• 5
  • 6
2014-10-09, 14:21
Medlem
nemohoezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Den andra gången talar vi om Martins reaktion på sitt eget namn: den process som gör att man reagerar på sitt eget namn är ett exempel på en tanke. Det spelar ingen roll om det är uppenbart för mig att det är medvetet, eftersom de kemiska och elektriska processer som sker i hjärnan när man reagerar på sitt eget namn är just tankar.

En reagerar på sitt namn på grund av kemi och elektricitet. Men vad berättar det om själva processen, att namnge? Borde inte namnet vara illusion? Hur kommer de sig att kemin och elektriciteten påverkas av det illusoriska?
Citera
2014-10-09, 14:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemohoez
En reagerar på sitt namn på grund av kemi och elektricitet. Men vad berättar det om själva processen, att namnge? Borde inte namnet vara illusion? Hur kommer de sig att kemin och elektriciteten påverkas av det illusoriska?
Personen har memorerat namnet, antingen medvetet eller genom att bli kallad så många gånger. Namnets fysiska form är ju vibrationer i luften; dessa översätts till elektriska signaler inne i örat.

Namn är ju inte illusoriska; de finns som aktiv data i ljudvågor (luftvibrationer) och som passiva mönster i minnet. När signalerna från örat matchar (efter filtrering) mönstret i minnet startas en process som gör att man reagerar på att man hörde sitt namn.
Citera
2014-10-09, 21:31
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Fast nej, den fysiska personen är Martin. Martins medvetande, det du troligen kallar för Martin, är nämligen en helt fysisk process som försiggår inuti Martins hjärna. Dvs. där du bara räknar kemikalier och elektrisk laddning som rör sig i hjärnan utökar jag bara Martin genom att även räkna med resten av kroppen.
»Martins medvetande« är felaktigt. Det uttalandet medför att det finns en Martin som har ett medvetande. Det vill säga dualism. Mer korrekt är att det finns ett medvetande som har Martin. Detta är i sin tur också felaktigt då det inte finns någon som har något.

Citat:
Hur Martin tänker är dock en mycket mer omfattande fråga, som folk går på universitet i flera år för att ens börja förstå (neurofysiologi osv).
Eller så är det en fråga som inte går att svara på då det inte finns någon Martin som tänker. Varför skulle det krävas en tänkare för att tänka?

Citat:
Nej, tänkaren existerar även när han inte aktivt tänker.
Hur då? Tänkaren existerar när tanken att en tänkare existerar. Annars finns inte tänkaren. Simpelt.
Citera
2014-10-13, 10:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
»Martins medvetande« är felaktigt. Det uttalandet medför att det finns en Martin som har ett medvetande. Det vill säga dualism. Mer korrekt är att det finns ett medvetande som har Martin. Detta är i sin tur också felaktigt då det inte finns någon som har något.

Eller så är det en fråga som inte går att svara på då det inte finns någon Martin som tänker. Varför skulle det krävas en tänkare för att tänka?

Hur då? Tänkaren existerar när tanken att en tänkare existerar. Annars finns inte tänkaren. Simpelt.
Hm - jag ser det som att Martin (dvs. kroppen i sin helhet) har ett medvetande (eftersom medvetandet utgörs av kemiska och elektriska komponenter i kroppens hjärna, dvs. det är rent fysiskt en del av kroppen).

Varför skulle det finnas en tänkare för att tänka? Jo, en tanke är en fysisk process och måste fortgå i någon form av maskin (biologisk sådan) där tankar överhuvudtaget kan fortgå. Denna maskin kallar vi hjärna och den sitter i den kropp vi kallar Martin. Alltså måste det finnas en Martin för att Martin ska kunna tänka.
Man kan ju i och för sig fråga sig om det skulle kunna finnas icke-fysiska tankar. De skulle i så fall vara icke-biologiska, och det återstår att bevisa att icke-biologiska tankar kan existera.

Det stämmer att en tänkare inte är en tänkare när han inte tänker, däremot kan fysiska föremål som är (eller har varit) kapabla att tänka, existera även när dessa inte tänker.
Citera
2014-10-20, 21:17
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Hm - jag ser det som att Martin (dvs. kroppen i sin helhet) har ett medvetande (eftersom medvetandet utgörs av kemiska och elektriska komponenter i kroppens hjärna, dvs. det är rent fysiskt en del av kroppen).
Jag tycker av vi bör sätta upp en vägg mellan namnet Martin och kroppen. Martin är en tanke. Kroppen är verklig. Kroppen är en del av den komplexitet som universum hela tiden utvecklar. Martin är namn vi använder för att identifiera just denna kropp. Kroppen i sig är inte Martin. Kroppen i sig är bara en kropp.

Citat:
Varför skulle det finnas en tänkare för att tänka? Jo, en tanke är en fysisk process och måste fortgå i någon form av maskin (biologisk sådan) där tankar överhuvudtaget kan fortgå. Denna maskin kallar vi hjärna och den sitter i den kropp vi kallar Martin. Alltså måste det finnas en Martin för att Martin ska kunna tänka.
Det behövs en kropp. Ingen Martin. Inget jag. Tankarna dyker ändå upp.

Citat:
Det stämmer att en tänkare inte är en tänkare när han inte tänker, däremot kan fysiska föremål som är (eller har varit) kapabla att tänka, existera även när dessa inte tänker.
De fortsätter att existera ur en extern synvinkel . Det betyder inte att objekt i sig vet om sin egen existens. Dina tankar dyker upp hela tiden. Det finns inget "jag" som tänker tankarna. Det är illusionen om att det finns ett "jag" som tänker som skapar lidande, otillfredsställelse osv. D.v.s egot. Och detta jag existerar bara när tanken jag existerar.
Citera
2014-10-21, 10:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag tycker av vi bör sätta upp en vägg mellan namnet Martin och kroppen. Martin är en tanke. Kroppen är verklig. Kroppen är en del av den komplexitet som universum hela tiden utvecklar. Martin är namn vi använder för att identifiera just denna kropp. Kroppen i sig är inte Martin. Kroppen i sig är bara en kropp.
Ok. Jag använde "Martin" som tanken, etiketten, namnet, och Martin som själva kroppen som etiketten tillhör. Syntaxen spelar inte så stor roll här.

Citat:
Det behövs en kropp. Ingen Martin. Inget jag. Tankarna dyker ändå upp.
Du säger det, men hur menar du? En tanke är en rent fysisk process. Jag menar detta bokstavligen: inte att tanken representeras av en fysisk process utan att den är en fysisk process. Utan en kropp som den kan försiggå i kan den inte finnas, ungefär som att en målning inte kan finnas utan duken den är målad på.

Citat:
De fortsätter att existera ur en extern synvinkel . Det betyder inte att objekt i sig vet om sin egen existens. Dina tankar dyker upp hela tiden. Det finns inget "jag" som tänker tankarna. Det är illusionen om att det finns ett "jag" som tänker som skapar lidande, otillfredsställelse osv. D.v.s egot. Och detta jag existerar bara när tanken jag existerar.
Det beror på vad du menar med "jag" - det finns ingen metafysisk sak som svävar inuti ditt huvud och tänker tankar, såklart, även om det känns så ibland. Det finns dock en kropp som dina tankar finns i. Den kroppen är det riktiga "jag", även om den inte har de egenskaper som man tillskriver till "jaget".
Martin däremot finns ju inte, vi hittade ju på honom för vårt tankeexperiment, och alla tankar han tänker är egentligen våra tankar. Så även hans kropp (det jag kallar Martin).
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in