Har hört yngre barn som har sovit med en kudde mellan benen för att det ska kännas som en trygghet- substitut till blöja eller liknande?
Kanske handen skapade samma känsla utav trygghet.
Troligtvis gjorde hon det för att du bad henne och sa nej när det blev konstigt.
Har svårt att tro att en förälder gör så av fel anledning men känns det jobbigt så ta upp det.
Dumt att känna ångest och skapa sig en egen bild utav situationen utan att se det ur de två olika perspektiven (ditt och din mammas).
Du behöver inte alls vara orolig!!!
Jag är nästan helt helt säker på att hon bara velat ge dig trygghet. Jag har själv två söner som är äldre än du var. Barn gör en hel massa saker som kan ses som underliga, men som förälder så skyddar man dem och låter de få göra allt det där utan att lägga en massa värderingar och tankar om det. Barndomen ska vara en frizon från att behöva känna skuld och ånger. Jag gissar att du ville att hon skulle hålla dig så, eller att hon märkte att du blev trygg av det. Det var bara därför hon gjorde det, hon har ju också sagt nej, kanske när hon tänkte att du var för stor eller att hon var rädd för att du skulle minnas det som fel.
Så mitt tipps är att du helt släpper det, du kommer förstå vad jag menar den dag du själv blir mamma.
Du behöver inte alls vara orolig!!!
Jag är nästan helt helt säker på att hon bara velat ge dig trygghet. Jag har själv två söner som är äldre än du var. Barn gör en hel massa saker som kan ses som underliga, men som förälder så skyddar man dem och låter de få göra allt det där utan att lägga en massa värderingar och tankar om det. Barndomen ska vara en frizon från att behöva känna skuld och ånger. Jag gissar att du ville att hon skulle hålla dig så, eller att hon märkte att du blev trygg av det. Det var bara därför hon gjorde det, hon har ju också sagt nej, kanske när hon tänkte att du var för stor eller att hon var rädd för att du skulle minnas det som fel.
Så mitt tipps är att du helt släpper det, du kommer förstå vad jag menar den dag du själv blir mamma.
Känns inte som det låg något sexuellt i situationen, om du frågar mig. Men du måste ju själv avgöra hur du ska göra. Du får vara försiktig med att konfrontera din mor direkt, baserat enbart på den historian, det blir ju en ganska grov anklagelse även om du bara vill fråga. Hon kommer garanterat bli sårad, och/eller oroa sig över hur du mår.
Ligger du vaken om nätterna på grund av detta så kanske du ska prata med någon oberoende expert/terapeut först, och höra vad de tycker. Det kanske hände mer saker som du förträngt, eller inte vill berätta här i detalj.
Ett alternativ är att du gräver i det från en annan vinkel. Fråga till exempel din mamma om din barndom och sovvanor, "jag minns att jag hade svårt att sova och du hjälpte mig och höll om mig, minns du mer?".
Senast redigerad av VoxPopulis 2014-10-06 kl. 00:29.
Terapi är bra! Det är inget negativt i det utan bara ett sätt att utforska sig själv och lära sig mer om sitt sinne. Kanske du i första hand borde ta reda på varför du känner så istället för att direkt konfrontera henne.
Hej! Tack för alla svar.
Jag tycker inte heller att det var något sexuellt, men jag tycker ändå att det är fel att ligga i sängen och hålla sin hand på sitt barns kön. Om det varit min pappa som hade handen på min snippa hade man kanske fått andra reaktioner?
Jag har pratat med henne nu i alla fall, hon sa förlåt och jag förlät henne. Allt känns väldigt bra nu!
Hej! Tack för alla svar.
Jag tycker inte heller att det var något sexuellt, men jag tycker ändå att det är fel att ligga i sängen och hålla sin hand på sitt barns kön. Om det varit min pappa som hade handen på min snippa hade man kanske fått andra reaktioner?
Jag har pratat med henne nu i alla fall, hon sa förlåt och jag förlät henne. Allt känns väldigt bra nu!
Vad hade hon för anledning till det då? Hur försvarade hon sig?
Det var faktiskt min pappa som gjorde det, men var så nojig att han skulle hitta den här tråden så jag ändrade historien lite.
Nu efter att vi har pratat kan jag dock gå vidare och det känns bättre.
Senast redigerad av dontkidyourself 2014-10-06 kl. 03:14.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!