Citat:
Ursprungligen postat av
Awbett
Hur viktigt skulle du sga det r att ha ett jobb som r relaterat till studierna? Jag har funderat mycket p att jobba lite extra men d har jag ofta tnkt p lite enklare jobb som att sitta i kassan p ICA. Hur mycket skulle ett sdant jobb betyda fr kommande arbetslivet? Jag har ven funderat p om det r vrt att engagera sig inom skolan och om det har ngon frdel nr man sedan sker arbete.
Jag studerar inom ekonomi och har ett deltidsjobb inom finans. Min frhoppning r att det ger mig en fot in i drren s att sga nr jag vl har tagit min examen. Ekonomi r ju frdelaktigt p det sttet att det finns mnga jobb innan man tagit examen s r nog inte lika ltt p andra omrden.
Att sitta i kassan p ICA r sklart frdelaktigt och hjlper nog lite grann. D det visar att du klarade av bgge och har ett visst driv. Samtidigt s r det iafl enligt min erfarenhet vldigt mnga som deltidsjobbar med ngot liknande som mat-butiker. Jag skulle tipsa om att du deltidsjobbar p typ Ica frsta ret/n sedan nr du har cirka 1-2 r kvar till examen s frsker du fixa ett relaterat jobb (om det r mjligt). Jag tror att ett deltidsjobb r bra men ett relaterat r betydligt bttre s lyder min sammanfattning.
Att engagera sig inom skolan kan absolut vara frdelaktigt men r av stor betydelse vad du engagerar dig inom. Jag tror det r verskattat att vara aktiv p nationer skulle ge speciellt mycket, men att ha varit med en grupp som skapade ett fretagsevent med flertalet fretag som beskte skolan. Kan vara nyttigt vid intervju iafl s man har ngot konkret att peka p dr man drev ett projekt och vad man tillfrde. Sitta med i ngot utskott etcetera.
Detta r endast mina reflektioner, har ingen erfarenhet av rekrytering.