Citat:
Ursprungligen postat av
Pendek
Jag tycker av vi bör sätta upp en vägg mellan namnet Martin och kroppen. Martin är en tanke. Kroppen är verklig. Kroppen är en del av den komplexitet som universum hela tiden utvecklar. Martin är namn vi använder för att identifiera just denna kropp. Kroppen i sig är inte Martin. Kroppen i sig är bara en kropp.
Ok. Jag använde "Martin" som tanken, etiketten, namnet, och Martin som själva kroppen som etiketten tillhör. Syntaxen spelar inte så stor roll här.
Citat:
Det behövs en kropp. Ingen Martin. Inget jag. Tankarna dyker ändå upp.
Du säger det, men hur menar du? En tanke är en rent fysisk process. Jag menar detta bokstavligen: inte att tanken representeras av en fysisk process utan att den är en fysisk process. Utan en kropp som den kan försiggå i kan den inte finnas, ungefär som att en målning inte kan finnas utan duken den är målad på.
Citat:
De fortsätter att existera ur en extern synvinkel . Det betyder inte att objekt i sig vet om sin egen existens. Dina tankar dyker upp hela tiden. Det finns inget "jag" som tänker tankarna. Det är illusionen om att det finns ett "jag" som tänker som skapar lidande, otillfredsställelse osv. D.v.s egot. Och detta jag existerar bara när tanken jag existerar.
Det beror på vad du menar med "jag" - det finns ingen metafysisk sak som svävar inuti ditt huvud och tänker tankar, såklart, även om det känns så ibland. Det finns dock en kropp som dina tankar finns i. Den kroppen är det riktiga "jag", även om den inte har de egenskaper som man tillskriver till "jaget".
Martin däremot finns ju inte, vi hittade ju på honom för vårt tankeexperiment, och alla tankar han tänker är egentligen våra tankar. Så även hans kropp (det jag kallar Martin).