2014-10-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Var hittar jag för övrigt någon receptsida med viktmått?

Om du inte kan hitta en sån sida eller inte har en enda baskokbok hemma (där står det) så ska du nog hålla dig till bakverken på närmsta konditori.
Citera
2014-10-09, 05:31
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Om du inte kan hitta en sån sida eller inte har en enda baskokbok hemma (där står det) så ska du nog hålla dig till bakverken på närmsta konditori.

Vad är det för ett djävla feodaltänk du kommer med? Skärpning nu. Jag är ju inställd på att göra en klassresa från retarderad bakbonde till aristokratisk hovbagare.
Citera
2014-10-10, 10:03
Medlem
r0thens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ett riktigt bra mjöl är Kungsörnens Finaste kärnvetemjöl.
Vissa monteringar kan vara svåra men det är mer utseende än smak.
Sen behöver du inte börja med att göra macarons utan du kan ju börja med något enklare.
Många recept är vikt idag, men det finns omvandlingstabeller också
http://recept.se/content/mattomvandlingstabell

Fast Kungsörnens mjöl innehåller askorbinsyra (E300), vilket är en syntetiskt framställd citronsyra för att få mjölet att mogna snabbare, vilket annars brukar ta cirka två månader. Så om det är så jättebra kan man nog diskutera.

Jag skulle slå ett slag för mjöl från Saltå Kvarn, det är helt fritt E-nummer samt KRAV märkt.
Citera
2014-10-10, 10:13
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0then
Fast Kungsörnens mjöl innehåller askorbinsyra (E300), vilket är en syntetiskt framställd citronsyra för att få mjölet att mogna snabbare, vilket annars brukar ta cirka två månader. Så om det är så jättebra kan man nog diskutera.

Jag skulle slå ett slag för mjöl från Saltå Kvarn, det är helt fritt E-nummer samt KRAV märkt.

Tack för tipset!

Hur noga är det med temperatur i ugn, och hur mycket kan man lita på ugnens tempinställning? Bör man ha en termometer i ugnen så man ser att den blir exakt så varm som den ska? Digital eller analog?
Citera
2014-10-10, 15:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack för tipset!

Hur noga är det med temperatur i ugn, och hur mycket kan man lita på ugnens tempinställning? Bör man ha en termometer i ugnen så man ser att den blir exakt så varm som den ska? Digital eller analog?

Lite inte på tempvredet på ugnen för fem öre utan använd en termometer för att bekräfta tempen.
Citera
2014-10-10, 18:54
Medlem
MADs avatar
Citat:
.

Du har en poäng då man absolut ska välja ekologiskt, men jag har testat båda och kungsörnen är ett bättre mjöl enligt mig. Dvs resultatet blir något bättre, jag upplevde att brödet blev större med Kungsörnen. Men det får ses som ett ytterst ovetenskapligt test.
Tycker dock att Saltå Kvarn är ett ganska överskattat märke som mer är dyrt än bra.
Citera
2014-10-10, 19:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du har en poäng då man absolut ska välja ekologiskt, men jag har testat båda och kungsörnen är ett bättre mjöl enligt mig. Dvs resultatet blir något bättre, jag upplevde att brödet blev större med Kungsörnen. Men det får ses som ett ytterst ovetenskapligt test.
Tycker dock att Saltå Kvarn är ett ganska överskattat märke som mer är dyrt än bra.

Det mesta av saltå's grejjer är väldigt bra.

Att det blir skillnad på mjölet kan bero på att mjölet inte är behandlat.
Citera
2014-10-10, 20:04
Medlem
Mjölet beror på VAD du ska baka. Bakning är kemi på ett sätt, därav råd om volym och vikt.
Mjöl ska användas sparsamt i många degar ,annars blir degen lätt "mjölstint "och kompakta ej fluffiga torra platta bakverk blir resultatet.
Temperaturer är viktigt. Ska jäst användas-köp riktig inte torrvarianten och tänk på att inte värma degvätskan för mycket, hellre något under 37 grader än strax över-degen blir varmare när jästen arbetar och framförallt,när du bearbetar den.

Ska jag rekommendera någon bok är "sju sorters kakor från 1945 -ett urval från 8000 recept som sädes in till tidningen Ica kuriren Nu utgiven igen 75 kr på bokus, för vilken gång i ordningen vet jag inte.
Har både mått och volym blandat i nyutgåvan men är trots det en perfekt nybörjar bok och en bok man återkommer till. Tar upp allt möjligt från Sötebröd dvs bullar etc , till kakor, mjuka kakor efterätter tårtor med mera alla med olika svårighetsgrad.

Baka dej igenom det du gillar i den -sen är du ett steg närmare
Fick 1945 års upplaga av Mormor. Inga princesstårtebottnar blir så bra som receptet i den
Senast redigerad av Zigga 2014-10-10 kl. 20:07.
Citera
2014-10-10, 21:28
Medlem
Sereenas avatar
Ett vanligt misstag med många degar är att dom bearbetas alldeles för kort tid.
Räkna med att konstant arbeta degen iaf ~10 minuter med degkrokar/maskin så får du en trevlig smidig deg som släpper lätt utan att behöva ha i extra mjöl.
Citera
2014-10-10, 22:31
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det mesta av saltå's grejjer är väldigt bra.

Att det blir skillnad på mjölet kan bero på att mjölet inte är behandlat.

Jag får testa med Saltå Kvarns mjöl igen då och se.
Det finns ju inte så många starka mjöl att välja på.
Finax har ju mjölet Manitoba Cream, men det har jag aldrig testat.
Citera
2014-10-10, 23:59
Bannlyst
Citat:

Jag tvivlar inte på det du säger att askorbinsyra gör att mjölet mognar snabbare. Men istället för att använda ordet askorbinsyra eller ännu värre E300 så kan man ju säga c-vitamin för att inte skrämma upp folk alldeles för mycket Folk idag är ju så tillsatsrädda, tänk på det

Att något är fritt från E-nummer betyder inte att det är en bättre produkt. Men visst, är det för mycket tillsatser i något så ska man dra öronen åt sig.
Citera
2014-10-16, 04:21
Medlem
Nu är jag ju ingen elitbakare men för mig går det alldeles utmärkt att göra saker och ting utan märkvärdiga prylar. Har man bara grundgrejorna (spis, ugn, bunkar, mått, våg, några byttor, vispar, någon trä- eller plastspatel samt ingredienser och recept) går det alldeles utmärkt.

Börja med enkla recept om du är ovan så går det nog bra!

Heja på och hoppas det går bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in