2014-10-07, 17:17
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Tänk dig varande där du är.
Framför dig är en singularitet.

När du tänker en tanke så rör den sig ur dig, genom rummet mellan dig och singulariteten,
för att sedan landa och försvinna in i singulariteten.

Man kan se tankarna som färgade mönster som sprakar förbi.
Varför tror du att det finns någon som tänker tanken? Det kan lika gärna vara så att tanken kommer från singulariteten, eller dylik, och råkar uppenbara sig i ditt medvetande.

Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk
Bara en fundering. "Jag" är en upplevelse, menar du att "andra" är nåt annat?
Allt är jag från respektive referenspunkt.

Citat:
Om Maharshi pratar om non-dual awareness, vilket är troligt, så handlar det inte om att söka efter något att fästa sig vid.
Det har du rätt i. För att uttrycka mig mer korrekt: uppmärksamma jag-tanken. Med träning så imploderar jag-tanken och bara jag-jag finns kvar. Det vill säga, enligt t.ex advaita, brahman. Läs annars på Wikipedia om self-enquiry. Det är en intressant teknik som tåls att diskuteras!

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Om vi föreställer oss att den inte skulle finnas; hade då jaget, som pånyttföds varje kvantifierbar tidsenhet, eftersträvat att förbättra sin position i tillvaron?
Som du säger så pånyttföds jaget hela tiden. Men jag undrar, pekar inte det på att det finns något permanent som finns i bakgrunden? En vägg som tapetseras varje sekund. Vad är denna vägg?

Jag kan inte svara på den frågan. Det är ett antagande att jaget bidrar till förbättrande i tillvaron. Varför skulle det krävs en illusion för att förbättra situationen?

Citat:
Utan ett "jag", finns det inte ett "någon" att kämpa för, och motivationen att åstadkomma någonting sänks kraftigt.
Vad grundar du det på? Vad är det en ska åstadkomma? Vad för mål?
Citera
2014-10-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Varför tror du att det finns någon som tänker tanken? Det kan lika gärna vara så att tanken kommer från singulariteten, eller dylik, och råkar uppenbara sig i ditt medvetande.

Beror på vad du menar med tänker. Jag säger att det finns mönster.
Mellan jag och singulariteten rinner floder, mönster.
Det kan vara så att mönsterna kommer ur singulariteten för att sedan falla/rinna tillbaka.
Så jag kan vara singulariteten.
Jag tror dock att jag är utanför den singularitet jag ser.
Så länge mönster existerar.
Senast redigerad av ivanivan 2014-10-07 kl. 17:32.
Citera
2014-10-07, 17:43
Medlem
Citat:
Allt det du skriver efter "om vi föreställer oss att den inte skulle finnas" förutsätter att den finns så du följer inte din egen premiss

Min premiss är grundad i min perception av att det existerar en upplevelse om att det finns ett 'jag', som är någorlunda bestående över tid. Premissen gör alltså anspråk på att en viss upplevelse existerar, om den är illusorisk eller ej, spelar ingen roll för förnimmelsen som sådan. Existerar det inte hos dig en känsla av att finnas till?

Citat:
Som du säger så pånyttföds jaget hela tiden. Men jag undrar, pekar inte det på att det finns något permanent som finns i bakgrunden? En vägg som tapetseras varje sekund. Vad är denna vägg?

Antingen en vägg som tapetseras om; eller en ny vägg varje ögonblick, som är bedrägligt lik den föregående väggen.

Citat:
Jag kan inte svara på den frågan. Det är ett antagande att jaget bidrar till förbättrande i tillvaron. Varför skulle det krävs en illusion för att förbättra situationen?

Vad grundar du det på? Vad är det en ska åstadkomma? Vad för mål?

Evolutionära mekanismer skulle mycket väl kunna gynna organismer med en jag-upplevelse; eftersom att dessa har förmåga att skilja på jag och icke-jag och därmed kan avgöra vad som är gynnsamt för den egna personen, och vad som inte är det. Jag talar inte om något särskilt "mål" utan om naturligt urval.
Citera
2014-10-07, 17:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
"jag är så värdelös". Vem är tanken till? Vem är detta jag?

Ställ frågan, nästa gång du har en negativ tanke, "vem är tanken till?". Du får inget svar. Ändå är det någon som kan observera tanken. Är tanken till observatören? Vem är i så fall observatören?
Varför göra allt så svårt?

Antag att du heter Martin. Du sitter på en stol i ett i övrigt tomt rum. Jag kommer in i rummet och säger "tjena Martin". Du har då inga problem med att förstå att med "Martin" menar jag dig. Eftersom du är den person som lystrar till namnet Martin. Det behövs inget genomautistiskt tragglande för att förstå detta utan det sker omedelbart.
Citera
2014-10-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Antag att du heter Martin. Du sitter på en stol i ett i övrigt tomt rum. Jag kommer in i rummet och säger "tjena Martin". Du har då inga problem med att förstå att med "Martin" menar jag dig. Eftersom du är den person som lystrar till namnet Martin. Det behövs inget genomautistiskt tragglande för att förstå detta utan det sker omedelbart.

Är det samma sak att förstå att "det här är en sten" eller att "du är Martin" som att "jag är jag"? Jag menar att det är mer problematiskt att tala om identiteten hos någonting med självupplevd enhetlig existens över tid; som gör anspråk på att behålla samma identitet, även om konfigurationen av atomer som utgör objektet (i detta fall människokroppen) har förändrats.

En sten som grusas sönder kommer inte att fundera över om den förlorat sin tidigare identitet eller inte. Stenen har ingen möjlighet att avgränsa sin existens från övrig kringliggande materia.
Citera
2014-10-07, 18:22
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Beror på vad du menar med tänker. Jag säger att det finns mönster.
Mellan jag och singulariteten rinner floder, mönster.
Det kan vara så att mönsterna kommer ur singulariteten för att sedan falla/rinna tillbaka.
Så jag kan vara singulariteten.
Jag tror dock att jag är utanför den singularitet jag ser.
Så länge mönster existerar.
Varför tror du att du är utanför singulariteten? Det är dualism vilket jag anser är felaktigt. Tankarna är en produkt av intryck. Det vill säga att tankarna måste ha något att referera till för att existera i det objektiva. Så tanke och objekt är samma sak om båda existerar.

Vad menar du med mönster? Är mönster tankar?

Citat:
Evolutionära mekanismer skulle mycket väl kunna gynna organismer med en jag-upplevelse; eftersom att dessa har förmåga att skilja på jag och icke-jag och därmed kan avgöra vad som är gynnsamt för den egna personen, och vad som inte är det. Jag talar inte om något särskilt "mål" utan om naturligt urval.
Gräs har inte medvetande. Det bara växer. Trots det så sprider sig gräs snabbt. Det krävs alltså inget jag av ett grässtrå för att överleva/utvecklas. Jaget tycks enbart krävas när organismen når en viss komplexitet. Innan dess så överlever/utvecklas organismen utan jaget.
Citera
2014-10-07, 18:25
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Vad är det som är svårt?

Citat:
Det är bara ett inlärt beteende att reagera på Martin. Namnet kunde lika gärna vara Svante eller Patrik. Vem är det som reagerar på Martin?
Citera
2014-10-07, 18:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Är det samma sak att förstå att "det här är en sten" eller att "du är Martin" som att "jag är jag"? Jag menar att det är mer problematiskt att tala om identiteten hos någonting med självupplevd enhetlig existens över tid; som gör anspråk på att behålla samma identitet, även om konfigurationen av atomer som utgör objektet (i detta fall människokroppen) har förändrats.

En sten som grusas sönder kommer inte att fundera över om den förlorat sin tidigare identitet eller inte. Stenen har ingen möjlighet att avgränsa sin existens från övrig kringliggande materia.
Självupplevd existens? Du är ju egentligen den som definieras utifrån. Du kanske upplever dig själv som något annat "egentligen", men det är ju ett högmodets bländverk; du är endast din fysiska existens och inget annat.

Att Martin har en möjlighet att begrunda sin egen existens gör varken till eller från, just eftersom den möjligheten är en del av hans (rent fysiska) existens.
Citera
2014-10-07, 18:30
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Vad är det som är svårt?

Det är bara ett inlärt beteende att reagera på Martin. Namnet kunde lika gärna vara Svante eller Patrik. Vem är det som reagerar på Martin?
Det svåra är tydligen att klargöra vem som reagerar på "Martin". Det är Martin som reagerar på "Martin". Ja, det är ett inlärt beteende, men det spelar ingen roll: Definitionen av Martin är ju "den person som reagerar på 'Martin'". Då reduceras argumentet att den reaktionen är inlärd bara till att Martin är den som genom sina erfarenheter lärt sig vara Martin. Han agerar, tänker, osv. som Martin för att han är Martin. Detta är trivialt.

Att tänka att man är speciell bara för att man inte är Martin (eller Svante, eller Patrik, osv...) är en helt annan sak, men jag tror att vi är överens om att så inte är fallet. Säg till om du inte håller med.
Citera
2014-10-07, 18:57
Medlem
Citat:
Självupplevd existens? Du är ju egentligen den som definieras utifrån. Du kanske upplever dig själv som något annat "egentligen", men det är ju ett högmodets bländverk; du är endast din fysiska existens och inget annat.

Att Martin har en möjlighet att begrunda sin egen existens gör varken till eller från, just eftersom den möjligheten är en del av hans (rent fysiska) existens.

Om jag förstår, i detalj, hur en fladdermushjärna fungerar, vet jag då hur det är att vara en fladdermus? Jag vill mena att det finns en skillnad mellan inre och yttre data; mellan hjärna och mentala tillstånd; även om det ena ger upphov till det andra.
Citera
2014-10-07, 18:58
Medlem
Citat:
Varför tror du att du är utanför singulariteten? Det är dualism vilket jag anser är felaktigt. Tankarna är en produkt av intryck. Det vill säga att tankarna måste ha något att referera till för att existera i det objektiva. Så tanke och objekt är samma sak om båda existerar.

Vad menar du med mönster? Är mönster tankar?

Jag tror att jag, här vid datorn, är en del av singulariteten, inte hela singulariteten.
Utanför huvudpoolen så att säga.
Jag ser tankar som formad fantasi. Mönster.
Vi kan bygga nya, blanda gamla eller förstöra existerande mönster.
Precis som tanken tar form utanför mig, tar jag form utanför singulariteten.
Citera
2014-10-07, 19:18
Medlem
Citat:
Min premiss är grundad i min perception av att det existerar en upplevelse om att det finns ett 'jag', som är någorlunda bestående över tid.
Problematiken var att du skrev "om vi låtsas att jag inte finns" och sen lät bli att låtsas att 'jag' inte finns. Att du har 'jag' som premiss i vanliga fall är väl en annan sak!
Citat:
Existerar det inte hos dig en känsla av att finnas till?
Hos vem? Blir det någon egentlig skillnad i frågan om du tar bort det fetmarkerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in