något problem. Håll koll på temperaturmätaren för säkerhets skull så den inte blir för varm
Citera
2014-10-07, 07:16
Medlem
symbicorts avatar
Kolla bara så alla vätskor är på normal nivå och att däcken fortfarande är bra.
Mycket mer behöver du inte oroa dig för.
Citera
2014-10-07, 14:56
Medlem
PaulPaljetts avatar
En 2003:a i "gott skick" och som gått 7500 är det nog inte några bekymmer med. Bara att rulla på.
Fyll på spolarvätska och kolla resten av vätskorna innan avfärd + däcktryck så är det lugnt!
Citera
2014-10-07, 15:20
Medlem
Lugini3s avatar
Du behöver nog inte oroa dig speciellt. Jag har kört långa sträckor med mycket äldre bilar och jag har klarat mig hitintills.
Citera
2014-10-07, 15:34
Medlem
zoombos avatar
Om inte remmen är bytt alls sen bilen var ny så är det ingen dum idé att kanske göra det.
Många missar detta; bilar som går väldigt lite kan ha remmar som är 10-15 år gamla när föreskrifterna säger att en rem ska bytas kanske minst vart 5:e år. Så detta är det läge att kolla upp.
Fiats motorer ger också totalhaveri om remmen skulle gå av.

En annan grej som man ska kolla nu när temperaturen börjar närma sig nollan är att såväl kylarvätska som spolarvätska har korrekt frysskydd. På sommaren brukar det säljas "sommarspolarvätska" och den klarar bara -3 grader, glömmer man kvar den när det blir fryskallt så får man problem.

Kylarvätskan brukar det sällan vara problem med, men har någon bytt kylare nyligen och "tillfälligt" bara fyllt på med rent vatten och sedan glömt detta så kommer det också att bli tråkigheter.

Annars är det väl bara att kolla däcken och starta färden, dagens bilar klarar långa färder utan större problem.
Citera
2014-10-07, 16:54
Medlem
Prostreet32s avatar
Kolla drivremmen/drivremmar!
Citera
2014-10-07, 18:07
Medlem
Nu skall ju inte ts åka jorden runt med en T-Ford eller liknande, det är ju frågan om en bil som är 12 år gammal och rullat relativt lite - kontroll av vätskor som nämnts tidigare i tråden anbefalles, sedan kan vad som helst gå sönder ändå...
Citera
2014-10-07, 18:54
Medlem
provocative77s avatar
Vad skiljer en -03 på 7500 mil mot en -13 på 7500mil?
Kamremmen är en av få detaljer.
Nu är ju fördelen den att stambanan följer E4 om något verkligen skulle hända.
Själv sålde jag min S60 för ett år sedan. Den var då 13 år gammal o hade gått 26 000 mil. Den veckopendlade jag med fram till för två år sedan utan problem o med hemmaservice.

Förstår inte nojan att bilar ska gå sönder i tid o otid.
Citera
2014-10-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Vad skiljer en -03 på 7500 mil mot en -13 på 7500mil?
Kamremmen är en av få detaljer.
Nu är ju fördelen den att stambanan följer E4 om något verkligen skulle hända.
Själv sålde jag min S60 för ett år sedan. Den var då 13 år gammal o hade gått 26 000 mil. Den veckopendlade jag med fram till för två år sedan utan problem o med hemmaservice.

Förstår inte nojan att bilar ska gå sönder i tid o otid.

Sådant som undergår försämringsprocess som inte är kopplad till miltalet. Alla remmar och gummitätningar hör dit.
Än mer påtagligt om bilen stått oanvänd ett längre tag, flera år alltså.
Citera
2014-10-07, 22:05
Medlem
Tusen tack! Ska se till att kolla alla vätskor och även titta i serviceboken när eller om remmen har bytts, om inte, så tar jag den till en mekaniker som får byta den helt enkelt.

Mvh
Citera
2014-10-08, 01:28
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sådant som undergår försämringsprocess som inte är kopplad till miltalet. Alla remmar och gummitätningar hör dit.
Än mer påtagligt om bilen stått oanvänd ett längre tag, flera år alltså.
Går den i dag så går den i morgon. Stannar den så tar du o hippar på ett tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in