2014-10-06, 22:04
Medlem
Varför blir det sämre ljud när man mixar om en låt?
Testa detta:
1. Lägg in en låt i vilken DAW som helst (PT, Logic, Reaper osv.)
2. Redigera låten på något vis (Klipp lite, Crossfada klippet, Lägg en Autoamtion osv.)
3. Konsolidera/ Exportera i Wave-format.

Jämför sedan Originalet och den Nya .Wave låten med varandra. Skillnaden är Subtil, men den finns där. Lite mindre klarhet i ljudet och släpigare (inte lika rapp), ALLTID! Lyssna gärna i Monitorer

Har du upplevt detta själv och vet någon Funktion, något Program eller någon Hårdvara som kan få bukt med detta så är jag intresserad att testa. Alla andra teorier kan ni få hålla för er själva.

Jag har hållit på med detta ljudtestande i 2 år nu så jag gissar inte bara
(Och nej Fasvändningstekniken funkar inte. Har du hört någon säga att de hört skillnad?)

*Pjuh* Jag vill liksom bara få ett svar på detta nu. Har läst på massa forum och ingen som ställt frågan har fått något svar som hjälpt, tyvärr

Tack för att du läste
M.V.H //Micke
Citera
2014-10-06, 23:25
Medlem
Det ska tilläggas att om du INTE gör någon Redigering av spåret så görs en ren kopia av Originallåten, när man konsoliderar, utan någon vidare kvalitetsförlust
Citera
2014-10-07, 00:23
Medlem
MADs avatar
Har du a/b testat i PT eller spelar du upp filen med ett annat program?
Har svårt att tänka mig nån skillnad om du spelar upp filerna i PT. Om du däremot använder QuickTime eller motsvarande så kan det låta annorlunda jämfört med i protools.
Citera
2014-10-07, 01:27
Medlem
Ja Absolut har jag A B testa i Både PT och i andra DAWs och äver försökt att Konsoliderar de mixade låtarna i andra DAWs och testat dem sedan. Samma resultat varje gång. testa själv!
Citera
2014-10-07, 09:06
Medlem
MADs avatar
Jag kan i Logic höra skillnad om jag spelar/konsoliderar ned något i realtid eller i offline mode, men annars inte.
Har du testat att spela upp filerna samtidigt om de är exakt lika så ska de fasa ut varandra.
Du kan ju zooma in och se om vågformen är exakt i båda filerna.
Vad har du för ljudkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in