• 1
  • 2
2014-10-05, 19:03
Medlem
Tnkte att vi kunde ha en egen trd fr hur ebola behandlas i massmedierna.

Vilka frgor som stlls, vilka som inte stlls, hur man prioriterar och varfr, vilka kllor som r plitliga inom nyhetsfrmedlingen etc.

Sjlv sls jag av att mnga massmedier visserligen behandlar ebola som en allvarlig sjukdom, men ingen i media stller frgan - varfr stnger vi d inte vra grnser? Min pong r inte att det r nt jag tycker man borde gra, men jag finner det mrkvrdigt att frgan inte tas upp.

nd r det vad folk i gemen frst kommer att tnka p, vilket framgr av kommentarerna till snart sagt vilken artikel som helst om sjukdomen.
Hr ett exempel
http://news.yahoo.com/african-immigr...112456547.html

S gott som ALLA kommentarer stller sig skeptiska till nyttan med att prioritera oknda afrikaners knslor framfr personlig skerhet. Detta tas dock aldrig upp.

De afrikanska invandrarnas bekymmer att knna sig krnkta r lngt viktigare fr journalisten n att frhindra att den ddliga sjukdomen sprids.

Varfr? Om det rder skarpt lge, kan vi lita p journalisterna?
Citera
2014-10-05, 19:12
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xop
Tnkte att vi kunde ha en egen trd fr hur ebola behandlas i massmedierna.

Vilka frgor som stlls, vilka som inte stlls, hur man prioriterar och varfr, vilka kllor som r plitliga inom nyhetsfrmedlingen etc.

Sjlv sls jag av att mnga massmedier visserligen behandlar ebola som en allvarlig sjukdom, men ingen i media stller frgan - varfr stnger vi d inte vra grnser? Min pong r inte att det r nt jag tycker man borde gra, men jag finner det mrkvrdigt att frgan inte tas upp.

nd r det vad folk i gemen frst kommer att tnka p, vilket framgr av kommentarerna till snart sagt vilken artikel som helst om sjukdomen.
Hr ett exempel
http://news.yahoo.com/african-immigr...112456547.html

S gott som ALLA kommentarer stller sig skeptiska till nyttan med att prioritera oknda afrikaners knslor framfr personlig skerhet. Detta tas dock aldrig upp.

De afrikanska invandrarnas bekymmer att knna sig krnkta r lngt viktigare fr journalisten n att frhindra att den ddliga sjukdomen sprids.

Varfr? Om det rder skarpt lge, kan vi lita p journalisterna?

Vi kan aldrig lita p maktens kreatur "journalisterna", det har de bevisat under dessa drygt 20 r som de helt enigt/ unisont har agerat enligt principerna som tillskrivs "Lilla Saltsjbadsavtalet".
Citera
2014-10-05, 19:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Jo, frgan har tagits upp mnga gnger i media. Men frgan har snarare varit: varfr ppnar vi inte vra grnser igen? Det anges som kontraproduktivt och dumt att stnga grnserna. Grnserna br ppnas och mer resurser och personal skickas till smitthrdarna, heter det. Utspel med denna 'uppochnedvnda' policy kommer inte bara frn organisationer som Lkare Utan Grnser utan ven frn chefen fr amerikanska smittskyddet.
(FB) Ebola (konspirationsteorier)
http://www.cbsnews.com/news/ebola-is...director-says/
Too many places are sealing off these countries. If we do that, paradoxically, it's going to reduce safety everywhere else. Whether we like it or not, we're all connected and it's in our interest to help them tamp this down and control it."

Jag har tagit upp detta med mnga exempel i konspirationstrden. Detta r fr vrigt den femte ebola-trden nu. En fr medicin och hlsa, en fr olyckor, en fr konspirationer, en fr utrikespolitik (usa som skickar soldater mot ebola) och en fr media.
Citera
2014-10-05, 21:34
Medlem
Lster man sitt get torp kar risken fr att grannen blir utsatt fr inbrott, gr logiken.

"Too many places are sealing off these countries. If we do that, paradoxically, it's going to reduce safety everywhere else. "

Fljdfrgan som icke stlldes: Who gives a shit? n sen d om skerhetssituationen fr andra lnder frsmras? Har inte lnderna primrt ansvar fr SIN EGEN befolkning?

Fljande lnder har stoppat eller begrnsat resenrer frn ebolalnder;
Angola
Botswana
Democratic Republic of Congo (DRC)
Elfenbenskusten
Gabon
Gambia
Kap Verde
Kenya
Lesotho
Madagaskar
Malawi
Mauritius
Mocambique
Namibia
Rwanda
Saudiarabien
Seychellerna
Swaziland
Sydafrika
Sydsudan
Tanzania
Tchad
Zambia
Zimbabwe
Kllor
https://www.internationalsos.com/ebo...anguage_id=ENG
http://www.arabnews.com/news/639236

... men inget land i Europa. Varfr r det inte intressant fr en journalist att stlla den frgan?
Citera
2014-10-05, 22:33
Medlem
popeondopes avatar
Jag str mig mer och mer p medias vldigt rasistiska hllning mot Afrikaner. Samma mnniskor som skriker rasism p twitter r rasister sjlva. Afrikaner ses som oskyldiga sm barn utan frmga att tnka eller ha en egen sikt. Vi ser dem som helt oskyldiga och ofrstrda av vsterlandet. Afrikaner likt barn kan inte hllas skyldiga fr det dem gr och r inte ansvariga. Vi r frldrar och Afrikaner dagisbarn.

Afrikaner har inga egna vrderingar, sikter eller vrdegrunder. De tycker som oss och har samma vrdegrund. Har en Afrikan en annan sikt s r det fr att fr att han r mindre vetande. Ungefr som nr ett barn pekar p ngon handikappad och sger titta ett CP. Vi inser inte att de har en egen vrdegrund, en egen logik och en annan moral.
Citera
2014-10-06, 19:43
Medlem
AB skriver:
"Norge har ftt sitt frsta ebolafall. En kvinna som jobbar fr Lkare utan grnser i Sierra Leone har smittats av viruset. Nu ska hon evakueras till Norge."

Och n en gng lter medierna bli att stlla frgan: Varfr?
Varfr ska hon evakueras till Norge? Blir det inte ondligt dyrt? Var mnniskan omedveten om riskerna?

Det knns som att det r ltt att hlla med den amerikanska kolumnisten Ann Coulter som i fallet med en annan ebolasmittad hjlparbetare, konstaterar att allt det goda nu har omintetgjorts:

Whatever good Dr. Kent Brantly did in Liberia has now been overwhelmed by the more than $2 million already paid by the Christian charities Samaritan's Purse and SIM USA just to fly him and his nurse home in separate Gulfstream jets, specially equipped with medical tents, and to care for them at one of America's premier hospitals.
http://townhall.com/columnists/annco...5654/page/full
Citera
2014-10-06, 20:59
Medlem
Mikojans avatar
Det r klart det r djupt rasistiskt av USA, Norge och skert Sverige (inom kort) att flyga hem sina ebolasmittade.

Varfr flyger dom inte liberianer, sierra leonare och andra drabbade till fina sjukhusen i Texas, Oslo och kanske snart Karolinska? Jo, drfr att dom r afrikaner.
Citera
2014-10-06, 21:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Det r klart det r djupt rasistiskt av USA, Norge och skert Sverige (inom kort) att flyga hem sina ebolasmittade.

Varfr flyger dom inte liberianer, sierra leonare och andra drabbade till fina sjukhusen i Texas, Oslo och kanske snart Karolinska? Jo, drfr att dom r afrikaner.
Knappast, de resurserna finns inte, att erbjuda vrd vid hgskerhetskliniker r svindyrt och komplicerat.
Om Ebola fr fste hr s kommer vi snabbt tvingas lgga sjuka i srskilda salar p vanliga sjukhus, kanske till och med starta upp srskilda ebolahem.
Citera
2014-10-06, 21:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Jag str mig mer och mer p medias vldigt rasistiska hllning mot Afrikaner. Samma mnniskor som skriker rasism p twitter r rasister sjlva. Afrikaner ses som oskyldiga sm barn utan frmga att tnka eller ha en egen sikt. Vi ser dem som helt oskyldiga och ofrstrda av vsterlandet. Afrikaner likt barn kan inte hllas skyldiga fr det dem gr och r inte ansvariga. Vi r frldrar och Afrikaner dagisbarn.

Afrikaner har inga egna vrderingar, sikter eller vrdegrunder. De tycker som oss och har samma vrdegrund. Har en Afrikan en annan sikt s r det fr att fr att han r mindre vetande. Ungefr som nr ett barn pekar p ngon handikappad och sger titta ett CP. Vi inser inte att de har en egen vrdegrund, en egen logik och en annan moral.
Tycker du de negrer som klubbade ihjl informatrer r p en annan niv n barn?
Citera
2014-10-06, 21:14
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Vetenskapens vrld handlade enbart om ebola ikvll likas mycket p aktuellt.
Citera
2014-10-06, 21:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Vetenskapens vrld handlade enbart om ebola ikvll likas mycket p aktuellt.
Det r antagligen p vg att explodera, snart r skiten hr och hr r det inga problem att stoppa smittan? Eller hur!
Om tillrckligt mnga infekterade rr sig i vra stder s kommer samma frlopp utspelas hr, tnk p det du ser en hostande neger i tunnelbanan, bussen eller sprvagnen.
r det influensa eller?
Citera
2014-10-07, 08:19
Medlem
Citat:
AB skriver:
"Norge har ftt sitt frsta ebolafall. En kvinna som jobbar fr Lkare utan grnser i Sierra Leone har smittats av viruset. Nu ska hon evakueras till Norge."

Och n en gng lter medierna bli att stlla frgan: Varfr?
Varfr ska hon evakueras till Norge? Blir det inte ondligt dyrt? Var mnniskan omedveten om riskerna?

Varfr? VArfr ska dom stlla den frgan???
Hon har samma rtt till sjukvrd som alla andra som blir sjuka utomlands. Dessutom r hon vrd den allra bsta vrden efter de risker hon tar fr att hjlpa andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in