2014-10-06, 18:15
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag är förvisso ingen som älskar bakelser och grejer, men det finns en del utvalda saker som jag uppskattar mycket. Ex. chokladmuffins, kladdkaka, chokladmousse, glass och säkert en del andra delikatesser.

Jag är inte alls särskilt duktig på att baka idag, men det vore förträffligt om jag kunde bli riktigt ELAJT på att göra delikatesser och desserter. Var börjar man någonstans? Vad är det som skiljer elitbakarna från amatörbakarna? Måste man ha massa maskiner om det ska bli riktigt proffsigt, eller går det att få det sådär lyxrestaurang-aktigt med handarbete? Ska jag börja med att baka chokladmuffins sju dagar i veckan, eller vad är egentligen steg ett?

Fyll på nedan med hur man går från amatörbakare till elajt jävla expertbakarsatan.
Citera
2014-10-06, 18:21
Medlem
Sereenas avatar
Massor med övning och experimenterande, att ha en riktigt bra degmaskin hjälper väldigt mycket då det annars är svårt att bearbeta vissa degar tillräckligt.
Citera
2014-10-06, 18:32
Medlem
Stig-Britts avatar
En annan grej i samma spår:

Var hittar man de riktigt goda recepten? De allmänt tillgängliga recepten som finns om man googlar är ju rena skiten. Det verkar som de verkligt bra recepten hålls hemliga i något arkiv. Eller är jag bara usel på att utföra dem?
Citera
2014-10-06, 18:34
Medlem
När du ska knåda så kastar du mjölet isället för att smula över degen.
Citera
2014-10-06, 18:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubugulu
När du ska knåda så kastar du mjölet isället för att smula över degen.

Vad fan betyder det? Att jag ska slänga det överflödiga mjölet istället för att knåda in det i degen?
Citera
2014-10-06, 19:10
Medlem
MADs avatar
Baka är ju extremt enkelt. Följ instruktionerna exakt, använd våg och och aldrig mått.
Se till att ha en bra ugn samt formar, digital termometer, en bakmaskin, en elvisp samt övrig bra rekvisita. Köp alltid ett bra mjöl, det är oftast betydligt dyrare men konsistensen blir bättre på det du bakar. Snåla aldrig med ingredienserna utan köp råvaror som har kvalitét.
Matlagning är mycket svårare då det inte är exakt utan det går att höfta.
Citera
2014-10-07, 21:13
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Baka är ju extremt enkelt. Följ instruktionerna exakt, använd våg och och aldrig mått.
Se till att ha en bra ugn samt formar, digital termometer, en bakmaskin, en elvisp samt övrig bra rekvisita. Köp alltid ett bra mjöl, det är oftast betydligt dyrare men konsistensen blir bättre på det du bakar. Snåla aldrig med ingredienserna utan köp råvaror som har kvalitét.
Matlagning är mycket svårare då det inte är exakt utan det går att höfta.

Nja, extremt enkelt? Att få till proffsiga bakverk tycker inte jag är enkelt, i alla fall.

Hur "konverterar" man volymmått till viktmått? De flesta recept är ju skrivna med volymmått.

Vad är bra mjöl? Kärnvete? Eller beror det på vad man ska baka? Ju dyrare desto bättre?
Citera
2014-10-07, 21:23
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nja, extremt enkelt? Att få till proffsiga bakverk tycker inte jag är enkelt, i alla fall.

Hur "konverterar" man volymmått till viktmått? De flesta recept är ju skrivna med volymmått.

Vad är bra mjöl? Kärnvete? Eller beror det på vad man ska baka? Ju dyrare desto bättre?

Ett riktigt bra mjöl är Kungsörnens Finaste kärnvetemjöl.
Vissa monteringar kan vara svåra men det är mer utseende än smak.
Sen behöver du inte börja med att göra macarons utan du kan ju börja med något enklare.
Många recept är vikt idag, men det finns omvandlingstabeller också
http://recept.se/content/mattomvandlingstabell
Citera
2014-10-08, 08:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Vad gör macarons svåra?
Citera
2014-10-08, 14:26
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
En annan grej i samma spår:

Var hittar man de riktigt goda recepten? De allmänt tillgängliga recepten som finns om man googlar är ju rena skiten. Det verkar som de verkligt bra recepten hålls hemliga i något arkiv. Eller är jag bara usel på att utföra dem?
Baka dem vanliga recepten tills du kan dem utantill. Sen experimentera och försök komma fram till egna förbättringar. Läs vad andra har gjort för ändringar i sina recept. Läs, baka, läs, baka. Jämför.

Citat:
Håll dig borta från recepten som bara anger volymmått. Antingen är receptmakaren inte seriös eller så vänder de sig till medelmåttor som inte vill bli "elajta" på att baka.
Senast redigerad av Tjyvas 2014-10-08 kl. 14:28.
Citera
2014-10-08, 15:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Håll dig borta från recepten som bara anger volymmått. Antingen är receptmakaren inte seriös eller så vänder de sig till medelmåttor som inte vill bli "elajta" på att baka.

Ok, men det är ju en intressant observation i sig att 99% av alla recept bygger på volymmått. Hur har det blivit så egentligen?
Citera
2014-10-08, 16:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Var hittar jag för övrigt någon receptsida med viktmått?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in