Citat:
Ursprungligen postat av
skumbananerna
Jag pluggar idag i staden jag och min flickvän är uppväxta i. Min flickvän pluggar på annan ort och när hon är klar till årsskiftet vill vi flytta ihop. I dagens läge har jag ett bundet kapital på ca 300 tkr i en bostadsrätt i en större svensk stad och utöver det ca 60-70 på banken. Jag har fått sparat åt mig, sparat mycket själv, gjort en vinst i mitt förra boende och knappt rest någonting. Då jag har ett brinnande intresse för bostadsmarknaden i min stad, och investeringar i den, lusläser jag allt dag in och dag ut då jag ser möjligheterna i att tjäna pengar. Något hon vet att jag redan gjort och brinner för nåt helt otroligt.
Problemet är att min nuvarande lägenhet (bostadsrätt) är för liten för att bo i tillsammans. Jag vill att vi ska köpa en ny lägenhet men hon känner inte att hon vill att vi ska köpa något tillsammans då hennes sparkapital ligger på ca 50 tkr och vill inte att jag ska betala för henne (även om vi delar på den totala månadskostnaden). Jag kan inte klandra henne då jag troligtvis hade sagt likadant då jag också hade velat bevisa för mig själv att jag kan fixa det på egen hand. Men ändå känner jag mig idag bunden och instängd i situationen som jag snart kommer att hamna i.
Hur hade ni gjort?
Ta en hyresrätt i ett halvår/år och se därifrån vart det går om ni absolut inte kan klämma ihop er i din lägenhet. Hon kanske inte vill tillbaka till hemstaden, kanske vill ut och resa eller inte vill binda ner sig i en bostad så fort hon är klar med skolan, vill hon ens jobba i staden?
Snacka med henne så du får en klar bild på hur hela läget ser ut samt hur hon resonerar, hade det varit jag hade jag frågat om hon vill bo i den lägenheten "jag" har eller ta en hyresrätt om hon är osäker på vart hon får jobb samt om hon t.ex vill ut o resa och inte binda sig