Citat:
Ursprungligen postat av
Awbett
Hur viktigt skulle du säga det är att ha ett jobb som är relaterat till studierna? Jag har funderat mycket på att jobba lite extra men då har jag ofta tänkt på lite enklare jobb som att sitta i kassan på ICA. Hur mycket skulle ett sådant jobb betyda för kommande arbetslivet? Jag har även funderat på om det är värt att engagera sig inom skolan och om det har någon fördel när man sedan söker arbete.
Jag studerar inom ekonomi och har ett deltidsjobb inom finans. Min förhoppning är att det ger mig en fot in i dörren så att säga när jag väl har tagit min examen. Ekonomi är ju fördelaktigt på det sättet att det finns många jobb innan man tagit examen så är nog inte lika lätt på andra områden.
Att sitta i kassan på ICA är såklart fördelaktigt och hjälper nog lite grann. Då det visar att du klarade av bägge och har ett visst driv. Samtidigt så är det iafl enligt min erfarenhet väldigt många som deltidsjobbar med något liknande som mat-butiker. Jag skulle tipsa om att du deltidsjobbar på typ Ica första året/n sedan när du har cirka 1-2 år kvar till examen så försöker du fixa ett relaterat jobb (om det är möjligt). Jag tror att ett deltidsjobb är bra men ett relaterat är betydligt bättre så lyder min sammanfattning.
Att engagera sig inom skolan kan absolut vara fördelaktigt men är av stor betydelse vad du engagerar dig inom. Jag tror det är överskattat att vara aktiv på nationer skulle ge speciellt mycket, men att ha varit med en grupp som skapade ett företagsevent med flertalet företag som besökte skolan. Kan vara nyttigt vid intervju iafl så man har något konkret att peka på där man drev ett projekt och vad man tillförde. Sitta med i något utskott etcetera.
Detta är endast mina reflektioner, har ingen erfarenhet av rekrytering.