2014-10-06, 15:47
Medlem
Har tänkt köpa graduerade gråfilter men har sett att Lee är otroligt dyrt.
Skulle vilja ha ett filter med 10stop för långa exponeringar, men även 2 hard graduated och 2 soft graduated i olika styrkor. Om jag ska köpa det via Lee kommer det kosta 3000-4000 om inte mer.
Vet ni några filter jag kan köpa istället för Lee så jag slipper lägga ner massa tusenlappar? Hört något om Cokin.

Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av andra filter eller tips?

Tack
Citera
2014-10-06, 18:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flooberg
Har tänkt köpa graduerade gråfilter men har sett att Lee är otroligt dyrt.
Skulle vilja ha ett filter med 10stop för långa exponeringar, men även 2 hard graduated och 2 soft graduated i olika styrkor. Om jag ska köpa det via Lee kommer det kosta 3000-4000 om inte mer.
Vet ni några filter jag kan köpa istället för Lee så jag slipper lägga ner massa tusenlappar? Hört något om Cokin.

Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av andra filter eller tips?

Tack
Vad ska du använda dem till? Tio bländarsteg är skitmycket. Vad är det för motiv som blir bättre av att ta ner en del av bilden tio bländarsteg, oavsett exponeringstid? Normalt använder man ju graderade gråfilter för att ta ner ljusstyrkan på himlen, men då brukar tre bländarsteg räcka för rätt effekt. Och gäller det landskap tar jag två exponeringar och blandar dem i Photoshop i stället för att jiddra med graderade gråfilter.
Citera
2014-10-06, 18:21
Medlem
Paijters avatar
Glasfilter är vad du är ute efter. Glöm allt annat. Jag kör Tiffen halvtonat ND-filter i lee-hållaren, men med pris därefter. Jag har även Hitech plastfilter som är bra i början tills man repar itu dem. Nuförtiden säljer Hitech även glasfilter, och priset är inte så farligt.
Du ser vilka som är gjorda i glas och vilka som är gjorda i plast.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tio bländarsteg är skitmycket.
Jag läser det som ett gråfilter och inte ett halvtonat gråfilter. Då ter det sig mer logiskt.
Senast redigerad av Paijter 2014-10-06 kl. 18:25.
Citera
2014-10-06, 18:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Glasfilter är vad du är ute efter. Glöm allt annat. Jag kör Tiffen halvtonat ND-filter i lee-hållaren, men med pris därefter. Jag har även Hitech plastfilter som är bra i början tills man repar itu dem. Nuförtiden säljer Hitech även glasfilter, och priset är inte så farligt.
Du ser vilka som är gjorda i glas och vilka som är gjorda i plast.

Jag läser det som ett gråfilter och inte ett halvtonat gråfilter. Då ter det sig mer logiskt.
Om det rör sig om ett vanligt gråfilter, och inte om ett halvtonat, är det en helt annan sak, det har du rätt i - även om jag brukar klara mig med sex steg. Men då är jag oftast bara ute efter att få ner slutarhastigheten till nåt som den externa blixten synkar med när jag kör upplättningsblixt och kort skärpedjup.
Citera
2014-10-06, 20:15
Medlem
Beror lite på hur noga du är med färgåtergivning. Har testat både Cokin (P120 och P121) och Lee (Soft grad 0.6) och ser skillnad på hur färgtoner. Cokin har en tendens att inte vara helt neutralt och det kan i vissa fall vara klurigt att kompensera för i efterbehandlingen.

Om du skaffar filter, glöm inte att först kolla hur mycket hållaren vinjetterar. Cokinhållaren, den för 8x10 cm, är inget bra ihop med fullformat och brännvidder under 24-30 mm någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in