Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-07, 09:25
Medlem
Mycket diskussion om sambolagen. Vid en separation delas bohaget (hus och hem) upp 50/50 mellan sambor. Att bo ihop innebär inte per automatik att man är sambor. Det finns kriterier. Dessutom om man inte registrerat sig som sambor (typ partnerskap eller likn) så tar det ca 5 år innan man räknas som sambor. Sambolagen är "starkare" än äganderättslagen. Alltså måste den skrivas bort (om man vill äga annat än 50/50) med ett avtal (fixar man tillsammans hos en advokat innan man köper bostaden).
Att man står gemensamt på lånet betyder inget vad det gäller ägande förhållandet. Man kan inte räkna halva lånet som en del i ägandet. Efter som man där äger del i en skuld. Skulden står utanför fastigheten. Lagfarten ger banken första rätt till del av fastigheten som säkerhet för lånet.

Så det är bara den delen man betalar som insats som faktiskt kan räknas som ägarandel. Detta blir något skevt om TS lägger 400' och flickvännen 50' så blir ägandet 89%/11%. Om båda tjänar ungefär samma och man amorterar så kommer detta snabbt ändras eftersom det är så små summor. Man måste då skriva om ägarandelen hela tiden, vilket kan vara jobbigt.

Låt säga att ägandet är 50/50 och flickvännen lånat 175' av TS. Det är en revers (skuldbrev) skrivet (mha advokat) så lägger båda 250' i inköpet av fastigheten. Det tillkommer ca 1,5% avgifter för lagfart och pantbrev som man inte får tillbaka. Vid eventuell försäljning så kommer nya köparens bank lösa TS+flickvänn:s lån och överskjutande vinst delas 50/50 mellan ägarna. Därefter skall flickvännen betala 175' till TS plus ränta. Vid en vinst så är detta inget problem. Men vid en förlust så blir det värre, då flickvännen bara tillförde 50' så är det stor risk att hon hamnar på minus efter hon betalat sin skuld till TS. TS å andra sidan kommer få tillbaka sina 175' oavsett vad förlusten blir eftersom flickvännen är skyldig honom med eller utan hus. Så hans 175' är så att säga säkrade utanför köpet.

Man kan också tänka som så att: en fastighet köpes för 2 milj. TS lägger 400, flickvännen 50' de tar då ett gemensamt lån på 1550000:-. Lånar alltså 775000 var.
TS: 775000+400000=1175000 flickvän 775000+50000=825000
Alltså ägande TS:59% Flickvän 41%

Gör man på detta viset så kommer följande ske vid en försäljning, antag (+10%) försäljningspris 2 200 000:-

Köparens bank löser lånet på 1550000 kvar är då 650000:- dessa skall då delas upp mellan ägarna 59/41. Alltså TS får 383500:- och flickvän 266500:-. Eftersom TS sköt in 400' har han förlorat 16500:- men flickvännen gick plus 216500:- eftersom hon bara lade 50' i början. I denna beräkning så är inte lagfart och pantbrev inräknade vilket är ca 30000:- det blir TS som betalar dem till 90% och de är en avgift som försvinner.

Om man istället äger 90/10 så kommer ägarandelen stämma vid en försäljning, TS får 90% av en ev vinst men också en förlust. Å andra sidan kommer flickvännen stå som lika ansvarig på ett lån av 1550000:- men äger bara 10% av fastigheten vilket är en stor risk för henne. TS utnyttjar då flickvännens "säkerhet" att kunna ta ett större lån till en fastighet han inte kunnat köpa utan hennes "del" i lånet och får dessutom 90% av intäkterna av en värdeökning. Det är ägarnas lön som är grunden till storleken på lånet. Ju större lån ju större fastighet och större vinst/förlust. Då fastigheter inte drastiskt ändrar värde så kommer TS inte förlora pengar han inte har, flickvännen riskerar att hamna på minus. Det tar mycket lång tid att betala av en skuld på 250000:- för en ensam person i yngre medelåldern och det hindrar en från att både köpa nytt och hyra. Flickvännen tar då en mycket stor risk med ett 90/10 upplägg.

Alltså största problemet med att köpa en fastighet är inte fastigheten det är personen man köper den med. Man måste kunna lita på att den personen inte sticker. Säkraste är att man gifter sig och skaffar barn och ser till att vara trevliga mot varandra, då är det säkrare att köpa något tillsammans. Annars skulle jag enbart råda till 50/50 ägande. Jag avråder flickvännen från att låna pengarna av TS eftersom hon då blir livegen. I en situation där förhållandet sviktar och fastighetsmarknaden är i en svacka, kan hon inte flytta eftersom hon då inte har råd. TS å andra sidan kan bete sig hur som eftersom han vet att hon inte har råd att lämna honom.

Allt detta förutsätter att man först har avtalat bort sambolagen, inte har barn tillsammans och inte är gifta.

Än en gång ursäkta för en lång text.
Citera
2014-10-07, 13:26
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAnka
Mycket diskussion om sambolagen. Vid en separation delas bohaget (hus och hem) upp 50/50 mellan sambor. Att bo ihop innebär inte per automatik att man är sambor. Det finns kriterier. Dessutom om man inte registrerat sig som sambor (typ partnerskap eller likn) så tar det ca 5 år innan man räknas som sambor. Sambolagen är "starkare" än äganderättslagen. Alltså måste den skrivas bort (om man vill äga annat än 50/50) med ett avtal (fixar man tillsammans hos en advokat innan man köper bostaden).
Se 1 § SamboL: att stadigvarande bo ihop, ha ett parförhållande och gemensamt hushåll innebär att man är sambor i sambolagens mening. Du verkar inte ha koll på juridiken alls, varifrån får du dina påståenden? Ett partnerskap är den gamla benämningen på "äktenskap" för homosexuella, benämningen används idag endast på homosexuella par som inte velat ändra juridiskt till ett äktenskap.

5 år har du också trollat fram ur tomma intet. Se RH 2005:34, där räckte endast 11 veckor för att ett par skulle räknas som sambor. Man gör som sagt en helhetsbedöming av samtliga omständigheter.

Vad är äganderättslagen? Vad menar du med att Sambolagen skulle vara starkare än denna s.k. äganderättslag? Det finns ingen lag med det namnet. Sambolagen reglerar inte ägandeförhållanden överhuvudtaget, det är snarare ett framtida anspråk på halva gemensamma bostaden och bohaget, oavsett vem som äger det.

Sluta hitta på saker om du inte har någon koll, du gör ju TS en skaplig björntjänst om du skriver ett inlägg som ser någorlunda trovärdigt ut, men som är utan källor och vid en närmare granskning visar sig vara rena påhitt.
Citera
2014-10-07, 16:31
Medlem
frdks avatar
Nu är jag inte jur men hur många rader behöver ni för att signera en överenskommelse att ta tillbaka varandras insatser från försäljning.
Ev vinst /förlust delas lika. Väljer ni tillsammans att köpa ett hus så kan ni väll dela resultatet, mig veta kommer det vara hennes förtjänst att huset inte ser ut som ett epa hak när ni till sist går isär och ingen har råd bo kvar. Det lär definitivt höja priset mer än ev insats TS porrspotisar i sovrumet bidrar med (inget ont om porrspottisar)
Senast redigerad av frdk 2014-10-07 kl. 16:36.
Citera
2014-10-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Är det så lätt att få ett lån på 500.000 ?

Det är nog inga svårigheter, förutsatt att man har basbeloppet för lånet(10-15%?) samt ordnad ekonomi
Senast redigerad av Bazzination 2014-10-07 kl. 18:00.
Citera
2014-10-07, 18:31
Medlem
svenskbacks avatar
Gör det inte svårt för dig, köp själv.
Citera
2014-10-07, 20:43
Medlem
FWIWs avatar
Skriv en dåligt underbygg avhandling från 2002 om hur din partner inte "har koll på privatekonomin" och betona hur detta är ett strukturellt problem att ditt partners kön investerar mindre av sina tillgångar än ditt eget kön.

EDIT: Ojdå, förlåt, såg nu att du skrivit din "flickvän". Det innebär att du har fel kön för att kunna få några ryggdunkningar från dina medelklasskompisar.
Citera
2014-10-09, 22:41
Medlem
snelpolaks avatar
Skriv ett samboavtal, annars får hon halva (och eventuellt även rätten att bo kvar i den) vid separation.

/thread
Citera
2014-10-10, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Se 1 § SamboL: att stadigvarande bo ihop, ha ett parförhållande och gemensamt hushåll innebär att man är sambor i sambolagens mening. Du verkar inte ha koll på juridiken alls, varifrån får du dina påståenden? Ett partnerskap är den gamla benämningen på "äktenskap" för homosexuella, benämningen används idag endast på homosexuella par som inte velat ändra juridiskt till ett äktenskap.

5 år har du också trollat fram ur tomma intet. Se RH 2005:34, där räckte endast 11 veckor för att ett par skulle räknas som sambor. Man gör som sagt en helhetsbedöming av samtliga omständigheter.

Vad är äganderättslagen? Vad menar du med att Sambolagen skulle vara starkare än denna s.k. äganderättslag? Det finns ingen lag med det namnet. Sambolagen reglerar inte ägandeförhållanden överhuvudtaget, det är snarare ett framtida anspråk på halva gemensamma bostaden och bohaget, oavsett vem som äger det.

Sluta hitta på saker om du inte har någon koll, du gör ju TS en skaplig björntjänst om du skriver ett inlägg som ser någorlunda trovärdigt ut, men som är utan källor och vid en närmare granskning visar sig vara rena påhitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Modnar

Jasså!?
Det stämmer att jag inte är jurist, men det behöver man inte vara för att ha erfarenhet av hur det går till i verkligheten. Du kan ju inte bara läsa lagtexter....du måste ju ha koll på praxis. Det räcker inte att leva ihop 11 veckor sedan har man rätt till halva bostaden, är du dum på riktigt? Man måste leva i en kärleksrelation i 5 år för att ha rätt till halva bohaget vid en eventuell bodelning. Men om man är registrerade partners så går det fortare.

Dessutom måste man veta hur rättsprocesser går till. Hur man bevisar saker och ting. Så skaffa dig lite livserfarenhet innan du kraxar upp dig. Att det är uppdelningen vid en eventuell separation vi talar om är ju underförstått. TS vill ju äga STÖRRE andel och då blir ju Sambolagen ett problem om den inte avtals bort. Alltså står samägande emot sambolag.....det har nog alla förstått utom du!? Vad jag avsåg var Samäganderättslagen Lag (1904:48 s.1) , ursäkta min icke 100% korrekta benämning, men alla utom torra lag nissar fattar nog ändå. Jag hävdar ändå att jag har rätt i mina påstående efter 3 år av rättsprocesser så lär man sig endel....även om man inte är jurist. Så TS bör nog lyssna på folk med erfarenhet istället för att läsa rå lagtext.

Är det referenser du vill ha så håll tillgodo.....fjant.

https://lagen.nu/begrepp/Sambo
En person som stadigvarande bor tillsammans med annan person i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
Begreppet defineras i 1 § sambolagen (2003:376). För att falla in under denna definition ska samboendet ha en viss varaktighet, eller åtminstone vara avsett att ha det.

http://www.svaronline.se/sambo.htmlVid en bodelning kan jämkning ske om det framstår som oskäligt att samboegendomen skall delas lika på grund av ett kortvarigt förhållande (kortare än 5 år). Enligt praxis kommer delningen då att jämkas så att 20 procent av vardera partens egendom skall delas lika per år som förhållandet varat.

Sambolag (2003:376)
Vad som avses med sambor
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

http://www.dn.se/ekonomi/sambolagen-ger-samre-skydd-an-manga-tror/
Det innebär att paret måste ha skaffat bostaden för att bo i den tillsammans för att båda ska ha samma rätt till den. Den som flyttar in i ett hus eller en lägenhet som partnern äger får alltså inte automatiskt rätt till halva bostaden vid separation eller dödsfall.

https://lagen.nu/1904:48_s.1#P19S1
Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt
19 § 2 st
Beträffande egendomsförhållanden som rör makar, sambor, delägare i oskiftat dödsbo, bolagsmän, redare som ingått överenskommelse om partrederi eller deltagare i samma gruvrörelse finns särskilda bestämmelser.

Lite mer att läsa om sambolagen....för vanligt folk.

http://www.dn.se/ekonomi/sambolagen-ger-samre-skydd-an-manga-tror/
Det innebär att paret måste ha skaffat bostaden för att bo i den tillsammans för att båda ska ha samma rätt till den. Den som flyttar in i ett hus eller en lägenhet som partnern äger får alltså inte automatiskt rätt till halva bostaden vid separation eller dödsfall.
Citera
2014-10-10, 06:33
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
du köper på egen hand. hon bor hos dig.

sen finns två alternativ:

1) hon betalar halva din avgift (alltså hon bidrar inte med tex amorteringen på dina lån).
2) hon betalar halva din månadskostnad (dvs hon betalar hälften av vad dina lån och dyl kostar i månaden).

om ni väljer alt 2 så har hon också del i eventuell framtida vinst (men hon behöver inte gå in och täcka en eventuell förlust för den risken tar du i och med att det hela är din idé och du som är beredd att ta en risk för att göra ett klipp).

Chans till vinst helt riskfritt, medan ägaren kan förlora i princip allt..

Ja hade låtit henne betala endast halva månadsavgiften, MEN matinköp
Hon överför hyra till ägaren och handlar ex mat med sitt egna kort.
Ägaren står själv för resterande bostadskostnader.. bättre juridiskt!
Citera
2014-10-10, 10:21
Medlem
docktorhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Jag pluggar idag i staden jag och min flickvän är uppväxta i. Min flickvän pluggar på annan ort och när hon är klar till årsskiftet vill vi flytta ihop. I dagens läge har jag ett bundet kapital på ca 300 tkr i en bostadsrätt i en större svensk stad och utöver det ca 60-70 på banken. Jag har fått sparat åt mig, sparat mycket själv, gjort en vinst i mitt förra boende och knappt rest någonting. Då jag har ett brinnande intresse för bostadsmarknaden i min stad, och investeringar i den, lusläser jag allt dag in och dag ut då jag ser möjligheterna i att tjäna pengar. Något hon vet att jag redan gjort och brinner för nåt helt otroligt.

Problemet är att min nuvarande lägenhet (bostadsrätt) är för liten för att bo i tillsammans. Jag vill att vi ska köpa en ny lägenhet men hon känner inte att hon vill att vi ska köpa något tillsammans då hennes sparkapital ligger på ca 50 tkr och vill inte att jag ska betala för henne (även om vi delar på den totala månadskostnaden). Jag kan inte klandra henne då jag troligtvis hade sagt likadant då jag också hade velat bevisa för mig själv att jag kan fixa det på egen hand. Men ändå känner jag mig idag bunden och instängd i situationen som jag snart kommer att hamna i.

Hur hade ni gjort?

Lita aldrig på ett fruntimmer.....
Ordspråk et bor en hora i varje fruntimmer bara en tidsfråga innan hon kryper fram.
Dela INTE dina pengar med henne.....du kommer tacka mig innan du ligger i graven och spar detta ordspråk hur än jävla kär du är
Citera
2014-10-10, 12:02
Medlem
Skriv ett samboavtal innan ni köper!!!
Citera
2014-10-10, 16:50
Medlem
Tronkans avatar
alt 1:
gå in %sats i fastigheten. så vid försäljning, ev vinst så får du ut den större %-satsen.

alt 2:
Eller bara: du går in med dina 300-400,000 kr och säger (dessa pengar är mina och ska vara mina vid ev. försäljning). allt vinst utöver delar vi på.

Därefter gör ni upp ett samboavtal.

3:e alternativet:
Du köper den, du betalar lånen i sig och ni splittar på avgiften till föreningen & övriga kostnader såsom El, internet (om inte BRFen står för det) osv. och du tar hela vinsten vid ev. försäljning.
Eftersom hon endast betalar 50% utav avgiften så ska hon heller inte ha några pengar i efterhand.
Avgiften ligger många gånger längre än vad många HR gör i hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in